guppy, yngel osv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AromaJohanna
    • February 2010
    • 16

    guppy, yngel osv

    Hej, jag har startat ett 50-liters akvarium för lite mer än ett halvår sen och tyckte att det var märkligt att jag inte fick ett enda yngel fast jag hade både guppy, platy och molly och i övrigt baranågra snälla fiskar...
    Tyvärr har sedan en del av dessa fiskar dött men nu verkar allt vara stabilt med akvariet och dess innevånare, alla mollysarna är borta, en platyhane finns kvar, några nya guppys har införskaffats sedan några månader sedan och fiskarna verkar må bra, nitrittesterna har gått bra osv men INGA guppyyngel...?!
    Så nyligen var vi säkra på att en guppyhona skulle få ungar...
    En dag såg vi ett yngel, den klarade sig kanske 2 dagar sen var den spårlöst försvunne.
    Vad jag har förstått så föder guppys inte bara en enda unge utan en hel drös så jag antar att de alla har blivit uppätna. Det är 1-2 månader sedan och de är alla borta.
    Så köpte jag en yngelkasse och flyttade över samma hona när hon verkade bli riktigt tjock och jag trodde att det hade gått några veckor sedan förra förlossningen. Efter ca en vecka fick hon ungar, vi kunde se runt ett tiotal i den och ytterligare några få skymta här och där i akvariet - hur de nu hade tagit sig dit ut...?! Hoppat?
    Efter en dag släppte jag ut honan i akvariet igen och de små liven växer och verkar må bra.
    Häromda'n såg jag en av de fritt simmande ungarna bli uppäten av en av våra 2 guppyhanar!
    Jag har misstänkt att det var platyhanen som tog ynglen men nu antar jag att även guppysarna själva äter guppyynglen?!
    Händer det att mamman äter av sina egna yngel också?
    Hur riskabelt är det att ha guppyyngel med vuxna guppyhonor, t ex när de ska föda, t ex om man vill ha ett "yngelakvarium"?
    Kan fler än en guppyhona vara i yngelkassen för att föda eller kan de börja äta ynglen när de föder då?
    Nu har jag 2 yngelkassar till 50-liters akvariet men överväger att skaffa ett litet akvarium att låta guppyhonrona föda sina yngel i.
    Det finns gott om växter, flytväxter och gömställen i akvariet så DET är inte problemet...
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ursprungligen postat av AromaJohanna
    Hej, jag har startat ett 50-liters akvarium för lite mer än ett halvår sen och tyckte att det var märkligt att jag inte fick ett enda yngel fast jag hade både guppy, platy och molly och i övrigt baranågra snälla fiskar...
    Tyvärr har sedan en del av dessa fiskar dött men nu verkar allt vara stabilt med akvariet och dess innevånare, alla mollysarna är borta, en platyhane finns kvar, några nya guppys har införskaffats sedan några månader sedan och fiskarna verkar må bra, nitrittesterna har gått bra osv men INGA guppyyngel...?!
    Så nyligen var vi säkra på att en guppyhona skulle få ungar...
    En dag såg vi ett yngel, den klarade sig kanske 2 dagar sen var den spårlöst försvunne.
    Vad jag har förstått så föder guppys inte bara en enda unge utan en hel drös så jag antar att de alla har blivit uppätna. Det är 1-2 månader sedan och de är alla borta.
    Så köpte jag en yngelkasse och flyttade över samma hona när hon verkade bli riktigt tjock och jag trodde att det hade gått några veckor sedan förra förlossningen. Efter ca en vecka fick hon ungar, vi kunde se runt ett tiotal i den och ytterligare några få skymta här och där i akvariet - hur de nu hade tagit sig dit ut...?! Hoppat?
    Efter en dag släppte jag ut honan i akvariet igen och de små liven växer och verkar må bra.
    Häromda'n såg jag en av de fritt simmande ungarna bli uppäten av en av våra 2 guppyhanar!
    Jag har misstänkt att det var platyhanen som tog ynglen men nu antar jag att även guppysarna själva äter guppyynglen?!
    Händer det att mamman äter av sina egna yngel också?
    Hur riskabelt är det att ha guppyyngel med vuxna guppyhonor, t ex när de ska föda, t ex om man vill ha ett "yngelakvarium"?
    Kan fler än en guppyhona vara i yngelkassen för att föda eller kan de börja äta ynglen när de föder då?
    Nu har jag 2 yngelkassar till 50-liters akvariet men överväger att skaffa ett litet akvarium att låta guppyhonrona föda sina yngel i.
    Det finns gott om växter, flytväxter och gömställen i akvariet så DET är inte problemet...
    Hej.. Guppy äter gärna både sina egna yngel och även andras.
    En bra växt att prova är javamossa eftersom vuxna guppy omöjligt kan ta sig in där.
    Ynglen kan röra sig fritt inne i mossan utan hot och smulor från flingfoder, alger och annat smått och gott fastnar i mossan så ynglen har gott om mat.
    Att ha en hona i yngelbur kan vara mycket stressande så att ha två däri skulle jag inte rekommendera.
    När det är dags för honor att föda drar de sig instinktivt tillbaka och gömmer sig bland växter eller bakom pump. Men i en yngelbur känner honan sig trängd utan en möjlighet att gömma sig.

