morrar lite

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diwa
    • December 2006
    • 300

    morrar lite

    Nygammal akvarist som nu tänkt att verkligen fortsätta vara akvarist eftersom barnen är intresserade...

    Så vi köpte ett nytt akvarie då våra gamla verkligen inte längre pryder sin plats om man säger så även om de fortfarande är funktionella

    denna gång valde vi ett på 110 liter med pump och värmare osv inbyggt...

    har dessutom inköpt en massa säkerligen bra saker men såna vi aldrig tidigare behövt eller använt men fine...ska det va ska det va

    Men nu är jag bannad...karln och ungarna åkte och shoppade fisk för 735 spänn och kommer hem med följande i mitt tycke rätt knepiga gäng

    11 neontetror
    6 fantomtetror
    3 pansarmalar
    3 amanoräkor...
    3 indianplatyn(och såvitt jag ser är det 4 såna varav en hane?)
    3 röda platyn (honor)
    4 regnbågsmolly???? 3 av dem är guldoch svart färgade och den fjärde går inte att skilja från indianplatyna)

    dvs jag har 3 svart och guldfärgade som ser ut att vara av samma art...och de liknar inga fiskar jag sett på bild vare sig inom platy eller molly?

    och så har vi fyra guldiga med aningens rött på stjärtfenan varav en ska vara av samma art som de 3 guld och svart färgade???

    hjäääälp


    hur ser jag vilka som är honor hannar?

    3 honor är dräktiga och hmm gah en av de guld/svarta är nog på sista refrängen för den ligger på botten och flämtar...


    vill gärna veta namnen på fiskarna å(latin) samt gärna råd om var jag hittar en bra fiskbok där mina fiskar finns med eftersom det är meningen att abrnen ska lära sig nåt om akvarier och dess innevånare å
    110L 54L 54L
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Hej! Och välkommen till Zoopet.

    Här finns en hel hög med artbeskrivningar. Titta under Avdelningar - Sötvattensfiskar, artbeskrivningar. Där kan ni läsa om Era fiskar, vad dom vill ha för förhållande o s v.

    Vad gäller Könsskillnaden på Platy/Molly så är hanarnas bukfena omvandlad till ett fortplantningsrör, medans honornas fena är rund.

    Det verkar som ni har en hel del fiskar i nystartat kar. Läs gärna lite om uppstart av akvarium och vattenkemi. (Se högersplaten på förstasidan) Mata mycket mycket försiktigt, och tillför gärna filterbakterier nu i början.

    Lycka till!!
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Diwa
      • December 2006
      • 300

      #3
      mmm vet...så går det när man skickar familjen å handla:-D

      meningen var att vi skulle ha ett tiotal fiskar i starten men det blev ett helt gäng...

      ändå försökte zooaffären få dem att handla mer:-o grymt oseriöst tycker jag...

      ja menar vad är mammas tråkiga förmaningar värda när zoo säger åt dem att de kan handla på???
      110L 54L 54L

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Nä, det kan vara marigt att skicka familjen och handla, vågar knappt skicka iväg guben och handla mjölk
        Men här finns massor av matnyttig information, både i forumet och på andra ställen, bara att läsa på och trycka upp i "näsan" på dom
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Ville han sälja ännu fler fiskar till nystartad burk?? Verkligen seriöst....
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Diwa
            • December 2006
            • 300

            #6
            jupps...trodde vi skulle få hem typ 3-4 stycken per unge(deras julklapp jue)
            Startade akvariet en vecka före jul och på lördagen före julafton köpte vi de första fiskarna...sen var det meningen vi skulle fyllt på med fler nu under våren...men tycker nästan det är nog med fisk redan ju...synd jag hade velat ha några platta ciklider? eller heter de diskus? har glömt*asg*vet hur de ser ut iaf:-D


            den guldsvarta som låg å flämtade har nu varit uppe och ätit och de ser betänkligt platt ut runt buken?
            kan den ha ynglat???

            ska göra rent akvariet nu och då kanske eventuella yngel ryker?
            110L 54L 54L

            Kommentar

            • Diwa
              • December 2006
              • 300

              #7
              var dag in till zoo butiken...är faktiskt förvånad över hur akvarier och växtakvarier såg ut

              iaf så ansåg han inte alls att mitt gäng var stort för ett nystartat akvarie...och han kommenterade enbart att alla de sjukdomar som jag sett berodde på nystart...

