morrar lite

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #16
    Ursprungligen postat av Lenmar
    Salt underlättar för fiskarna när man har fått nitrit. Nitrit hindrar syreupptagningen medans saltet skyddar gälar och slemskikt på firrarna så det är det omvända som gäller Katharina.
    När jag dundrar i salt - ökar jag samtidigt utblåset så det blir bättre cirkulation i burken *tips*
    En sak som däremot är jätteviktig är att man kollar att alla ens fiskar TÅL salt!! Speciellt vissa malar brukar vara känsliga.! Platy, guppy, molly o.s.v brukar iallafall tåla salt.

    Och angående filterbakterier & medicin....
    Många gånger står det i instruktionerna till medicinen att man ska förvara filtret separat under medicineringen.
    - DÅ slår medicinen ut filterbakterierna (om man inte gör detta).
    Står det ingenting om detta så borde det inte vara någon fara med filtret.
    Men det är klart vanligare att bakterierna slås ut vid medicinering än tvärt om!

    Följ instruktionerna bara
    - Tänk på att man ej ska köra med aqutan (vattenberedningsmedel o. dyl) under pågående medicinering. Det kan tydligen påverka medicinen negativt (frågamigintehur - vet bara att man ej ska blanda)..

    Ursprungligen postat av Diwa
    men han sa att nitrit osv skulle ge sig nu med medicinering?om det är nitrit...fiskarna var ju sjuka när jag fick dem
    - Men hallå Nitrit blir inte bättre av medicin - utan tvärt om!
    Efter medicinering är ju risken EXTRA STOR för nitrit....
    Det enda som biter på ev. nitrit är ju VATTENBYTEN o.s.v...
    Vilken planet kommer HAN från

    Efter avslutad medicinering räknar åtminstone jag akvariet i princip som nystartat - och behandlar det därefter.
    D.v.s tillsätter bakteriekultur i c.a 10 dagar och håller noggrann koll på vattenvärdena - framför allt nitrit - och matar sparsamt.

    Lycka till - det blir nog ordning på det hela så småningom.
    Och det är sånahär vändor man "blir klokare" av eftersom man lär sig nya grejer medans det strular. Och det har man sedan nytta av längre fram
    Senast redigerad av Healena; 09 January 2007, 10:00.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • fifi
      • August 2006
      • 695

      #17
      Diwa - jag vet precis hur du känner dig just nu! Jag hade samma problem själv när jag startade, fullkomligt lost liksom och hade för mycket fisk, visste inget om vattenberedning eller bakteriekulturer, aldrig hört om nitrit.

      Men nu sitter jag här med 6 akvarier, massa fiskar och ton med yngel som bevis på att de trivs och känner mig säker. Det kommer snart naturligt för dig att förstå hur akvarier funkar - viktigast är som healena sa vattenbyten.

      Gör ett vattenbyte varje dag, ett litet såklart - t.ex en spann. Detta är efter de 5 dagar som medicinen varit i, antar att du har General Tonic? Det gör vattnet grönt i alla fall. Så; efter de 5 dagars medicinering så tar du ur en spann med vatten varje dag i säg en vecka, mata mkt försiktigt och kom ihåg att hälla i lite vattenberedningsmedel i spannen du ska hälla i igen - helst innan du häller i vattnet i karet.

      Växtnäringen har du i en gång i veckan, pmdd är bäst och billigast så det rekommenderar jag verkligen till dig - det är dessutom enklast eftersom det ser till att växterna får allt de behöver. Med fördel har du i växtnäringen efter det veckoliga vattenbytet [detta är alltså efter veckan efter medicineringen].

      Så - veckan efter medicin; *litet vattenbyte varje dag, *en dos med ex. nitrivec för bakteriekulturens skull, *lite mat och *håll koll på nitriten med ett dropptest, stickorna ska man inte lita på.

      Sedan så betraktar du det som sagt som nystartat och kan läsa på mer här och ta det vackert. Och håll barnens matningsiver inom kontroll [vet själv hur jag var som barn - var jätteskoj att mata fiskarna. Mycket!].