    Förstår om du är frustrerad efter så lång tid utan yngel men försök med javamossa. Så fort du fått några yngel att överleva kommer det gå lättare. De vuxna vänjer sig då vid att mindre fiskar simmar tillsammans med dem och låter därför ynglen vara.

    Att ha både Guppy, Molly och PLaty i ett 54L är lite mycket så det kan ha varit därför som ynglen blivit mat.
    Lycka till i framtiden
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • AromaJohanna
      • February 2010
      • 16

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Hej.. Guppy äter gärna både sina egna yngel och även andras.
      En bra växt att prova är javamossa eftersom vuxna guppy omöjligt kan ta sig in där.
      Ynglen kan röra sig fritt inne i mossan utan hot och smulor från flingfoder, alger och annat smått och gott fastnar i mossan så ynglen har gott om mat.
      Att ha en hona i yngelbur kan vara mycket stressande så att ha två däri skulle jag inte rekommendera.
      När det är dags för honor att föda drar de sig instinktivt tillbaka och gömmer sig bland växter eller bakom pump. Men i en yngelbur känner honan sig trängd utan en möjlighet att gömma sig.

      Förstår om du är frustrerad efter så lång tid utan yngel men försök med javamossa. Så fort du fått några yngel att överleva kommer det gå lättare. De vuxna vänjer sig då vid att mindre fiskar simmar tillsammans med dem och låter därför ynglen vara.

      Att ha både Guppy, Molly och PLaty i ett 54L är lite mycket så det kan ha varit därför som ynglen blivit mat.
      Lycka till i framtiden
      Hej och tack för svaret!
      Jasså, ja där ser man, jag som trodde att guppy lät sina ungar vara ifred!
      Det var mycket tydligt att platyhanen var ute efter de små guppyynglen när han strök omkring yngelkassen och försökte ta ett yngel som hade hamnat utanför yngelkassen på något vis... Den undan men så vips var det istället en guppyhane som slukade den!
      Att det kan vara stressande att sätta en hona i yngelkasse fick jag se idag, en av de två honorna jag hade lagt i den nya tomma yngelkassen igårkväll dog idag... Trist.
      En av honorna som jag hade mycket problem med att fånga in började att hålla sig undan och blev nästan omöjlig att ta, det var helt uppenbart att hon hade lärt sig att hålla sig borta från håven och den främre delen av akvariet efter ett misslyckat försök - även ett halvt dygn senare!

      Nu har jag inga mollysar kvar och bara en platy, resten är ca 6 vuxna guppys, ca 8-9 neontetror, 4-5 indiska glasmalar (men de är ganska försynta och håller sig mest i mer eller mindre gömda i bakgrunden så man ser för det mesta bara en eller två av dem men mest vid matning och ibland ingen av dem, och så 3 anictrusmalar, en väderål och en siamesisk algätare...
      Alla fiskarna är små/unga, malarna är mycket så än så länge osv.
      Jag tänker skaffa ett större akvarium till vardagsrummet (det här står i barnens rum och var ett projekt till barnen fast jag sköter om det så klart) så de indiska glasmalarna och kanske någon fler för flytta in där då.

      Tack för tipset om javamossa, det var intressant men tydligen så räckte inte skyddet som de hade förut av de fina flytväxterna och deras rötter som hängde ner...
      Det var svårt att hitta det där ynglet som fanns fritt simmande där förut pga alla rötter och blad osv men det räckte inte, han försvann ändå...
      Senare, när den lilla pumpen jag hade (Fluval 1) gick sönder och jag köpte en ny, snäppet större (Fluval 2+), vilket jag tänkte att både fiskar och växter skulle må bättre av så trivdes inte flytväxerna så bra längre när vattnet började att cirkulera mycket så jag har tyvärr förlorat en hel del av dem nu...

      Jag vågar inte släppa ut guppyynglen i nätkassen, de kommer väl att bli uppätna som dess föregångare har blivit och så blir ju risken stor för inavel... Något som jag för övrigt har läst att de moderna guppysarna ofta har problem med, att det är därför som de har blivit mindre tåliga...
      Så det får nog bli minst ett till akvarium och sälja/ge bort lite yngel när de har vuxit till sig antar jag...

