Varför klarar sig inga hanyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tikkatikkatini
    • February 2006
    • 181

    #16
    Det var mycket intressant fakta det där!! Säkert mycket användbar med!! Tackar för den informationen!

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #17
      Svärdbärare utan svärd skulle kunna vara samma fenomen som småvuxna laxhanar. De stora fina hanarna visar upp sig och slåss mot varandra och då passar de små på att para sig med honorna i smyg. Man brukar kalla dom sneaky fuckers. Mycket framgångsrik strategi när det finns väldigt många hanar. Alla kan ju inte vara störst, bäst och vackrast.

      Ganska roligt också.

      Kommentar

      • Tikkatikkatini
        • February 2006
        • 181

        #18
        jag ska bara skaffa tre honor å en hane så då lär det bli många honor enligt teorin, om ja inte skiljer på hanen å honorna efter ett tag vill sga.. om det är som teorin..

        Kommentar

        • andreassofus
          • November 2005
          • 5643

          #19
          det finns väl inga svärdbärar hanar som har utvecklat svärd helt från början? utan de kommer väl alltid senare?
          Mvh Andreas
          min zoon
          msn adress

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #20
            Jag skickade in texten till artikeltävlingen. Jag har ju inte gissat själv, utan faktiskt bara återgett vad andra påstår att de kommit fram till.

            Tänk på att det handlar om statistik och sannolikheter. Det är större sannolikhet att du får många honor först. Men inte 100% säkert.

            En sak som jag inte skrev var att någon kom fram till att stora honor får större kullar och det har jag läst på forumet att folk har erfarenhet av. Jag har också läst här på forumet att honor som paras tidigt i livet inte växer sig stora. Så du ska se till att honorna är fullvuxna innan du köper hanen. Hanen trivs inte att gå ensam. Nu gissar jag!

            Kommentar

            • Madguppy
              • April 2006
              • 177

              #21
              samtliga mina yngel (ca 60) från 4 olika guppyn har blivit honor, har bara en hane kvar som verkar vara pappa till de flesta yngeln. Ville gärna ha hanar, finns det inte mer forskning omkring könsfördelningen på kullarna? konstigt att det bara har blivit honor, kanske dör hanarna eller är det kanske pappan som äter upp alla hanor???

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #22
                Om det bara är en enda hanne som är farsa till alla honorna kan det vara honom det är fel på. Han kanske har en Y-kromosom som är defekt så att han inte kan få söner. Då är din enda räddning att skaffa en annan hanne.

                (Det är tydligen osäkert hur könsbestämning sker hos guppy men det verkar som om de, precis som vi människor, har två X kromosomer hos honor och en X plus en Y kromosom hos hanar. Det är hannens Y kromosom som bestämmer att det ska bli ett hanyngel.)

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #23
                  Ursprungligen postat av swetrot
                  Vi kan börja med att slå hål på myten att svärdbärare eller någon annan fisk kan byta kön. Det stämmer inte. Däremot händer det bland svärdbärare att hanar inte får något svärd och börjar agera hane förrän väldigt sent i livet. Ofta efter att flera andra hanar dött eller tagits bort ur karet, då blommar de ut.
                  KUL! Jag har haft två honor i mitt kar sedan jag fick dom av en kompis som yngel. De kom från ett kar med två hanar och tre-fyra honor. Den större hannen var extremt aggressiv mot den hannen mindre där.

                  Nu har de vuxit sig riktigt stora och sett ut som honor hela tiden. Den största har hela tiden attackerat den mindre. Nu har den bytt beteende lite och jag funderade på varför. När jag läste swetrots gamla inlägg om att svärdbärare ibland visar kön sent i livet tittade jag efter och den största har faktiskt både en början på svärd och gonopodium. Titta på bilden! Så nu kan jag hoppas på yngel.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #24
                    Det är många olika parametrar som kan påverka kön. Jag skrev en text om detta i SARF-Aktuellt för något år sedan. Hos platy är det extra komplcerat. Där har vissa populationer av VILDA PLATY tre olika könskromosomer!

                    Det du råkat ut för är snarare att hanarna inte hunnit utvecklat de yttre könskaraktärerna. Det dröjer ett tag. Unga exemplar av ungfödare ser ut som honor oavsett kön.

                    Att svärdbärarhonor som fått ungar kan omvandlas till hanar är en myt. Däremot kan dom få ett "hanligt utseende".

                    Det finns många andra fiskar som verkligen kan byta kön.

                    Kommentar

                    • Jenny_E
                      • July 2004
                      • 661

                      #25
                      Jag har omvända problemet, har bara fått hanar i de senaste guppykullarna. Har dock rätt hög temperatur i akvariet, ska försöka få ner den...

                      Hade en svärdbärare som "blev hane" efter ca 2 år... Blev 5-6 år innan han dog.

                      Kommentar

                      • Madguppy
                        • April 2006
                        • 177

                        #26
                        hmm... ska prova med att höja temp o se om det påverkar på nåt sätt...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...