hjälp hjälp hjääälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #16
    Min första tanke när jag läste det första inlägget var hudparasiter precis som pito skriver!
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #17
      Gissningar bara...

      Ursprungligen postat av bluppi
      nej jag hade i efter vad det stod på flaskan, asså vattnet var inte jättegult, bara lite svagt färgad, men näringen var riktigt mörkt gul, typ som kopiss hade i en och en halv kapsyl ungefär, 2 var för 70 l , och jag har 54 så överdoserade inte.. fiskarna har vart pigga hela dagen, efter att jag bytte vattnet, men nu är dom slöa igen... de har inga synliga symtom på någon sjukdom.. ser precis ut som vanligt.. borde jag flytta dem till ett annat akvarie ? eller kan jag smitta ned andra fiskar då?
      Det är jättesvårt att säga vad det är men är karet nystartat så tippar jag på nitrit...
      Fiskar kan gnida sig ibland när de inte är sjuka också och mera om de mår allmänt dåligt... Men om det är parasiter som Glenn och Pito tror så kan det ju smitta om du flyttar dem till ett annat kar... Även om du flyttar dem så blir det en påfrestning i sig med andra vattenvärden, är det nitrit så kan det å andra sidan ta flera veckor att få bukt med... Om du ska flytta dem så koppa in dem ordentligt, alltså låt dem långsamt vänja sig vid lite av det nya vattnet i taget.. Det är svårt att säga vad någon annan bör göra...
      Ta det lite lugnt med växtnäringen innan växterna har kommit igång... Dosen är ju satt på att man har mycket växter så har man lite så ska man ta mindre dos, fick jag lära mig igår på Tyresö zoo...
      Senast redigerad av Katharina; 27 February 2007, 06:56.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • bluppi
        • February 2007
        • 117

        #18
        jo fast jag har massor med växter de blev väldigt sköra i bladen... det såg inte ut som att fiskarna kliade sig när dom sprätte runt, mest såg det ut som att dom busade.. om det är parasiter , borde jag se något på dem?? jag bytte lite mer vatten igår kväll och då blev de pigga igen, och nu simmar alla runt som vanligt jag ska pallra mig till zooaffären idag och köpa nått medel mot nitrit, så får vi se hur det går... varför blir det egentligen nitrit? jag har förstått att det har något med bakterier o göra, men inte om det är för mycket eller för lite eller fel sorts
        ---------sara-----------

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #19
          Ursprungligen postat av bluppi
          varför blir det egentligen nitrit? jag har förstått att det har något med bakterier o göra, men inte om det är för mycket eller för lite eller fel sorts
          - Nitrit blir det av fiskarnas avföring & ev. matrester - oftast i ett nystartat akvarium där de nyttiga bakterierna (som bryter ner det ovan sagda) ej ännu hunnit bildats

          Ett akvarium är inte att räkna som riktigt "färdigt" förrän efter c.a 2 månader!
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • bluppi
            • February 2007
            • 117

            #20
            aaah okej, men då var det säkert det som var felet, jag hade inte "damsugit" bottnen när jag gjort vattenbyten innan, gjorde det nu iaf, och nu mår alla bra, och förhoppningsvis så förblir det så
            ---------sara-----------

            Kommentar

            • bluppi
              • February 2007
              • 117

              #21
              hej igen! jag har testat mitt vatten, och visst hade jag nitit... också ett väldigt högt ph värde , kan det ställa till problem? nitritet vet jag ju hur man får bukt med iaf, borde jag köpa nått ph-sänkande medel eller gör de inget om de är lite högt?
              ---------sara-----------

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #22
                Ursprungligen postat av bluppi
                hej igen! jag har testat mitt vatten, och visst hade jag nitit... också ett väldigt högt ph värde , kan det ställa till problem? nitritet vet jag ju hur man får bukt med iaf, borde jag köpa nått ph-sänkande medel eller gör de inget om de är lite högt?
                Hur högt ligger PH-t på?

                Och hade du roten i - eller har du tagit ur den?
                Om den är ur - stoppa i den igen och mät ph-t efter något dygn.

