Platy stimm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Platy stimm

    Tjo.

    Köpte lite nya fiskar till mitt akvarium, eller en liten "räddningsauktion" ifrån att bli dödade men fick dom jätte billigt.

    Det handlar om 7 pansarmalar, 1 Guppy , 5 Vuxna Platy, 12 Platy 'Barn' , 8 Platy Yngel.

    Sedan så har jag en slöstjärt sedan tidigare, som har vart i akvariumet några få dagar som tittar lite underligt på hur dom beter sig.

    2 av dom vuxna Platy'na ser ut att jaga varandra efter långsidan fram å tillbaka och guppyn följer efter, är detta normalt beteende hos dem?

    Vet inte om Pansarmalarna trivs i mitt lilla akvarium eftersom de åker upp å ner som tokar på ena kortsidan.

    Så gjorde mina beggade neon tetror ett tag men 3 dog nästa dag och den fjärde idag.

    Dom ser inte att må dåligt ut direkt i alla fall, eftersom dom har fenorna upp direkt om något spännande händer men annars flyter de resterande runt lite stillsamt.
    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Hur stort kar har du? Nystartat? Det är ju lätt att överbefolka ett kar. Mitt förslag är att du läser på lite om fiskarnas behov.

    Platy


    Pansarmal (metall)


    Guppy


    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Jag har för mig att jag har läst i en annan tråd att du har ett ca 40 l akvarium och att det är nystartat, rätta mig om jag har fel, och då tycker jag personligen att du lagt i på tok för mycket fisk på en gång. Sen så vill väl slöjisarna ha lite kallare vatten än de andra så det är inte optimalt att ha dom fiskar du har tillsammans. Slöjisen behöver också betydligt större kar även om den är liten nu. Men du kanske har planerat att skaffa ett större inom kort och då är det ingen fara att ha dom lite trångt i några veckor. De flesta slöjisar blir ju inte lika stora som guldfiskar men kolla på denna länken ändå.

      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • lunar
        • July 2005
        • 427

        #4
        Dom är lugnare idag men jag får nog åka å handla några till växter, nog för att jag har 6 växter och en "plast kruka" med en massa växter nedstoppade i så ynglena kan gömma sig där
        Även en form av rot eller nått dom dom kan gömma sig i vore ju bra bara jag får plats med allt i mitt lilla akvarium
        Som sakt så är det nystartat, Inga fiskar har heler dött inte ens ett yngel sedan igår det tycker jag var rätt så bra skillnad ifrån mina neon tetror som jag hade 4'a av beggade dock men dom klarade sig inte.

        Ja då har du läst rätt, men om jag inte hade tagit fiskarna så hade hon dödat alla och det tyckte inte jag var så snällt mot dem.

        Min slöstjärt är en liten en inte stor.

        Jag kommer nog att köpa ett större akvarium inom den närmaste tiden.
        - 165L Low-tech.
        - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
        - 222L Ciklidakvarium.
        Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Ja lite växter är ju inte helt fel så de kan gömma sig. Slöjisar har en benägenhet att äta allt som går in i munnen så ynglena ligger risigt till.

          Tänk på att du kanske borde byta vatten oftare, dels för att det är nystartat och dels för att det är överbefolkat. Om jag hade varit du så hade jag bytt ca 25% varannan dag och mata väldigt sparsamt.

          Hade jag varit som du så hade jag också tagit emot fiskarna men ordnat större kar inom den närmaste tiden. Man kan ju hitta fynd dels bland annonserna här men även på blocket.se och annonsdirekt.se

          Lycka till med dina firrar och hoppas dom klarar sig bättre än de förra du köpte.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • lunar
            • July 2005
            • 427

            #6
            Hehe.. Jag märkte att den jagade dem i första tiden men faktist så rör inte slöstjärten ynglerna även om dom inte simmar runt där i gömman bland växterna, dom har ju hunnit bli lite större men nog skulle dom allt kunna gå in i slöstjärtens mun.
            Humm okej, alla fiskar som jag tog hand om var i ett 69 liters akvarium och där böt dom bara vattnet 1 gång i måndaden

            Tror du att jag ska börja böta vatten redan, tänkte på så att bakteriefloran hinner komma igång, fast det kanske den har nu.

            Humm... Jag har hittat ett 69 liters akvarium för 200kr men har inte råd just nu att köpa det skulle bli kanske nästa månad i sådana fall eftersom jag har laggt ut en hel del på detta akvarium och har kvar att beställa ljus till de.
            - 165L Low-tech.
            - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
            - 222L Ciklidakvarium.
            Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Enligt mina erfarenheter så tar det 1 - flera månader inan man börjar få balans i karet. Mitt 375 l krångla väldigt mycket och tog nästan ett halvår. Så jag hade satt igång med täta vattenbyten nu för det är nu som du inte har det "goda" bakterierna. Köp ett nitrittest med, ca 100 kr, tex jbl som är bra och mät nivån 2 ggr i veckan. För nitriten kan snabbt bli skyhög med fiskdöd som resultat. Enligt mina erfarenheter så brukar nitriten stiga på ca 10 dagen om man har normalt med fisk och matar normalt.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Jag tycker du ska satsa på ett något större akvarium för slöjisen skull. I alla fall minst ett 100 l om du har en slöjis.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • lunar
                  • July 2005
                  • 427

                  #9
                  ah ok.

                  Ska titta efter ett sådant test då sammtidigt när jag är där om dom har de.
                  Humm... har funderat på vad som är normalt med mängd mat, har läst inte mer än vad dom hinner äta upp på 2 minuter men hur ofta. Har läst lite olika, - flera gånger om dagen små mängder, - 1 gång om dagen, varannan dag.

                  Har både flingfoder och mygglarver, läst om att dom tyker om morrötter och brysselkål (rivna?) för att inte dom ska äta upp dom fina växterna
                  - 165L Low-tech.
                  - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
                  - 222L Ciklidakvarium.
                  Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...