platy/svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #61
    Oj, det syntes dåligt, men ni ser ju färgerna.

    Tänk:
    Röd = AA
    Gul = aa
    Orange = Aa
    / Marcus

    Kommentar

    • Metalmaid
      • September 2006
      • 815

      #62
      Ursprungligen postat av PlatyYngel
      Ser ut som om du fattat själva grundpoängen med hur generna mixar sig med varann.

      Och ju fler faktorer som är inblandade desto mer komplicerat blir det.
      Hare bäst...och simma lugnt
      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
      http://mariahalsoforum.forum24.se/
      http://www.helpdesken.forum24.se/

      Kommentar

      • PlatyYngel
        • January 2006
        • 1105

        #63
        Jodå, jag har pluggat detta så jag vet på ett ungefär hur det går till
        / Marcus

        Kommentar

        • Cold
          • March 2006
          • 1127

          #64
          intressant å läsa
          540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

          Kommentar

          • Limia1
            • December 2006
            • 325

            #65
            Ursprungligen postat av Metalmaid
            Finns inget enkelt svar på den frågan och jag är absolut ingen expert, även om jag gärna vill försöka förstå hur allt hänger ihop. Korsar man olika arter så är det massa faktorer man får räkna in och det är ju rejäl överkurs för mig, men försöker mig på en liten förklaring.

            Alla ärftlighetsfaktorer (gener) existerar i par och kan antingen vara dominanta eller recessiva. Könscellerna däremot är enkla, annars skulle ju avkomman få dubbelt så många gener. När könscellerna smälter samman paras en gen från pappan ihop med en gen från mamman och avkomman får en unik uppsättning gener, där vissa anlag är dominanta (synbart) eller recessiva (de finns där men är undertryckta).

            Dels har vi könskromosomerna, mammans (XX) och pappans (XY). För pappan över X-kromosomer så blir det honor och för han över Y-kromosomer så blir det pojkar. Fördelningen mellan könen brukar vara ungefär 50%-50% på en kull.

            Sen har vi färgfaktorn. Låt säga den ena är röd(AA) och den andra är gul (aa) och röd är dominant. Av dessa faktorer kan uppstå en kombination, nämligen röd med dolda gula anlag (Aa). Samtliga yngel kommer att se röda ut men alla kan få gula yngel om de korsas med en annan fisk som har gula anlag. Därtill kommer även en massa andra faktorer som fenform osv som utgår från samma princip.

            Hoppas du förstod hur jag menar.
            Jo, jag förstår vad du menar.

            Men i exemplet på länken, så har man korsat 2 vilda arter och det du talar om gäller i första hand odlingsvarianter.

            När man korsar odlade varianter, så är det vanligt att de bär ett eller ofta flera ressesiva anlag. Vilket gör att avkomman kan få mer eller mindre av dessa mutationer i sin genuppsättning. Där kan man kanske tala om olika typer av hybrider.

            Men om du korsar 2 rena vildarter, som i exemplet. Är där stor chans att vildarternas genuppsättning är hyffsat homogen och inte innehåller någon högre grad av avvikande anlag.

            Så i ovannämnda exempel, bör du i F1 generationen få väldigt likartade hybrider. Undantaget då könet, vilket självklart kan skilja individerna emellan.

            Det var därför jag blev så förvånad att du tyckte där borde bli flera olika typer av hybrider.

            MVH/Anita

            Kommentar

            • Metalmaid
              • September 2006
              • 815

              #66
              Ursprungligen postat av Limia1
              Jo, jag förstår vad du menar.

              Men i exemplet på länken, så har man korsat 2 vilda arter och det du talar om gäller i första hand odlingsvarianter.

              När man korsar odlade varianter, så är det vanligt att de bär ett eller ofta flera ressesiva anlag. Vilket gör att avkomman kan få mer eller mindre av dessa mutationer i sin genuppsättning. Där kan man kanske tala om olika typer av hybrider.

              Men om du korsar 2 rena vildarter, som i exemplet. Är där stor chans att vildarternas genuppsättning är hyffsat homogen och inte innehåller någon högre grad av avvikande anlag.

              Så i ovannämnda exempel, bör du i F1 generationen få väldigt likartade hybrider. Undantaget då könet, vilket självklart kan skilja individerna emellan.

              Det var därför jag blev så förvånad att du tyckte där borde bli flera olika typer av hybrider.

              MVH/Anita
              Klart att det är så, korsar du äkta vildarter så får du ju troligen en form av hybrid i uppsättning hona/hane.

              Att jag påstår att det kan bli fler hybridformer, hänvisar jag till att många av de odlade platys och svärdbärare som finns i butikerna idag är framavlade varianter med många recessiva anlag. Skulle nästan tro att det nog är mer regel än undantag att platys/svärdbärare bär på gener från det andra släktet bland de man hittar i vanliga zoo-affärer, röda svärdbärare är ett bra exempel på en fisk som ser ut som en svärdbärare men bär på platyanlag.
              Hare bäst...och simma lugnt
              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
              http://mariahalsoforum.forum24.se/
              http://www.helpdesken.forum24.se/

              Kommentar

              Arbetssätt...