hjälp hjälp hjääälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bluppi
    • February 2007
    • 117

    hjälp hjälp hjääälp!

    okej, nu händer det nått skumt i mitt akvarie! typ alla fiskar (platys och svärdbärare) hoppar runt som galningar!! de simmar ner mot bottner och sen vänder de sig på sidan och "flippar" till med kroppen mot sanden och sedan simmar de upp igen! samma sak gör en del mot växternas blad!
    vad gör dom!?! leker dom så här kanske? en började förrst, och sedan gjorde flera andra det!! kan det vara nått fel på vattnet? alla verkar hålla sig ganska lågt ner mot bottnen nu? ! det är ett ganska nystartat akvarie, lite mer en en månad , har precis haft i en ny rot och några nya växter? kan nått ha kommit med det?
    hjääälp !
    ---------sara-----------
  • Foosa
    • November 2006
    • 8

    #2
    Kan ju ha kommit nån bakterie med växterna?
    Annars är det någ roten, dom utsöndrar hummussyra tror jag det heter och det påverkar ph:t i vattnet mer lr mindre. Litet akvarium stor rot, mer förändring.
    Prova byt vatten, dock ej för mycket åt gången då det kan bli chock åt andra hållet.

    //Jonas

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Ursprungligen postat av bluppi
      okej, nu händer det nått skumt i mitt akvarie! typ alla fiskar (platys och svärdbärare) hoppar runt som galningar!! de simmar ner mot bottner och sen vänder de sig på sidan och "flippar" till med kroppen mot sanden och sedan simmar de upp igen! samma sak gör en del mot växternas blad!
      vad gör dom!?! leker dom så här kanske? en började förrst, och sedan gjorde flera andra det!! kan det vara nått fel på vattnet? alla verkar hålla sig ganska lågt ner mot bottnen nu? ! det är ett ganska nystartat akvarie, lite mer en en månad , har precis haft i en ny rot och några nya växter? kan nått ha kommit med det?
      hjääälp !
      har du gjort regelbundna vattenbyten?
      / dtoppen /

      Kommentar

      • bluppi
        • February 2007
        • 117

        #4
        jo har gjort vattenbyten ca två gånger i veckan och då byter jag ut kanske 10 liter ur mitt 54 L akvarie? en fisk är död nu.. har fiskat upp roten och ska köpa nitravec så fort jag kan om det är nitrit som spökar... jag har haft i växtnäring det senaste vattenbytet som var för 3 dagar sen, förresten! "nutrafin plant gro" men de står ju att de ska va ofarligt för fiskarna, men det har färgat vattnet lite gult.. usch , dör dom nu så ger jag upp! jag har verkligen ansträngt mig till tusen för att göra allting rätt!
        ---------sara-----------

        Kommentar

        • bluppi
          • February 2007
          • 117

          #5
          har nu gjort ett vattenbyte och haft i aquatan..
          ---------sara-----------

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ge inte upp!!!

            Ursprungligen postat av bluppi
            jo har gjort vattenbyten ca två gånger i veckan och då byter jag ut kanske 10 liter ur mitt 54 L akvarie? en fisk är död nu.. har fiskat upp roten och ska köpa nitravec så fort jag kan om det är nitrit som spökar... jag har haft i växtnäring det senaste vattenbytet som var för 3 dagar sen, förresten! "nutrafin plant gro" men de står ju att de ska va ofarligt för fiskarna, men det har färgat vattnet lite gult.. usch , dör dom nu så ger jag upp! jag har verkligen ansträngt mig till tusen för att göra allting rätt!
            Har du kollat vattenvärden emot vad dina firrar vill ha?? PH, hårdhet, värme, tillsatts av salt, nitrit osv... Jag kan inte dina firrar... Är vattnet färgat så kan det bero på roten också, då borde du även ha fått lite sänkt PH om jag har förstått det här rätt?! Om vatten har fel PH eller som Foosa sa, nått ämne från roten, så skulle jag byta 10 L 3 ggr i veckan tills jag fått bort knaset, om ni har bra vattenvärden i Uppsala... Lycka till
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • bluppi
              • February 2007
              • 117

              #7
              jo, värmen ligger på 25 grader, har doppvärmare , uppsala har väldigt hårt vatten tyvärr, men det skulle inte vara nått problem för fiskarna sa han i akvariebutiken... ph har jag ej testat, och inte nitrit heller..
              roten var väldigt liten, men såg att växtnäringen var riktigt gul, så är nästan säker på att det var den som färgade vattnet.. tack så mycket för hjälpen iaf! fiskarna ser mycket piggare nu efter vattenbytet... så hoppas att ingen mer omkommer...
              jag har en kompis som också har akvarie, är det taktiskt att flytta över fiskarna dit tills jag har fixat akvariet ordentligt?
              eller kan det vara nått som smittar ner hennes fiskar då?
              ---------sara-----------

              Kommentar

              • Healena
                • May 2006
                • 1440

                #8
                Att de voltar i vattnet och är spattiga, brukar oftast bero på antingen nitrit, för högt PH eller för högt ammoniumvärde (som ej är testbart med standardtesterna). Att de piggnat till efter vattenbyte tyder ju på att det är något i den vägen.

