Intressant färgvariation på Endler hane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 30liter
    • March 2006
    • 136

    Intressant färgvariation på Endler hane

    Upptäckte igår att en av mina unga endlershannar som håller på att färga ut, saknar det svarta bältet på sidan. Övriga hannar har jag kunna identifiera som hannar just tack vare att jag först sett antydan till svart bälte/band. Men denna hanne saknar det svarta bältet helt fast det gröna skimret börjar synas riktigt tydligt. Stjärtfenan har också tydliga vita streck men nu kom jag på att även där saknas det svarta.
    Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

    Nån annan som sett udda färgvariationer hos sina Endlers?

    /Katarina
  • Rogli
    • August 2005
    • 132

    #2
    Hej!
    Några större variationer i teckning och färger har jag inte sett hos mina endlers. Däremot har det nyligen dykt upp unga hanar som inte ser ut att utveckla något undersvärd. Annars har alla mina hanar varit utrustade med antingen dubbelsvärd eller undersvärd. (jag försöker gallra bort dubbelsvärden eftersom de är en produkt av inblanding av lyrguppy)
    Att det ändå dyker upp lite variation hos våra endlers får väl betraktas som sunt eftersom de ursprungligen varierade mycket mer i utseende men efter generationer i akvarium har de blivit alltmer liksidiga.

    Kommentar

    • Thaifighter
      • August 2006
      • 420

      #3
      Hittade en artikel om en expedition för att hitta Endler's guppy!
      Intressant läsning.
      Get this domain name before someone else does. Quick and painless shopping. Affordable payment options available.


      Finns alltså en mångfald av varianter!
      Här är en bild av mina Endler's köpta hos Åleds.


      Thaifighter
      Alla mina fisk-video på Youtube!
      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

      Kommentar

      • 30liter
        • March 2006
        • 136

        #4
        Tack för svar. Jag kollade lite noggrannare efter inlägget och såg att det faktiskt finns två tunna svart strimmor på stjärtfenans övre och undre kant. Men det oranga och svarta saknas. Endast det gröna och lila/blå markeringar. Möjligtvis kan man skymta en svagare blå nyans där det kraftiga svarta bältet på sidan brukar vara. Faktiskt mycket vacker. Jag tror att fler färger kommer att framträda när han växer till sig.

        Har en blandning av Endlers med lyrstjärt och utan fast har inte sett någon antydan till att lyrguppy-anlag skulle slagit igenom. Fast å andra sidan är jag inte säker på hur de ser ut.

        Kommentar

        • Rogli
          • August 2005
          • 132

          #5
          Ursprungligen postat av 30liter
          Har en blandning av Endlers med lyrstjärt och utan fast har inte sett någon antydan till att lyrguppy-anlag skulle slagit igenom. Fast å andra sidan är jag inte säker på hur de ser ut.
          Jag vet inte hur arvsgången är för lyrstjärt men att din hybrid inte fått lyrstjärten kan tyda på att anlaget är recessivt, dvs att det visar sig enbart vid dubbel uppsättning i genparet. I så fall måste båda föräldrardjuren vara anlagsbärare.
          "Thaifighters" bilder på sina endlers tycker jag ser ut att ha en antydan till lyrastjärt. Är det unga fiskar som ännu inte utvecklat lyran?

          Kommentar

          • 30liter
            • March 2006
            • 136

            #6
            Ursprungligen postat av Rogli
            Jag vet inte hur arvsgången är för lyrstjärt men att din hybrid inte fått lyrstjärten kan tyda på att anlaget är recessivt, dvs att det visar sig enbart vid dubbel uppsättning i genparet. I så fall måste båda föräldrardjuren vara anlagsbärare.
            "Thaifighters" bilder på sina endlers tycker jag ser ut att ha en antydan till lyrastjärt. Är det unga fiskar som ännu inte utvecklat lyran?
            Jag hade ursprungligen fyra Endlerspar från två olika "uppfödare". Två par varav hanarna hade dubbla svärd, två par med endast korta undersvärd. Alla går tillsammans med numera stort antal yngel och ungfisk så det är omöjligt att veta vilken avkomma som är vems.

            Däremot kan jag se viss skillnad i kroppsform på de olika föräldraparen. Hanarna med dubbelsvärd har något längre och smalare kropp. De med endast kort undersvärd har kortare och något robustare kropp. Särskilt "stjärtfenbasen" är högre.