              Tills jag påvisade hans röda platyn(samma akvarie som mina är från)

              där fanns flera fall av fenröta och flera med de svampliknande fjällen på sidorna

              summan blev att vi fick välja mellan medicin eller nya platyn(för lillskruttans skull valde vi medicinering och har nu ett grönt Akvarie mycket klatschigt

              fick dessutom salt? som man tydligen alltid skulle ha i akvarier även sötvattens

              Som slutkläm så fick vi en ny pansarmal..synd nog hade de inte några spräckliga av den art vi hade utan vi fick den vita istället...


              nöjd?

              tja avvaktar med beslut i den frågan tills jag vet om mina skyddslingar överlever medicinkuren


              men en sak är säker...jag kommer dra mig för att nånsin handla på den här zooaffären igen

              varning för deras växter...de är fulla med sniglar...


              Sou nu har jag betalat goldmember...och tänkte att visst finns det nån bytesring osv bland fiskentusiaster?

              eller kan ni rekommendera någon seriös och välskött zoobutik?


              har nämligen blivit helsåld på detta med fiskar
              ska bara leta upp alla mina böcker om dem å och läsa ikapp all den kunskap man tappat sen man jobbade på zoo en gång i tiden när man var ung
              110L 54L 54L

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Salt i nystartat???

                Jag har precis fått lära mig att det kan bli värre Nitrit om man har i salt??? Och det är ju Nitriten man är kämpar emot i början..
                Fick lära mig om bakteritablett innan jag startade mitt och nu har jag fått lära mig att det finns bakterier att pytsa i när man byter vatten också... Tillsammans med aqua safe...

                Akvarielagret i Bromma, tycker jag...
                Jag tror att det är bra att fråga 10 stycken och sen bilda sin egen uppfattning Och läsa här på Zoopet...
                Senast redigerad av Katharina; 08 January 2007, 16:34.
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Salt underlättar för fiskarna när man har fått nitrit. Nitrit hindrar syreupptagningen medans saltet skyddar gälar och slemskikt på firrarna så det är det omvända som gäller Katharina.

                  Diwa: Mera varning nu när du medicinerar då! Medicinen kommer slå ut den lilla bakterieflora du har fått igång. Satsa absolut på filterbakterier för att undvika nitritförgiftningar. Batski har svarat jättebra på denna frågan i flera trådar här på forumet. Testa att göra en sökning antingen på nitrit bland gamla inlägg eller på batskis visa svar i flera trådar.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Diwa
                    • December 2006
                    • 300

                    #10
                    gah jag blir knäpp*asg*

                    så nu ska jag alltså medicinera mot medicinen?

                    borde jag helt sonika tagit bort mollyna och hoppats på det bästa???

                    har vattenmedicin(aquasafe) nån näring till växterna(plantamin, ett måste enligt djurmagazinet i borlänge) och nu har jag svampmedel (general Tonic) salt(vet inte märke eftersom jag fick i påse från zoo här i falun)

                    och så vad är det jag ska ha till filtret?

                    hmm...tur ni inte sett mina tidigare akvarieperioder

                    vatten,grus, syrepump, renare och värme

                    sedan i med firrar och wolla...ett fungerande akvarie

                    jupp har funkat varenda gång ju...har haft pansarmalar,guppyn, tetror av många olika sorter, mollys samt diverse platyn och svärdbärare

                    dah...nu gör man "by the book" och hrmm...börjar bli en mycket dyr hobby

                    tycker mitt zoo gör det ännu mer förvirrande...varför nämner de inte att jag behöver återställa bakteriefloran?
                    jag sa att jag tänkte hämta in och starta igång gammelakvariet under behandlingsperioden men det tyckte han var onödigt?

                    men nu ångrar jag mig djupt såklart...mitt akvarie är ju grönt:o

                    men han sa att nitrit osv skulle ge sig nu med medicinering?

                    om det är nitrit...fiskarna var ju sjuka när jag fick dem
                    110L 54L 54L

                    Kommentar

                    • Diwa
                      • December 2006
                      • 300

                      #11
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Jag har precis fått lära mig att det kan bli värre Nitrit om man har i salt??? Och det är ju Nitriten man är kämpar emot i början..
                      Fick lära mig om bakteritablett innan jag startade mitt och nu har jag fått lära mig att det finns bakterier att pytsa i när man byter vatten också... Tillsammans med aqua safe...