      Sedan kan du ifall fiskarna börjar se hängiga ut igen ha i salt - då har du i rekommenderad dos [minns ej exakt] till ditt kar, och vid vattenbyten har du i salt som motsvarar volymen vatten som du bytt. Men du behöver inte salta länge, en till två veckor brukar hjälpa till att höja fiskarnas motståndskraft igen och bekämpa ex. torpedsjuka, svamp och andra "mindre" sjukdomsangrepp.


      Lycka till!!

      Var inte rädd eller ens dra dig för att posta fler frågor om du behöver!!
      mvh
      Fifi

      I'm so cute, I poop rainbows.

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #18
        Ursprungligen postat av fifi
        Diwa - jag vet precis hur du känner dig just nu! Jag hade samma problem själv när jag startade, fullkomligt lost liksom och hade för mycket fisk, visste inget om vattenberedning eller bakteriekulturer, aldrig hört om nitrit.

        Men nu sitter jag här med 6 akvarier, massa fiskar och ton med yngel som bevis på att de trivs och känner mig säker. Det kommer snart naturligt för dig att förstå hur akvarier funkar - viktigast är som healena sa vattenbyten.

        Var inte rädd eller ens dra dig för att posta fler frågor om du behöver!!
        Instämmer med fifi. Vi har också den vägen vandrat... Vill helst inte erkänna det men alltför många fiskar fick sätta livet till för att vi skulle fatta hur det funkar. Nu sitter vi här med 12 akvarier och vill ha ett större hus så vi kan ha det där akvarierummet med odlingsburkar och automatiska vattenbyten...

        Det finns inga frågor som är för dumma, bara dumma svar!! Fråga på bara!!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #19
          Jag lär mig fortfarande

          Får a-haaa upplevelser varje dag härinne på goa zoopet
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • fifi
            • August 2006
            • 695

            #20
            Ja det får man verkligen. Tack och lov för att det finns ett ställe där man kan lära sig nya saker roligt och enkelt!

            Förresten, såg nu att diwa undrade vad det var för molly - de brukar kallas golden dust har jag för mig. Vanlig molly men i en annan färgform.
            mvh
            Fifi

            I'm so cute, I poop rainbows.

            Kommentar

            • Diwa
              • December 2006
              • 300

              #21
              har bilder på fiskarna...de som ställde upp på fotografering...la upp den på zoonen eftersom jag inväntar goldinloggningen:-D

              min karl ångrar just nu sin ide om julklapp till barnen...det här är ju kul ju...

              barnen är större och kräver inte lika mycket, ekonomin är bättre så man behöver inte fundera på samma sätt som när man var 14 och körde guppys:-D

              *törs man tala om var de hamnade*

              tömde dem i stans offentliga damm där de gick att beskåda tills isen la sig:o
              och då var jag knäckt länge...hade inte tänkt så långt
              110L 54L 54L

              Kommentar

              • Diwa
                • December 2006
                • 300

                #22
                Ville bara avsluta denna tråd med att tacka för alla råd och backningen

                Medicinering avslutad och tycker platyna ser mycket bättre ut faktiskt
                Black molly honan är pigg igen

                enda förlusten är Rocky*RIP*
                Gjorde ju missen att böja mig och vi fick med oss en C aeneus och en borneo plecostomus(fast jag tror det var en sk borneo sucker) när vi fick medicinen...

                Rocky var pigg som en mört i ena sekunden och låg i nästa död på bottnen
                Antar jag iaf eftersom han inte rörde sig när jag tog upp honom heller?


                men men...nu verkar allt iaf vara som det ska...alla pigga, äter bra, och vattnet är klart igen

                Nu ska det få gona till sig och sen blir det kompletteringar bara(fler amano, Aeneus och paleatus(var ju stimfisk:o) och en massa växter)

                Vet att jag sett en speciell växt i de akvarier med räkor ni har...en stängel med små små blad?
                vill gärna ha namnet på den...

                ska inreda en 54 liters imorgon och ville ha just såna växter i och så nåt mer...