            Nu i efterhand tycker jag det är synd att jag blandade paren. Om jag haft fler kar så hade jag kanske kunnat se större skillnader efter ett par generationer.

            Kommentar

            • Thaifighter
              • August 2006
              • 420

              #7
              Ursprungligen postat av Rogli
              "Thaifighters" bilder på sina endlers tycker jag ser ut att ha en antydan till lyrastjärt. Är det unga fiskar som ännu inte utvecklat lyran?
              Hej!
              Mina hanar på bilder var fullvuxna, och hade dubbelsvärd som inte blev längre än så här!
              Om ni läste igenom artikeln som jag länkade till så framkom det att Endler's guppy är mycket variabel!
              What was new for us was that this Guppy was as variegated as the Common Guppy. No, we lie: it is far more variable than the Common Guppy. Not only have we found the beauties with the “Endler comma”, there were also the “normal” spotted Guppies, or completely green ones, or completely yellow (which made them golden, because all colours were metallic, always). The tail fin could be normal, but could have bottom swords, or top sword, or double swords. Dorsal fins had colours or were without, gonopodia could be black or not. There was no end to the variation, except that all colours were metallic! Just exquisite. Even the female had this metallic sheen over their bodies.

              Thaifighter
              Alla mina fisk-video på Youtube!
              http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

              Kommentar

              • Matsvin
                • April 2006
                • 254

                #8
                Jag har en Endler i avvikande färg - den är grå med svarta tecken! Har hört att det skall finnas guldendler, men har ej sett dem.

                /Matsvin.
                Min Zoon: http://www.zoonen.com/matsvin

                Kommentar

                • Rogli
                  • August 2005
                  • 132

                  #9
                  Ursprungligen postat av Matsvin
                  Jag har en Endler i avvikande färg - den är grå med svarta tecken! Har hört att det skall finnas guldendler, men har ej sett dem.

                  /Matsvin.
                  Jag såg två guldhonor på zoo-affären i Strängnäs. Jag köpte två grå fiskar ur den besättningen för att bredda den genetiska basen hos mina endlers. Så vi får se om dessa firrar är anlagsbärare för guld och de börjar dyka upp hos mej.

                  Kommentar

                  • goldennugget
                    • September 2005
                    • 138

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rogli
                    Jag såg två guldhonor på zoo-affären i Strängnäs. Jag köpte två grå fiskar ur den besättningen för att bredda den genetiska basen hos mina endlers. Så vi får se om dessa firrar är anlagsbärare för guld och de börjar dyka upp hos mej.
                    Angående guldfärgade guppys så handlar forumtråden "Guldguppys!!!???" om detta. Mer exakt, så faktiskt om de två honor som går i Strängnäs...

                    Jag gjorde mig av med en stor grupp Endler´s (eftersom jag skulle börja köra riktigt svartvatten i karet) men fick ett gäng kvar som gömde sig i växterna. Och av dem klev plötsligt guldhonorna fram... Då dessa och andra honor började blir gravida gjorde jag en snabb "dumpning" av fiskarna eftersom jag inte ville ha fler guppies. Det fick bli första bästa och "gänget" hamnade i Strängnäs...

                    Min "ursprungsgrupp" kom från flera olika håll så det borde vara schyssta gener. Hade några riktigt fina hanar, med fin utfärgning och hyfsade "svärd" så jag hoppas att du blir nöjd med generna...
                    Senast redigerad av goldennugget; 05 September 2006, 10:41.

                    Kommentar

                    • Rogli
                      • August 2005
                      • 132

                      #11
                      Ursprungligen postat av goldennugget
                      Angående guldfärgade guppys så handlar forumtråden "Guldguppys!!!???" om detta. Mer exakt, så faktiskt om de två honor som går i Strängnäs...

                      Jag gjorde mig av med en stor grupp Endler´s (eftersom jag skulle börja köra riktigt svartvatten i karet) men fick ett gäng kvar som gömde sig i växterna. Och av dem klev plötsligt guldhonorna fram... Då dessa och andra honor började blir gravida gjorde jag en snabb "dumpning" av fiskarna eftersom jag inte ville ha fler guppies. Det fick bli första bästa och "gänget" hamnade i Strängnäs...

