Varför klarar sig inga hanyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crazyfish
    • March 2006
    • 63

    Varför klarar sig inga hanyngel?

    Hej, jag undrar en sak. Varför klarar sig inga hanyngel av platy/guppy om man låter de vara kvar i akvariet och ser vilka som överlever? Jag har 6 st mussepiggplatyyngel som har klarat sig och blivit stora men alla ser ut att vara honor (ett kanske är en hane, har en spetsigare analfena, men inget färdigutvecklat gonopodium (?). 2 guppyyngel har också klarat sig, även de honor (syns tydligt). Har provat att föda upp guppyyngel i ett kar bredvid innan, min första kull var bara på 9 st, och man kunde se när de inte var så gamla att alla var honor. Klarar sig inga hanyngel i akvariet för att de är svagare än honorna och varför är majoriteten av ynglen i kullarna honor?

    Hoppas någon kan svara på detta... skulle vilja kunna föda upp guppyhanar t.ex., de har ju finast färg. Men tycker att ynglen får för litet simutrymme om man håller dem i ett yngelkar, därför jag släppte i alla igen ... och det var bara honorna som överlevde.
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det brukar bli väldigt små variationer i kullarnas könsfördelning hemma hos mig. Det du råkat ut för är nog blott ren och skär otur. Jag har hört talas om en stam svärdbärare som odlades fram på 1930-talet, där vissa kullar blev enbart hanar, andra blev enbart honor, men det är extremt sällsynt.

    I verkligheten, i naturen, är det naturligtvis så att yttre attribut i form av starka färger eller stora fenor är till nackdel eftersom rovfiskar oftare tar dem.

    Kommentar

    • PlatyYngel
      • January 2006
      • 1105

      #3
      Ursprungligen postat av crazyfish
      Hej, jag undrar en sak. Varför klarar sig inga hanyngel av platy/guppy om man låter de vara kvar i akvariet och ser vilka som överlever? Jag har 6 st mussepiggplatyyngel som har klarat sig och blivit stora men alla ser ut att vara honor (ett kanske är en hane, har en spetsigare analfena, men inget färdigutvecklat gonopodium (?). 2 guppyyngel har också klarat sig, även de honor (syns tydligt). Har provat att föda upp guppyyngel i ett kar bredvid innan, min första kull var bara på 9 st, och man kunde se när de inte var så gamla att alla var honor. Klarar sig inga hanyngel i akvariet för att de är svagare än honorna och varför är majoriteten av ynglen i kullarna honor?

      Hoppas någon kan svara på detta... skulle vilja kunna föda upp guppyhanar t.ex., de har ju finast färg. Men tycker att ynglen får för litet simutrymme om man håller dem i ett yngelkar, därför jag släppte i alla igen ... och det var bara honorna som överlevde.
      Detta har jag oclså råkat ut för så du är ite ensam. Utav 10 Platyyngel blev en av hankön och utav kanske 20 Guppyyngel blev en en hane. Och ändå så är det från flera olika kullar dom kommer.
      / Marcus

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        är det inte ph värdet som bestämmer vilket kön det blir?
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • Tikkatikkatini
          • February 2006
          • 181

          #5
          Hmm.. Vad ska det avra för Ph om man vill ha fler hanar än honor eller fler honor än hanar, eller kanske typ lika av varje??

          Kommentar

          • Josefine
            • June 2005
            • 164

            #6
            är det inte så att alla honor kan bli hanar om en hane i gruppen dör... jag tror att det bara uppstår en hane pär kull ..
            Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

            Kommentar

            • andreassofus
              • November 2005
              • 5643

              #7
              Ursprungligen postat av Tikkatikkatini
              Hmm.. Vad ska det avra för Ph om man vill ha fler hanar än honor eller fler honor än hanar, eller kanske typ lika av varje??
              har absolut ingen aning.. läste det i en tråd bara..
              Mvh Andreas
              min zoon
              msn adress

              Kommentar

              • PlatyYngel
                • January 2006
                • 1105

                #8
                Ursprungligen postat av Josefine
                är det inte så att alla honor kan bli hanar om en hane i gruppen dör... jag tror att det bara uppstår en hane pär kull ..
                Nej, det är svärdbärare du tänker på. Dom kan byta kön.
                / Marcus

                Kommentar

                • Josefine
                  • June 2005
                  • 164

                  #9
                  jaha ojoj missade det, blandade ihop.. hehe
                  Min Zoon! http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=472551

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Ursprungligen postat av swetrot
                    Det brukar bli väldigt små variationer i kullarnas könsfördelning hemma hos mig.
                    Brukar du får 50/50 hos guppy? Mina yngel har inte färgat ut än.

