Guppyhonor som dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lmo
    • June 2007
    • 189

    Guppyhonor som dör

    Jag skulle vilja få lite yngel av mina fiskar så jag tänkte att det borde vara lätt att börja med guppys. Jag har 4 honor och 2 hanar i ett 54 liters akvarium, hanarna uppvaktar honorna och allt ser jättefint ut.

    Mitt problem:

    Honorna blir efter ett tag väldigt runda om magen med en större svart fläck där bak på buken so far so good. Imorse när jag tittade till de ligger en av de rundaste honorna död på botten, detta har hänt 3 gånger under det senaste fyra månaderna inte samma hona dock är detta vanligt? är det någon sjukdom? Ger jag de för mycket mat kan de äta ihjäl sig?

    Mina vattenvärden är perfekta enligt mina stickor, gör vattenbyten regelbundet.

    Vilka andra fiskar är lätta att få yngel av, vill verkligen ha lite smått.

    /lmo
    mvh
    LMO
    Min Zoon
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Guppys kan vara så sönderavlade att honorna dör när de ska yngla, det är nog det som har hänt.

    Kommentar

    • lunar
      • July 2005
      • 427

      #3
      Tror nog även på att de ligger åt håller sönderavel.
      Jag har haft några guppyhonor men de har blivit jättesmala efter födsel och sedan dött.

      Nu har jag dock köpt in nytt blod.
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

      Kommentar

      • lmo
        • June 2007
        • 189

        #4
        ok tråkigt är det

        /lmo
        mvh
        LMO
        Min Zoon

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av _Lena_
          Guppys kan vara så sönderavlade att honorna dör när de ska yngla, det är nog det som har hänt.
          Eller så får de inte lugn och ro när de skall föda, hanarna kan vara för ivriga och då kan de stressas ihjäl, men med mycket växter i akvariet brukar det gå bra. Men om du fortfarande tror det beror på "avelproblem" så skaffa gärna en annan sorts honor och se vilken sort du får fram, troligen blir de ju också robustare. Varierad kost kan vara viktigt för att få dem att må bra, mata inte bara med en sorts foder, variera så mycket du kan. Men visst tror jag också att vissa guppy kan äta ihjäl sig om de får för mycket gott.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Om det även i fortsättningen är svårt för dig att få yngel på guppy (jag tror inte detta kommer ske, men ändå...) så testa vilken levandefödare som helst. Vill du ha yngel av någon annan fiskart så testa med Palettcilkid, de är lättodlade men räkna med att det KAN bli svårt att bli av med ynglen.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • JLi
              • December 2004
              • 773

              #7
              Jag tror med att det kan bero på sönderavling. Jag fick i tiden liknande problem och slutade därför med guppys för ca. 10 år sedan. Svärdbärare och platy är lätta fiskar som förökar sig lika villigt som guppyn.
              h. Johan

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av JLi
                Jag tror med att det kan bero på sönderavling. Jag fick i tiden liknande problem och slutade därför med guppys för ca. 10 år sedan. Svärdbärare och platy är lätta fiskar som förökar sig lika villigt som guppyn.
                ...men om du då korsar två odlade varianter så "späds" de skadade generna ut och problemet försvinner av sig själv... dessutom tror jag att det inte beror på sönderavling som så många säger, då borde svärdbärare och platy mfl. vara lika utsatta...jag tror mera på att honorna blir stressade när de skall föda. Men det är klart, har du linjeavlat många generationer utan att korsa in nytt blod så kan fertiliteten gå ner, och även dödligheten kan öka, men det är problem som proffsen motverkar genom att samarbeta och dela på fiskar med varandra. Man kanske odlar samma sort och sedan byter man sinsemellan var femte generation t.ex.
                Man kan ju också ta en "vildguppy" och korsa in i sin drabbade stam, då borde de bli robustare igen. Jag har själv ett akvarium med "mixguppy", och har INGA problem med döende honor där, då ingår såväl vildguppy, odlade varianter, Endlerhybrider mfl. och det blir många kul färgkombinationer och olika fenformer där. Testa det och se fram emot många kul år framöver med mycket roliga överraskningar i ditt akvarium.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • JLi
                  • December 2004
                  • 773

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  ...men om du då korsar två odlade varianter så "späds" de skadade generna ut och problemet försvinner av sig själv... dessutom tror jag att det inte beror på sönderavling som så många säger, då borde svärdbärare och platy mfl. vara lika utsatta...jag tror mera på att honorna blir stressade när de skall föda. Men det är klart, har du linjeavlat många generationer utan att korsa in nytt blod så kan fertiliteten gå ner, och även dödligheten kan öka, men det är problem som proffsen motverkar genom att samarbeta och dela på fiskar med varandra. Man kanske odlar samma sort och sedan byter man sinsemellan var femte generation t.ex.
                  Man kan ju också ta en "vildguppy" och korsa in i sin drabbade stam, då borde de bli robustare igen. Jag har själv ett akvarium med "mixguppy", och har INGA problem med döende honor där, då ingår såväl vildguppy, odlade varianter, Endlerhybrider mfl. och det blir många kul färgkombinationer och olika fenformer där. Testa det och se fram emot många kul år framöver med mycket roliga överraskningar i ditt akvarium.
                  Helt korrekt. Jag har försökt få tag på vildformen (guppy) en längre tid men här i mina trakter är det helt omöjligt. Ett gott råd då det gäller svärdbärare och platy kan vara att köpa honor och hanar från olika ställen.
                  h. Johan

