platy/svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cold
    • March 2006
    • 1127

    #46
    tack,nån som tycker som jag
    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #47
      Ursprungligen postat av Cold
      okej..men efter hur lång tid se man att de ha bleve hybrider?
      Det är inte ens säkert att man kan se på alla att de är hybrider, utan det är så med generna att allt inte alltid syns utanpå...
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #48
        Ursprungligen postat av Cold
        såg du inte mitt tidigare inlägg??
        Jo, men det hade du inte skrivit när jag först reagerade...
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #49
          Ursprungligen postat av Pumba
          men fan vilken löjlig diskution, de är ju mängder som har platy och svärdbärare ihop, jag har det med och de gillar inte varandra för 5 öre så har svårt att tänka mig att de skulle bli korsningar då de jagar bort varandra rätt fort.
          Då är det många seriösa och erfarna akvarister och experter som är löjliga, eftersom det faktiskt står i flera akvarieböcker att man inte ska låta olika arter korsas med varandra

          Ursprungligen postat av Pumba
          Självklart ska du ha de fiskarna du själv vill ha, inte för någon sitter här och "tycker", människor korsas hitan och ditan med olika hudfärg, hårfärg osv så vad är problemet med att 2 fiskar som är nära besläktade får yngel, om de nu gör det vilket inte alls behöver va fallet.
          Är du allvarlig??? När människor korsas med varandra så sker det ju inom samma art (även om det finns variationer inom arten). Att låta olika arter korsas kan snarare jämföras med en korsning mellan en människa och en schimpans
          Senast redigerad av batski; 10 April 2007, 18:04.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Cold
            • March 2006
            • 1127

            #50
            540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

            Kommentar

            • Metalmaid
              • September 2006
              • 815

              #51
              Nu slutar vi bråka, det är många som korsar platys och svärdbärare det är bara att konstatera och att en del gör det utan att tänka sig för är lite synd.
              Därför att om man odlar fram hybrider så kan man även åstadkomma "nya" varianter om man kan det där med genetik.

              Du efterlyste en bild på en hybrid, så här skulle det kunna bli. Ett exempel på hur hybrider kommer till finns det här :
              Hare bäst...och simma lugnt
              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
              http://mariahalsoforum.forum24.se/
              http://www.helpdesken.forum24.se/

              Kommentar

              • Cold
                • March 2006
                • 1127

                #52
                tack för bilden..men ja fatta inte på den. :S kan du förklara.
                540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                Kommentar

                • Cold
                  • March 2006
                  • 1127

                  #53
                  ??
                  540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                  Kommentar

                  • Limia1
                    • December 2006
                    • 325

                    #54
                    PÅ den översta raden har du föräldragenerationen, en ren platy och en ren svärdbärare.

                    På den andra raden har du en av hybridavkommorna, kallad F1, som paras tillbaka med ren svärdbärare.

                    På den nedersta raden har du resultatet av parningen. Mellan den rena svärdbäraren och platy/svärdbärarhybriden, på rad 2.

                    Enligt denna parning så blir hälften av dessa hybrider, medan resterande 50% blir rena svärdbärare.

                    MVH/Anita
                    Senast redigerad av Limia1; 10 April 2007, 20:18.

                    Kommentar

                    • Limia1
                      • December 2006
                      • 325

                      #55
                      Riktigt så enkelt borde det dock inte vara, då mer än ett anlagspar är involverade vid alla parningar.

                      Kommentar

                      • Cold
                        • March 2006
                        • 1127

                        #56
                        okej,tack så mkt för förklarningen de gjorde susen..
                        540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                        Kommentar

                        • Metalmaid
                          • September 2006
                          • 815

                          #57
                          Ursprungligen postat av Limia1
                          Riktigt så enkelt borde det dock inte vara, då mer än ett anlagspar är involverade vid alla parningar.
                          Nej riktigt så enkelt är det inte, det uppstår ju minst fyra typer av hybrider redan vid den första parningen. Men tycker ändå det var en illustrerande skiss över hur det fungerar.
                          Hare bäst...och simma lugnt
                          Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                          http://mariahalsoforum.forum24.se/
                          http://www.helpdesken.forum24.se/

                          Kommentar

                          • Limia1
                            • December 2006
                            • 325

                            #58
                            Ursprungligen postat av Metalmaid
                            Nej riktigt så enkelt är det inte, det uppstår ju minst fyra typer av hybrider redan vid den första parningen. Men tycker ändå det var en illustrerande skiss över hur det fungerar.
                            Hej !

