Intressant färgvariation på Endler hane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogli
    • August 2005
    • 132

    #16
    Ursprungligen postat av 30liter
    Nån av er som har en bild på dessa berömda guldguppys? Nu blev jag sådär sugen igen. Typiskt. Tänkte ju senast igår på att göra mig av med Endlers för att få plats för fler killis.

    Grrr... Att man bor så trångt.
    Nej, jag valde att inte köpa de guldfärgade. Dock är det inte omöjligt att det kommer att dyka upp sådana hos mej då jag ju köpte två grå från den grupp som bevisligen innehar den genen.

    Kommentar

    • Rogli
      • August 2005
      • 132

      #17
      Intressant tillägg om guldendler; http://www.poecilia.org/forum/visemne.asp?id=172

      Kommentar

      • 30liter
        • March 2006
        • 136

        #18
        Rogli, när du säger "grå" honor menar du då att de är grå som vanliga guppyhonor? Mina honor är gulgrönmetallic skimrande. Alla honor ser ut så. Deras dräktighetsfläck är dock ej röd utan bara mörkare gråbrun har jag för mig.

        Fast bland ynglen har jag noterat att somliga är mörkare än andra. Trodde tidigare att det är könsskillnader men är inte säker längre. Kan vara olika stammar. Det verkar som om de mörkare ynglen blir ljusare när de blir större för jag har inga mörkare/grå vuxna Endlers.

        Kommentar

        • Rogli
          • August 2005
          • 132

          #19
          Mina honor är grå som vanliga guppyhonor, men det kanske skulle vara annorlunda i ett annat ljus?

          Kommentar

          • goldennugget
            • September 2005
            • 138

            #20
            Ursprungligen postat av 30liter
            Rogli, när du säger "grå" honor menar du då att de är grå som vanliga guppyhonor? Mina honor är gulgrönmetallic skimrande. Alla honor ser ut så. Deras dräktighetsfläck är dock ej röd utan bara mörkare gråbrun har jag för mig.

            Fast bland ynglen har jag noterat att somliga är mörkare än andra. Trodde tidigare att det är könsskillnader men är inte säker längre. Kan vara olika stammar. Det verkar som om de mörkare ynglen blir ljusare när de blir större för jag har inga mörkare/grå vuxna Endlers.
            Mina samtliga honor (förutom guldisarna) var också grå, möjligtvis med ett svagt olivgrönt skimmer på ryggen.

            PS. Jag startade med tre hanar och sju honor från fyra oilka butiker i ett 500 liters växtakvarium. Plötsligt var de... ...ÖVERALLT!

            Kommentar

            • marzena
              • November 2006
              • 1

              #21
              Ett av mina endler yngel är blått.. vissa säger att den kommer att bli svart grå..

              Kommentar

              • Matsvin
                • April 2006
                • 254

                #22
                Ursprungligen postat av marzena
                Ett av mina endler yngel är blått.. vissa säger att den kommer att bli svart grå..
                Jo, du fick ju med dig något barnbarn (typ) till den hanen jag beskrev tidigare i denna tråd, han som kallas Lille-Sot pga av färgen :-) Finns några få sådana yngel här som fötts i Endlerakvariet, samt Lille-Sot själv :-)

                Foto på Lille-Sot nedan.



                /Matsvin.
                Senast redigerad av Matsvin; 02 November 2006, 15:03. Anledning: glömde bilden
                Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                Kommentar

                • MaxRobban
                  • August 2006
                  • 1048

                  #23
                  Tänkte på första frågan i denna tråd om en Endler utan kindstreck ? Det är inte en med blond grundfärg som jag visar bild på i en annan tråd ? De kan dyka upp i grå stammar ibland..


                  Så pratas det om blå Endlers med.. och jo då det finns även det som kallas Blå Endlers.. har aldrig sett dem själv, men en medlem i Svenska guppysällskapet vet jag har haft dem o pratat om dem.. ska ta reda på lite mer vad som menas med Blå-Endlers..

                  Kommentar

                  • Matsvin
                    • April 2006
                    • 254

                    #24
                    Ursprungligen postat av MaxRobban
                    Tänkte på första frågan i denna tråd om en Endler utan kindstreck ? Det är inte en med blond grundfärg som jag visar bild på i en annan tråd ? De kan dyka upp i grå stammar ibland..


                    Så pratas det om blå Endlers med.. och jo då det finns även det som kallas Blå Endlers.. har aldrig sett dem själv, men en medlem i Svenska guppysällskapet vet jag har haft dem o pratat om dem.. ska ta reda på lite mer vad som menas med Blå-Endlers..
                    Jag har en bunt gråa Endlers. Se bilden ovan (länken). Jag har den hanen på bilden (Lille-Sot) som har gått i mitt Endlerakvarium i närmare ett år, han kommer från Södermalms Akvarieaffär där han är född. Nu i slutet av sommaren har det fötts några yngel i samma grundfärg. När Marzena köpte 2 par Endlers av mig fäljde det med en bunte yngel och av misstag råkade en eller två av dem vara denna grå färg...

                    De är i grundfärg grå (eller blå om du hellre vill det) och får inga färger utom de typiska svarta teckningarna som Endlers har... Hanen Lille-Sot bor kvar i mitt Endlerakvarium tillsammans med resten av mina Endler :-)

                    /Matsvin.
                    Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                    Kommentar

                    • MaxRobban
                      • August 2006
                      • 1048

                      #25
                      Jag trodde inte det var fanns en blå-grundfärg, men så var det... kollat med folk.. så Endlers kan ha grå. blond och blå grundfärg och har den blå.. så ska den inte kunna visa rött och grönt pigment,... stämmer det med dina fiskar ?

                      Hälsn Robban

                      Kommentar

                      • Matsvin
                        • April 2006
                        • 254

                        #26
                        Ursprungligen postat av MaxRobban
                        Jag trodde inte det var fanns en blå-grundfärg, men så var det... kollat med folk.. så Endlers kan ha grå. blond och blå grundfärg och har den blå.. så ska den inte kunna visa rött och grönt pigment,... stämmer det med dina fiskar ?

                        Hälsn Robban
                        Jupp, de som jag kallar grå blir bara grå med svarta tecken :-)

                        /Matsvin.
                        Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                        Kommentar

                        Arbetssätt...