                      Min "ursprungsgrupp" kom från flera olika håll så det borde vara schyssta gener. Hade några riktigt fina hanar, med fin utfärgning och hyfsade "svärd" så jag hoppas att du blir nöjd med generna...
                      Märkligt sammanträffande må jag säga!
                      "Dina" endlers går för närvarande i en egen burk om 30 liter och kkommer att få göra så ett tag. Redan andra dagen föddes en kull yngel om ca 20 yngel. Bland dessa har jag inte sett några "guldisar", men de är ännu så små att det kan vara svårt att se. De kommer säkert att utgöra ett bra tillskott till mina.

                      Kommentar

                      • Rogli
                        • August 2005
                        • 132

                        #12
                        Ursprungligen postat av goldennugget
                        Angående guldfärgade guppys så handlar forumtråden "Guldguppys!!!???" om detta. Mer exakt, så faktiskt om de två honor som går i Strängnäs...

                        Jag gjorde mig av med en stor grupp Endler´s (eftersom jag skulle börja köra riktigt svartvatten i karet) men fick ett gäng kvar som gömde sig i växterna. Och av dem klev plötsligt guldhonorna fram... Då dessa och andra honor började blir gravida gjorde jag en snabb "dumpning" av fiskarna eftersom jag inte ville ha fler guppies. Det fick bli första bästa och "gänget" hamnade i Strängnäs...

                        Min "ursprungsgrupp" kom från flera olika håll så det borde vara schyssta gener. Hade några riktigt fina hanar, med fin utfärgning och hyfsade "svärd" så jag hoppas att du blir nöjd med generna...
                        Samtidigt som jag införskaffade dessa två endlers så sålde jag av 40 av mina. Det skulle därför vara intressant att höra vad du fick för dina, jag begärde 10 kr /st och fick det.

                        Kommentar

                        • goldennugget
                          • September 2005
                          • 138

                          #13
                          [quote=Rogli;840595]Samtidigt som jag införskaffade dessa två endlers så sålde jag av 40 av mina. Det skulle därför vara intressant att höra vad du fick för dina, jag begärde 10 kr /st och fick det.[/quote

                          Världen är liten!!!

                          "Guldgruppen & co" var som sagt eftersläntrare som hade gömt sig i mina växter så dessa skänkte jag bort (en hyfsad vinst för butiken alltså, men man ska väl stödja de små lokala butikerna också ).

                          Min stora grupp som jag sålde (dessa sålde jag i Stockholm) fick jag nog också runt 10kr/st för (vet ej exakt hur många det var). Kände mig rätt nöjd med det eftersom trots att Endler´s är fina så är det ju "bara" guppies...

                          De är ju också extremt produktiva rackare... Ett problem jag fick är att könet på avkomman varierar med pH-värdet. Jag har ganska lågt, 6,4-6,6, och då föds tydligen flest hanar. Man bör ha en bit över 7 för att få bra fördelning. Och eftersom hanarna är rätt "heta på gröten" så behövs många honor för att de ska orka med...
                          Senast redigerad av goldennugget; 05 September 2006, 15:52.

                          Kommentar

                          • 30liter
                            • March 2006
                            • 136

                            #14
                            Nån av er som har en bild på dessa berömda guldguppys? Nu blev jag sådär sugen igen. Typiskt. Tänkte ju senast igår på att göra mig av med Endlers för att få plats för fler killis.

                            Grrr... Att man bor så trångt.

                            Kommentar

                            • goldennugget
                              • September 2005
                              • 138

                              #15
                              Ursprungligen postat av 30liter
                              Nån av er som har en bild på dessa berömda guldguppys? Nu blev jag sådär sugen igen. Typiskt. Tänkte ju senast igår på att göra mig av med Endlers för att få plats för fler killis.

                              Grrr... Att man bor så trångt.
                              Tyvärr... Ingen bild.

                              Men de är helt guldfärgades som vuxna, direkt från födseln är de nästan lysande vita, och sen - ja, de är verkligen lysande guldfärgade över hela kroppen. Ögonen ser ut ungefärs om de gör hos "vanliga" guppys medan "dräktighetsfläcken" på buken är röd hos guldisarna istället för mörk/svart.

                              Börjar nästan ångra mig att jag skänkte bort dem... ...eller i alla fall att jag inte fotograferade dem innan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...