guppy, yngel osv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #16
    Ursprungligen postat av AromaJohanna
    Jo just det, tillbaka till ämnet igen... Angående det där du skrev om att guppyhonor har lagrat sperma och är konstant gravid under en tid...
    Hur ofta föder hon ungar då?
    Har hon redan ägg med yngel i sig när hon föder ungar?
    Betyder det att hon kan föda med mycket korta intervaller då?
    En hona föder med ca. 4-5 veckors mellanrum och eftersom hon lagrar yngel i flera månader så har hon ständigt yngel i magen även när hon föder.
    Förrådsbefruktning kallas det hela
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #17
      Ursprungligen postat av AromaJohanna
      Jo, föresten, vad menar du med det där med filtermojs, angående köra in ett nytt akvarium?
      Vad är det, är det den där illaluktande geggan jag tvättar bort alltså?
      Är det en blandning av skit och goda bakterier?
      Ska jag gnida in/dränka in det nya pumpfiltret med detta, var det så du menade?

      När vattnet blev grumligt var det verkligen fara å färde... Det luktade illa och nitrithalten var extremt hög.
      Problemet försvann med ca 50% vattenbyte och tillsats av lösning med goda bakterier men det tog några veckor av upprepande av denna behandling innan nitrithalten var bra. Sen efter det var det stabilt nere på bra nivå.
      Om du ska starta ett till akvarium nu när du redan har ett kan du alltså plocka ut själv filtret och krama ur det i det nya karet (i vattnet). På så vis sätter sig de goda bakterierna i det nya filtret.
      Att det luktade illa hade ingenting med de goda bakterierna att göra utan handlade mest troligt om något annat. Har hört om det innan men har inte satt mig in i vad det beror på.

      Om du inte hela tiden hade städat bort dina goda bakterier hade du fått rätt på det mycket tidigare. Men det är ju lätt att vara efterklok.
      Nu blev det ju heller inga ödesdigra konsekvenser som tur är så ingen skada skedd.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • AromaJohanna
        • February 2010
        • 16

        #18
        Ursprungligen postat av Nina82
        Om du ska starta ett till akvarium nu när du redan har ett kan du alltså plocka ut själv filtret och krama ur det i det nya karet (i vattnet). På så vis sätter sig de goda bakterierna i det nya filtret.
        Att det luktade illa hade ingenting med de goda bakterierna att göra utan handlade mest troligt om något annat. Har hört om det innan men har inte satt mig in i vad det beror på.

        Om du inte hela tiden hade städat bort dina goda bakterier hade du fått rätt på det mycket tidigare. Men det är ju lätt att vara efterklok.
        Nu blev det ju heller inga ödesdigra konsekvenser som tur är så ingen skada skedd.
        Ok...
        Nej, jag har inte planerat att börja köra med torv heller...
        Visst vore det kul om tetrorna ville leka när de har vuxit till sig men akvariet är ju inte så stort och har för många innevånare som kan störa / käka upp äggen och ynglen så just nu är jag glad bara jag får guppyynglen att överleva (inte bli uppätna först och främst) och växa upp...
        Sonen vill att jag släpper ut dem alla och att han får behålla dem men det blir väldigt mycket guppys där då - och så kommer de ju att para sig med föräldrarna och varandra sen när de blir stora så det är nog inte att rekommendera antar jag...

        Ok, ska prova det där med krama ur filtret i det nya akvariet även fast det tar emot (själva tanken att krama ut skiten i ett nytt akvarium)...
        Vore det inte en bra idé att för över en del vatten från det gamla akvariet till det nya när jag fyller upp det med vatten? I så fall hur mycket ...?

        Det där med förrådsbefruktning hade jag sett nämnt någonstans men jag visste inte att det betydde att hon redan har yngel som håller på att utvecklas i magen när hon föder en omgång yngel.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #19
          Ursprungligen postat av AromaJohanna
          Ok...
          Nej, jag har inte planerat att börja köra med torv heller...
          Visst vore det kul om tetrorna ville leka när de har vuxit till sig men akvariet är ju inte så stort och har för många innevånare som kan störa / käka upp äggen och ynglen så just nu är jag glad bara jag får guppyynglen att överleva (inte bli uppätna först och främst) och växa upp...
          Sonen vill att jag släpper ut dem alla och att han får behålla dem men det blir väldigt mycket guppys där då - och så kommer de ju att para sig med föräldrarna och varandra sen när de blir stora så det är nog inte att rekommendera antar jag...

          Ok, ska prova det där med krama ur filtret i det nya akvariet även fast det tar emot (själva tanken att krama ut skiten i ett nytt akvarium)...
          Vore det inte en bra idé att för över en del vatten från det gamla akvariet till det nya när jag fyller upp det med vatten? I så fall hur mycket ...?

          Det där med förrådsbefruktning hade jag sett nämnt någonstans men jag visste inte att det betydde att hon redan har yngel som håller på att utvecklas i magen när hon föder en omgång yngel.
          Inavel funkar inte riktigt på samma vis när det gäller fiskar som med andra djur.
          Det ska gå ganska långt innan man börjar märka defekter och att undvika att barnen parar sig med föräldrarna är helt omöjligt.
          Det räcker att man köper en ny hane eller hona någon gång per år för att hålla blodet tunt.

          Att ta vatten från lilla karet är en bra idé. Ta en eller två spannar men inte mer eftersom du då rubbar balansen i det lilla.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • AromaJohanna
            • February 2010
            • 16

            #20
            Ursprungligen postat av Nina82
            Inavel funkar inte riktigt på samma vis när det gäller fiskar som med andra djur.
            Det ska gå ganska långt innan man börjar märka defekter och att undvika att barnen parar sig med föräldrarna är helt omöjligt.
            Det räcker att man köper en ny hane eller hona någon gång per år för att hålla blodet tunt.

            Att ta vatten från lilla karet är en bra idé. Ta en eller två spannar men inte mer eftersom du då rubbar balansen i det lilla.
            Jaha, ok...?
            Jag köpte ju också en ny pump (med filter) nyligen så den har kanske inte så mycket av de goda bakterierna i sig än men en en del är det väl, den har väl en del "filtergojs" efter några veckors användning får man hoppas så jag ska använda dina råd angående det och så föra över vatten från det gamla lilla karet.

            En annan sak, ger du dina guppysar levande artemia / skalade artemiaägg?
            Funderar på att prova detta men har ingen aning hur man kläcker artemia så det blir något nytt att sätta sig in i, isf...
            Försöker hitta lite trevlig variation till det vanliga flingfodret till mina fiskar.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #21
              Mina guppys får varierande flingfoder (TetraMenü) och fryst cyclops/artemia ibland.
              Förr kläckte vi artemia men det är länge sen vi gjort det nu. Har ingen bra plats att ställa det på utan att katten rör det
              Men fiskarna älskar det och guppyna simmar som tokar för att fånga de små hoppande prickarna så det ser ganska komiskt ut
              Denna metoden använde vi och funkade kanon, men sök lite fakta här i forumet där många ahr fått bra tips för att lyckats.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              Arbetssätt...