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      hej

                      när jag hade fått tre kullar guppy yngel och det blev ungefär 20 st så blev bara 3 st av dem hanar resten blev honor.....
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        fått uppfattnignen att lågt/hlgt ph och låg/hög temperatur kan påverka för vissa fiskar men mest varit lösa diskussioner om det då ingen provat att ändra ph och temp för att kolla.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • crazyfish
                          • March 2006
                          • 63

                          #13
                          Oj, många som svarade... Det är intressant det där med att pH-värde och temperatur har betydelse för vilket kön det blir. Jag vet inte vad jag har för pH-värde på vattnet, men temperaturen brukar ligga runt 25-26 grader iaf. Man vågar ju inte ha det för kallt heller, kan ju resultera i att fiskarna blir sjuka istället. Har försökt att rätta mej efter vad det står att levandefödare ska ha för vattentemperatur osv... Men ja, för att försäkra sig om att någon guppyhane/platyhane klarar sig måste man nog ta upp dem i ett yngelkar iaf, problemet är bara att man inte ser vilka som är hanar förrän det har gått några veckor, därför måste man ta upp alla. Tack för svaren iaf.

                          Kommentar

                          • Krax
                            • December 2005
                            • 1329

                            #14
                            Vad styr könsfördelningen av honor och hanar hos guppy?

                            Jag gjorde en litteratursökning på vetenskapliga artiklar om vad som skulle kunna påverka fördelningen mellan honor och hanar av guppy. Honor och honyngel dör vid hög temperatur (32 grader) och kvar blir bara missbildade hanyngel (1). Det talar kanske för att man får fler hanar vid hlögre temperatur men det är säkert inte det bästa sättet att få många hannar eftersom kullstorleken minskar vid hög temperatur också. Optimal temperatur för stora kullar var 25-27 grader.

                            Hur pH skulle kunna inverka på fördelningen mellan könen hittade jag inget om. Bara att guppy mår väldigt dåligt om de får vistas i pH=4 under 24 timmar (2)! Vem är förvånad? Om man får gissa är honorna och honynglen också känsligare för lågt pH än hanarna (eftersom de var känsligare för hög temperatur). Men att sänka pH är nog inte någon bra metod för att öka andelen hanyngel.

                            Något som jag tyckte var spännande var att det produceras fler honor ju längre tid som hanen och honan får gå ihop. Det betyder alltså att om man vill ha många hannar så ska man skilja honor och hanar och bara låta hanen gå ihop med honorna ett litet tag ibland (3).

                            Det finns en sak som talar emot att man bara låter en enda hanne besöka sina honor ett kort tag. Om man vill ha snygga hannar som ser spektakulära ut är det bra om man gynnar något som kallas sexuell selektion. Den sexuella selektionen ökar nämligen när det finns många hanar per hona (4). Hanarna konkurererar då om att få para sig och förhoppningsvis väljer hon de snyggaste och starkaste.

                            Slutsatsen skulle kunna vara att man har två akvarier: ett med enbart en massa honor och ett med en massa hannar och en hona som ska bli parad. Honan ska bara besöka hannarna ett par dagar. Sedan byter man hona. Då blir det en stark sexuell selektion så att de mest färgade och konstiga hannarna får para sig, samtidigt som honan får fler hannar i sin kull.

                            Dessutom skulle det vara bra eftersom när honan parar sig med mer än en hane får hon större kull (5). Och chansen att hon gör det ökar antagligen när hon går med många hanar.

                            Det skulle vara roligt att höra om detta stämmer med praktiken?



                            Referenser
                            1. Dzikowski, R; Hulata, G., Karplus; I., Harpaz, S. 2001. Effect of temperature and dietary L-carnitine supplementation on reproductive performance of female guppy (Poecilia reticulata). Aquaculture 199 (3-4) : 323-332
                            2. Urban-Jezierska, E. 2002. Effect of acidification on feeding in guppy fish (Lebistes reticulatus vel Poecilia reticulata). Polish Journal of Ecology 50 (1) : 25-43.
                            3. Watt, P. J.; Shohet, A. J.; Renshaw, K. 2001. Female choice for good genes and sex-biased broods in guppies. Journal of Fish Biology 59 (4) : 843-850
                            4. Jirotkul, M. 2000. Operational sex ratio influences the opportunity for sexual selection in guppies. Journal of Fish Biology 56 (3) : 739-741
                            5. Ojanguren, A. F.; Evans, J. P.; Magurran, A. E 2005. Multiple mating influences offspring size in guppies. Journal of Fish Biology 67 (4) : 1184-1188

                            Kommentar

                            • swetrot
                              • April 2003
                              • 966

                              #15
                              Vi kan börja med att slå hål på myten att svärdbärare eller någon annan fisk kan byta kön. Det stämmer inte. Däremot händer det bland svärdbärare att hanar inte får något svärd och börjar agera hane förrän väldigt sent i livet. Ofta efter att flera andra hanar dött eller tagits bort ur karet, då blommar de ut.

                              Och ja, i mina kullar blir det över tiden ungefär 50/50. Ibland kan jag få "extremvärden" i form av 70/30-fördelning i enstaka kullar, men det brukar rätta till sig över tiden.

                              Bland romläggande fiskar finns det en del vetenskapliga belägg på att vissa temperaturer och vattenvärden styr vilket kön det blir på fisken, men det handlar snarare om att det ena könets rom inte tål det vatten utan rommen dör.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...