                            Nu måste du förklara, vad menar du med att det blir 4 typer av hybrider redan vid den första parningen ?.

                            MVH/Anita

                            Kommentar

                            • Metalmaid
                              • September 2006
                              • 815

                              #59
                              Ursprungligen postat av Limia1
                              Hej !

                              Nu måste du förklara, vad menar du med att det blir 4 typer av hybrider redan vid den första parningen ?.

                              MVH/Anita
                              Finns inget enkelt svar på den frågan och jag är absolut ingen expert, även om jag gärna vill försöka förstå hur allt hänger ihop. Korsar man olika arter så är det massa faktorer man får räkna in och det är ju rejäl överkurs för mig, men försöker mig på en liten förklaring.

                              Alla ärftlighetsfaktorer (gener) existerar i par och kan antingen vara dominanta eller recessiva. Könscellerna däremot är enkla, annars skulle ju avkomman få dubbelt så många gener. När könscellerna smälter samman paras en gen från pappan ihop med en gen från mamman och avkomman får en unik uppsättning gener, där vissa anlag är dominanta (synbart) eller recessiva (de finns där men är undertryckta).

                              Dels har vi könskromosomerna, mammans (XX) och pappans (XY). För pappan över X-kromosomer så blir det honor och för han över Y-kromosomer så blir det pojkar. Fördelningen mellan könen brukar vara ungefär 50%-50% på en kull.

                              Sen har vi färgfaktorn. Låt säga den ena är röd(AA) och den andra är gul (aa) och röd är dominant. Av dessa faktorer kan uppstå en kombination, nämligen röd med dolda gula anlag (Aa). Samtliga yngel kommer att se röda ut men alla kan få gula yngel om de korsas med en annan fisk som har gula anlag. Därtill kommer även en massa andra faktorer som fenform osv som utgår från samma princip.

                              Hoppas du förstod hur jag menar.
                              Hare bäst...och simma lugnt
                              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                              http://mariahalsoforum.forum24.se/
                              http://www.helpdesken.forum24.se/

                              Kommentar

                              • PlatyYngel
                                • January 2006
                                • 1105

                                #60
                                Ursprungligen postat av Metalmaid
                                Finns inget enkelt svar på den frågan och jag är absolut ingen expert, även om jag gärna vill försöka förstå hur allt hänger ihop. Korsar man olika arter så är det massa faktorer man får räkna in och det är ju rejäl överkurs för mig, men försöker mig på en liten förklaring.

                                Alla ärftlighetsfaktorer (gener) existerar i par och kan antingen vara dominanta eller recessiva. Könscellerna däremot är enkla, annars skulle ju avkomman få dubbelt så många gener. När könscellerna smälter samman paras en gen från pappan ihop med en gen från mamman och avkomman får en unik uppsättning gener, där vissa anlag är dominanta (synbart) eller recessiva (de finns där men är undertryckta).

                                Dels har vi könskromosomerna, mammans (XX) och pappans (XY). För pappan över X-kromosomer så blir det honor och för han över Y-kromosomer så blir det pojkar. Fördelningen mellan könen brukar vara ungefär 50%-50% på en kull.

                                Sen har vi färgfaktorn. Låt säga den ena är röd(AA) och den andra är gul (aa) och röd är dominant. Av dessa faktorer kan uppstå en kombination, nämligen röd med dolda gula anlag (Aa). Samtliga yngel kommer att se röda ut men alla kan få gula yngel om de korsas med en annan fisk som har gula anlag. Därtill kommer även en massa andra faktorer som fenform osv som utgår från samma princip.

                                Hoppas du förstod hur jag menar.
                                Nåt sånt här? http://i75.photobucket.com/albums/i2...gel/namnls.jpg
                                / Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...