                      Akvarielagret i Bromma, tycker jag...
                      Jag tror att det är bra att fråga 10 stycken och sen bilda sin egen uppfattning Och läsa här på Zoopet...

                      har de nån hemsida?

                      så man kan frossa tills man har vägarna åt det hållet?
                      110L 54L 54L

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ja, du ser, fråga 10 stycken...

                        Ursprungligen postat av Lenmar
                        Salt underlättar för fiskarna när man har fått nitrit. Nitrit hindrar syreupptagningen medans saltet skyddar gälar och slemskikt på firrarna så det är det omvända som gäller Katharina.

                        Diwa: Mera varning nu när du medicinerar då! Medicinen kommer slå ut den lilla bakterieflora du har fått igång. Satsa absolut på filterbakterier för att undvika nitritförgiftningar. Batski har svarat jättebra på denna frågan i flera trådar här på forumet. Testa att göra en sökning antingen på nitrit bland gamla inlägg eller på batskis visa svar i flera trådar.
                        Det var en herre i övre medelåldern på Zoo i Länna som höll en lång föreläggning om Nitrit, nystartade akvarium och kemi i största allmänhet för mig och min vännina. Han verkade mycket säker på sin sak och kunna vad han pratade om...
                        Han sa som du att det skyddar fiskarna men att det kan höja Nitriten... Hej och hå, man ska ifrågasätta allt man hör om akvarium alltså... 10 ggr...

                        Tack för upplysningen, ska säga åt vänninan som har hög Nitrit att hälla i salt då... Hon har Extozon, är det bra???
                        Jag har räkor och de vill väl inte ha salt???
                        Senast redigerad av Katharina; 08 January 2007, 18:10.
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ja...

                          Ursprungligen postat av Diwa
                          har de nån hemsida?

                          så man kan frossa tills man har vägarna åt det hållet?
                          De har hemsida och jättemycket kul att titta på, speciellt för barnen... Men framförallt är de jätteduktiga så Simbi i Sickla, Zoo alltså, sa att de ringer dit och frågar!!! Så ring dit och fråga om du inte hinner få svar av proffsen här...
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • annika&isak
                            • November 2006
                            • 180

                            #14
                            Ursprungligen postat av Diwa
                            gah jag blir knäpp*asg*

                            så nu ska jag alltså medicinera mot medicinen?

                            borde jag helt sonika tagit bort mollyna och hoppats på det bästa???

                            har vattenmedicin(aquasafe) nån näring till växterna(plantamin, ett måste enligt djurmagazinet i borlänge) och nu har jag svampmedel (general Tonic) salt(vet inte märke eftersom jag fick i påse från zoo här i falun)

                            och så vad är det jag ska ha till filtret?
                            Du kan använda någon form av bakteristart-kultur t ex nitrivec (finns nog flera sorter, jag använde bactozym-"piller" vilket funkade bra, men jag tror nitrivec är billigare).

                            tips också är att köpa ett nitrittest (No2) för att hålla koll på nitriten så den inte stiger till dödliga nivåer för fiskarna.

                            kolla på t ex pmdd.se och beställ sån växtnäring, billigare och bättre!

                            och sök i forumet på zoopet. det är ovärderligt.
                            ------------------------------------
                            112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                            37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Alla mediciner tar inte kål på bakteriefloran, står på förpackningen hur det är med just den medicinen. Men att skaffa bakterier på flaska är nog bra med tanke på all fisk han slängde på er.
                              Senast redigerad av eriahl; 09 January 2007, 03:24.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...