                Platy gillar högt ph. Men io.fs inte HUR högt somhelst
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • acinna
                  • October 2006
                  • 266

                  #23
                  Ursprungligen postat av bluppi
                  okej, nu händer det nått skumt i mitt akvarie! typ alla fiskar (platys och svärdbärare) hoppar runt som galningar!! de simmar ner mot bottner och sen vänder de sig på sidan och "flippar" till med kroppen mot sanden och sedan simmar de upp igen! samma sak gör en del mot växternas blad!
                  vad gör dom!?! leker dom så här kanske? en började förrst, och sedan gjorde flera andra det!! kan det vara nått fel på vattnet? alla verkar hålla sig ganska lågt ner mot bottnen nu? ! det är ett ganska nystartat akvarie, lite mer en en månad , har precis haft i en ny rot och några nya växter? kan nått ha kommit med det?
                  hjääälp !
                  NITRIT!! Ta med dig ett vattenprov till djurbutiken...de testar där sen kan du köpa med dig tester.
                  Vänliga hälsningar acinna
                  248 liter 54 liter
                  En annan hobby som jag har
                  www.mhlasermarkning.se

                  Kommentar

                  • bluppi
                    • February 2007
                    • 117

                    #24
                    jag vet inte hur högt pht var, då jag inte frågade, djuraffären testade vattnet åt mig och sa bara att pht var "lite högt" vattnet blev typ turkost när de hade i medlet.. men har väldigt hårt vatten här i uppsala.. nu har jag i roten, kommer inte ihåg om jag hade i den när testet togs, tog iaf upp den ett tag då jag trodde att de hade kommit nått dumt med roten ner i vattnet..

                    jo fick reda på att de va nitrit som sagt, och det har jag tagit hand om med vattenbyten och nitrivec!
                    ---------sara-----------

                    Kommentar

                    • polysperma
                      • January 2007
                      • 550

                      #25
                      nu ska vi se om jag minns rätt här

                      man ska göra 30-50% vatten byte, minst 1 gång i veckan. tänk dej för när du häller i vattnet i karet, det får inte röra om i botten då river du upp massa skit.
                      Platy bär latent vita pricksjukan och vid stress och för mycket förändringar i karet så bryter det ut. hur många fiskar satt du i? du har bara ett kar på 54L? mao 50L vatten mängd, det innebär att max 4 fiskar ska gå i första vändan sen släpper man inte i ngt mera förns värden m.m stabiliserat sej. efter ca 2-3 mån ett akvarium kan räknas som nystartat upp till 6 månader om man har otur.
                      platy är oxå kännslig för ommöblering i karet så ändra så lite som möjligt.
                      att vattnet blir lite gulaktigt är ett tecken på nitrit.

                      så mao: rejäla vattenbyten-regelbundet och gröta inte runt i botten så vida du inte slamsuger den.
                      Även den bästa akvarist kan fela

                      Kommentar

                      • Healena
                        • May 2006
                        • 1440

                        #26
                        Ursprungligen postat av giz
                        nu ska vi se om jag minns rätt här

                        man ska göra 30-50% vatten byte, minst 1 gång i veckan. tänk dej för när du häller i vattnet i karet, det får inte röra om i botten då river du upp massa skit.
                        Platy bär latent vita pricksjukan och vid stress och för mycket förändringar i karet så bryter det ut. hur många fiskar satt du i? du har bara ett kar på 54L? mao 50L vatten mängd, det innebär att max 4 fiskar ska gå i första vändan sen släpper man inte i ngt mera förns värden m.m stabiliserat sej. efter ca 2-3 mån ett akvarium kan räknas som nystartat upp till 6 månader om man har otur.
                        platy är oxå kännslig för ommöblering i karet så ändra så lite som möjligt.
                        att vattnet blir lite gulaktigt är ett tecken på nitrit.

                        så mao: rejäla vattenbyten-regelbundet och gröta inte runt i botten så vida du inte slamsuger den.
                        - Eh.. tror nog det är så att ALLA fiskar bär latent på vitaprick
                        Att gulaktigt vatten skulle vara tecken på nitrit - har jag aldrig någonsin hört!
                        Troligare är att man har en rot i vattnet - som färgar = ofarligt
                        Senast redigerad av Healena; 03 March 2007, 21:26.
                        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Ursprungligen postat av Healena
                          - Eh.. tror nog det är så att ALLA fiskar bär latent på vitaprick
                          Att gulaktigt vatten skulle vara tecken på nitrit - har jag aldrig någonsin hört!
                          Troligare är att man har en rot i vattnet - som färgar = ofarligt
                          Jag tror INTE att de latent bär på vitaprick allihop, däremot är det en sjukdom som lätt smittar via redskap och nyköpt fisk och växter, därför kan det TYCKAS som att den hela tiden kommer tillbaka, fast det i själva verket är man själv som återinför sjukdomen, men nutror jag att detta egentligen börjar likna en fråga som hör hemma i sjukdomsforumet, eller hur????? Alla uppmanas att tänka efter före man startar en ny tråd så man kan få så bra hjälp som möjligt....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...