                Rötter brukar kunna hjälpa till att sänka PH:t.
                Vill du minska avfärgningen från roten så koka den ordentligt några ggr.

                Kör täta vattenbyten ett tag här framöver. Köp gärna toxivec och ha i efter vattenbytena. Och köp vattentester.
                Senast redigerad av Healena; 26 February 2007, 09:25.
                Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                Kommentar

                • bluppi
                  • February 2007
                  • 117

                  #9
                  jo ska göra det tack så mycket för hjälpen
                  ---------sara-----------

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Kollade dina firrar...

                    Upp till 25 grader stod det på Platy i min bok... Kolla att termometern verkligen visar rätt... Jag har haft både termometrar och doppvärmare som visat flera grader fel så jag hade 28 grader i början och trodde att jag hade 25!!!! Uselt tycker jag

                    Dina firrar vill ha hårt vatten enligt min bok, 7,2 till 8,2... Det är nog bra om du kollar så du vet om du kan lägga i roten igen eller om du ligger i underkant så skippa roten... Borde gå om den inte är så stor... Du kan ha i lite jodfri salt för att skydda gälarna också... Kolla nitriten... Om du har nitrit så måste du byta mera vatten och ha i toxivec som Helena sa...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Healena
                      • May 2006
                      • 1440

                      #11
                      Eftersom U-sala har hårt vatten tror jag nog det rent utav kan vara bra med en rot Beror på vad PH:t ligger på från början. FÖR högt är inte bra heller, då kan de få "frispel".

                      Men min gissning är nog ändå nitrit/ammonium i ditt akvarium.

                      Jag har motsatt problem - mjukt vatten + rot, och höjer PH-t i platyburken med Bikarbonat Mitt ligger stadigt på 7,2 med bikarbonaten - och det verkar de "trivas som fisken i vattnet" med *dålig humor *!!!
                      Senast redigerad av Healena; 26 February 2007, 13:02.
                      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                      Kommentar

                      • bluppi
                        • February 2007
                        • 117

                        #12
                        okej, oj vad mycket att tänka på! trodde aldrig det var så här omständigt!
                        ---------sara-----------

                        Kommentar

                        • Pito
                          • November 2005
                          • 70

                          #13
                          när fiskar kliar sig mot grus och växter brukar det vara parasiter. typ vitaprick eller odinium.

                          Kommentar

                          • Limia1
                            • December 2006
                            • 325

                            #14
                            Ursprungligen postat av bluppi
                            jo har gjort vattenbyten ca två gånger i veckan och då byter jag ut kanske 10 liter ur mitt 54 L akvarie? en fisk är död nu.. har fiskat upp roten och ska köpa nitravec så fort jag kan om det är nitrit som spökar... jag har haft i växtnäring det senaste vattenbytet som var för 3 dagar sen, förresten! "nutrafin plant gro" men de står ju att de ska va ofarligt för fiskarna, men det har färgat vattnet lite gult.. usch , dör dom nu så ger jag upp! jag har verkligen ansträngt mig till tusen för att göra allting rätt!
                            Hur mycket växtnäring hällde du i akvariet ?.

                            Inte hela flaskan hoppas jag. De små mängder näring man tillsätter vid varje gödning borde inte kunna färga vattnet märkbart gult. Även om näringen är klart gul i flaskan.

                            MVH/Anita

                            Kommentar

                            • bluppi
                              • February 2007
                              • 117

                              #15
                              nej jag hade i efter vad det stod på flaskan, asså vattnet var inte jättegult, bara lite svagt färgad, men näringen var riktigt mörkt gul, typ som kopiss hade i en och en halv kapsyl ungefär, 2 var för 70 l , och jag har 54 så överdoserade inte.. fiskarna har vart pigga hela dagen, efter att jag bytte vattnet, men nu är dom slöa igen... de har inga synliga symtom på någon sjukdom.. ser precis ut som vanligt.. borde jag flytta dem till ett annat akvarie ? eller kan jag smitta ned andra fiskar då?
                              ---------sara-----------

                              Kommentar

                              Arbetssätt...