                förslag??
                110L 54L 54L

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #23
                  Kan det vara vattenpest du far efter??
                  Du ser den om du tittar på min "avatar" här till vänster..bredvid min kampfisk.
                  Skönt att det verkar ordna sig för dig
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • Diwa
                    • December 2006
                    • 300

                    #24
                    hmmm möjligen

                    men fick för mig att de var liksom mer plymliknande
                    jag och förklara...

                    de ser ut som flaskborstar ljusgröna såg i nåns räkakvarium
                    Tyckte de var fina...och kommer säkert känna igen dem i butiken men letar ju nätet nu ju...(tänkte testa att beställa hem via post)

                    men hmmm

                    Vill ha mycket växter...

                    vilka är bra och behöver inte massa hokuspokus?
                    110L 54L 54L

                    Kommentar

                    • Nevinx
                      • October 2006
                      • 195

                      #25

                      Kan det vara den du söker? Den är iallafall jättefin och i mitt kar har den exploderat i höjden!


                      ÖNSKEMALAR
                      Pseudacanthicus leopardus
                      Acanthicus adonis
                      Baryancistrus sp. L85
                      Hypancistrus zebra




                      COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

                      Kommentar

                      • Diwa
                        • December 2006
                        • 300

                        #26


                        japps den var det...hittade den just(fanns ett växtarkiv också)

                        men det står att den är svår??

                        kanske inget för oss just nu då?

                        vill ha nåt snabbväxande ju och inget co2 krävande
                        110L 54L 54L

                        Kommentar

                        • Healena
                          • May 2006
                          • 1440

                          #27
                          Visst är den fin, men jag har lite problem med den - den vill inte rota sig och den fäller skräp. Ser ut som om det flyter dill i akvariet ibland.

                          I mitt 115 - liters är den jättefin, men i mitt trettiliters ryker den snart för jag lessnat på den!!!!

                          Skulle nog rekommendera dig att ta någon annan växt..

                          I mitt tycke är vattenpesten lättare om man får den att fästa - och fiskarna inte äter upp den Köpte en som jag delade till två (c.a 6 stänglar).
                          Den ena satte jag i platyburken och den andra i kampfiskburken.
                          Platyhönorna har ätit upp och massakrerat sin (de trodde visst den var nå'n slags sallad) men i kampfiskburken har den växt så den ligger flera varv längs ytan. DÄR är den jättefin och man ser från dag till dag hur den växer
                          Senast redigerad av Healena; 14 January 2007, 18:04.
                          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                          Kommentar

                          • Diwa
                            • December 2006
                            • 300

                            #28
                            mm såg att det fanns en snarlik...får invänta lön bara dyr jul i år...

                            lustigt...vårt gamla 500 liters akvarium drog vi igång för under 1000 kr inkl mat/foder/växter/fisk/akvarie osv osv

                            det täcker inte ens fisk/växtkostnaden den här vändan
                            110L 54L 54L

                            Kommentar

                            • Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

                              #29
                              Var det den här du såg som var snarlik? http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40
                              För den är väl i alla fall en hel del lättare än Cabomban tror jag!
                              Min zoon

                              Kommentar

                              • Nevinx
                                • October 2006
                                • 195

                                #30
                                http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=63, den är rätt fin med!

                                http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=95&Itemid=66, den har jag med cikliderna, satte fast den med nålar i frigolitbakgrunden. Man kan ju nåla fast den i en rot med antar jag.

                                http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=87&Itemid=66, den här ska jag köpa till fjärilskaret, den verkar jättefin, och snabbväxande. Tydligen bra i nystartade kar med!



                                http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=72&Itemid=66 - SNYGG! Och lättskött
                                Senast redigerad av Nevinx; 14 January 2007, 18:50.


                                ÖNSKEMALAR
                                Pseudacanthicus leopardus
                                Acanthicus adonis
                                Baryancistrus sp. L85
                                Hypancistrus zebra




                                COOL SOM EN SVIMMINGPOOL

                                Kommentar

                                Arbetssätt...