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av JLi
                    Ett gott råd då det gäller svärdbärare och platy kan vara att köpa honor och hanar från olika ställen.
                    ...men räkna inte med att det hjälper eftersom det kan vara så att alla butiker använder samma grossist, men ett lätt sätt att undvika inavel är ju förståss att välja olika färgformer av den art man vill ha, då får man mycket kul med att se vad det blir av det, och över tid kan man ju altid komplettera med fler hanar så blir den genetiska variationen större och större. Köp också gärna till nytt blod på AKVARIEAUKTIONER så får du ju tag i svenskodlat....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • lmo
                      • June 2007
                      • 189

                      #11
                      Tackar för svaren intressant

                      Igår fick jag mina första guppyyngel, några såg missbildade ut och några har dött under första dygnet, kvar finns 9 st som jag fiskat upp och lagt i yngelbur och de ser pigga och friska ut

                      Nu har har jag flyttat över en av de andra honorna, hon ser lika tjock ut som hon som födde igår, till en flytburk(kommer inte ihåg vad försäljaren kallade de) en liten burk som flyter med en avdelning där ynglen kan simma ner. Burken kan vara ca 6-7 dl.
                      Hur länge kan hon vara där (ser lite trångt och tråkigt ut)?
                      Är detta ett bra sätt eller är det bättre att hon får simma fritt hos sina kompisar, just nu har jag bara guppys och räkor i akvariet.

                      Hon har varit i burken 1 dygn, men inte fått några yngel än.

                      /lmo
                      mvh
                      LMO
                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • icejoy
                        • August 2006
                        • 593

                        #12
                        Har du bara guppy och räkor så kan du lugnt låta henne vara kvar i karet. Tänk på mycket växter så att ynglen får en chans att gömma sig. Du kan låta honan vara kvar där hon är nu så hanarna inte jagar henne. Kan vara lite skönt med en paus, tycker du inte?
                        När du låter honan föda i karet så sållas dom svaga bort och du har kvar dom livdugliga, plus att dom andra kan få ett litet gott tillskott
                        ___________________________________________
                        ___________________________________________
                        Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Hybrider är livskraftiga...

                          Ursprungligen postat av tummen
                          ...men om du då korsar två odlade varianter så "späds" de skadade generna ut och problemet försvinner av sig själv... dessutom tror jag att det inte beror på sönderavling som så många säger, då borde svärdbärare och platy mfl. vara lika utsatta...jag tror mera på att honorna blir stressade när de skall föda. Men det är klart, har du linjeavlat många generationer utan att korsa in nytt blod så kan fertiliteten gå ner, och även dödligheten kan öka, men det är problem som proffsen motverkar genom att samarbeta och dela på fiskar med varandra. Man kanske odlar samma sort och sedan byter man sinsemellan var femte generation t.ex.
                          Man kan ju också ta en "vildguppy" och korsa in i sin drabbade stam, då borde de bli robustare igen. Jag har själv ett akvarium med "mixguppy", och har INGA problem med döende honor där, då ingår såväl vildguppy, odlade varianter, Endlerhybrider mfl. och det blir många kul färgkombinationer och olika fenformer där. Testa det och se fram emot många kul år framöver med mycket roliga överraskningar i ditt akvarium.
                          Jag tror inte att de är stressade utan jag tror att de svälter ihjäl eller är svaga från början... Jag har mina Odlade Endlers och de är jättetåliga men det tog ett tag innan jag lärde mig hur jag skulle mata dem för att de inte skulle hungra ihjäl efter en förlossning..

                          De äter inte sina avkomma precis som Endlers utan bara enstaka yngel som simmar dåligt och efter förlossning så var de klena ibörjan och rovgiriga vid matning.. Ger frysmat och ibland babyciklidpellets för att ge damerna en stärkande måltid efter förlossning... Nu är alla friska och starka..
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Pumba
                            • January 2007
                            • 345

                            #14
                            honorna är kännsliga som tusan, tycker hanarna är det med, har inte haft en hon (som är köpt i butik) som levt mer än 5 månader.
                            hanar har jag haft några som blivit ungefär det dubbla.
                            riktig skitfisk har det tyvärr blivit, säljs billigt, odlas som fan vilket leder till problem och de säljs hela tidne massor då de dör som flugor.

                            Alla snackar om växter för att ynglerna ska klara sig, har aldrig lyckats få några yngel att överleva tack vare växter, inte ens i guppykaret med 15st Guppe och mängder med javamossa och div andra växter, tar 2-3 dar sen är hela yngelkullen uppkäkad av de större Guppy...

                            Den levandefödare jag tycker är lättast är Black molly, får inte så stora kullar men de växer fort och kan släppas ut rätt fort från yngelkaret, Platy är ganska bra med men de växer sakta och vill gärna jaga varandra i yngelkaret vilket kan få vissa att dö.
                            Svårast tycker jag nog svärdbärare är, en hona jag hade fick 50 talet yngel, ingen av dessa klarade sig då de bråkade så pass med varandra så de dog ut själva.
                            Har en ny kull på G med svärdbärare vilken dag som, hoppas på att den ska bli bra.

                            Kommentar

                            • lmo
                              • June 2007
                              • 189

                              #15
                              Lycka till

                              Har inte black mollys lite speciella krav på vatten, jag skulle ju vilja ha några andra fiskar i akvariet också inte bara black mollys.

                              Svärdbärare har jag 3 st 2 hanar och 1 hona inte optimalt kanske, men 2 st honor dog på kort tid köpte de i en för mig ny butik i en ny stad vet ej om de inte klarade vattenbytet från de affären till mitt vatten körde med inkoppning som vanligt, vet inte om de är känsliga eller om de var dåliga redan från början såg dock pigga ut i affären tog ungefär 1,5 till 2 veckor så var de döda
                              mvh
                              LMO
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...