      En annan sak jag funderar över, honan som födde ungarna (för några dagar sen) är fortfarande väldigt tjock... Hon verkar vara tjock hela tiden!
      Det blir bara lite mer och lite mindre tjock!
      Hon är så himla tjock nu fast hon har fått ungar för mindre än en vecka sen!!
      De andra guppyhonorna är inte tjocka hon... De kan bli lite runda om de har fått ett riktigt skrovmål någon gång som när jag har släppt ner lite för mycket av de frysta röda mygglarverna, men bara lite, inte som neontetrorna - de kan bli nästan trekantiga efter att ha ätit mycket och spännt ut magen...!
      Annars ser de andra guppyhonorna rätt så normala ut och en är väldigt slank.
      Jag trodde att guppyhonan helt tömmer sig när han har "fött" ungar - men med tanke på den här honans städigt tjocka mage (inte bara just nu!) så undrar jag om det kan vara så att hon inte tömmer sig helt utan hela tiden fortfarande ägg i magen, en omgång befruktade ägg som ska mogna och kläckas och "födas" om några veckor...?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Oj.. Var ska jag börja.... *Hämtar andan*

        Guppyhonor liksom alla andra levandefödare har sk. förrådsbefruktning. Det vill säga att så länge de går med en hane har de ständigt flera kullar yngel i magen. Vissa honor blir därför aldrig smala eftersom de bär på så många yngel.
        Om du skiljer en hona från hanen kommer hon föda yngel i flera omgångar och uppemot 3 omgångar är nog det vanligaste.
        Kullarna blir mindre efterhand och sista kullen kan bestå av bara ett fåtal yngel.

        Tetror och glasmalar äter mer än gärna yngel och brukar vara ett bekymmer för de som vill ha yngel. Många köper in tetror för att hålla beståndet nere.
        Jag kan rekommendera att du flyttar alla fiskar utom guppyna sen när du fått ditt stora. Dels för att enklare få till lite yngel men även för att 54L är alldeles för litet för dina andra fiskar.
        Siameser behöver väldigt mycket simyta och lever gärna i stim men behöver ha gått ihop sen de var små. Så om du ska köpa fler Siameser senare bör inte den du har hunnit bli vuxen.
        Fiskar som lever för trångt växer dåligt och dör oftast i förtid. Det påstås att alla inre organ fortsätter växa medan kroppen blir hämmad och på så vis dör fisken i förtid. Detta tycker jag låter som en logisk teori men är som sagt bara en teori. Dock bör man utgå från att den kan vara sann och vi vill ju våra djur det bästa.

        Ett annat problem när det gäller yngel är filterutrymmet på pumpen. För att undvika att yngel sugs in kan man klippa av en nylonstrumpa (gärna grovmaskig) och trä på underdelen av pumpen och sen fästa med ett gummiband.

        Om du sen vill ha algätare i ditt 54L kan jag rekommendera räkor eller snäckor.

        Hoppas jag fick med det mesta nu.. Är det något jag missar så fråga igen
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Jo en sak till..
          Sök på "röda mygglarver"
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • AromaJohanna
            • February 2010
            • 16

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Jo en sak till..
            Sök på "röda mygglarver"
            Ja... Tack för alla råden, ja det är nog klokt att flytta en del av fiskarna till ett större akvarium - då får kanske ynglen chans att överleva i karet också...
            Jasså, ja där ser man, inte visste jag att neontetrorna och de indiska glasmalarna kunde vara glad i att sluka yngel!! Ajaj...
            Då är det ju inte alls konstigt att jag inte har lyckats att få några yngel förrän nu när jag fick en hona att föda i en yngelkasse.
            Tyvärr verkar inte alla må så bra av det... Som jag nämnde så dog en dräktig guppyhona idag (flyttade dit henne igårkväll) och jag blev tvungen att flytta tillbaka den andra som kom dit samtidigt för hon började se riktigt dålig ut, hade blivit så apatisk och hängig och skrämmande blek över ryggen så jag vet inte om hon kommer att klara sig...
            En annan hona hade fått ta den döda honans plats, hon är kvar där så länge och fn ensam i den yngelkassen och får vara kvar där tills vidare för jag tror att hon ska få ungar mycket snart men blir hon också dålig så kommer jag att flytta tillbaka henne ut till karet igen...
            Javamossa ska jag absolut prova, det var ett intressant tips och jag såg att det fanns på Tradera. Såg bl a ett tips om hur man kan göra en hel vägg av javamossa, det kanske skulle vara en intressant lösning...
            Tyvärr är de flesta flytväxterna borta nu sedan jag satte in den nya pumpen som satte fart på cirkulationen men jag har räddat de som finns kvar och lagt de i yngelkassarna för ett tag sen, där är ju vattnet lugnare och flytväxterna hålls kvar så de inte riskerar att åka runt i akvariet och så yngeln ska få lite trevligare och ha någonstans att söka skydd.
            Jag tittade på småakvarium man kan ha som yngelkar på Hornbasch häromda'n, det fanns fina billiga glaskar i olika storlekar men problemet är bara hur man ska täcka dem och ordna belysning för det är bara ett glaskar, varken täckglas/huv eller någon belysning och jag hittade inte något man kunde köpa löst till för att lösa detta...

            Jo just det, jag sökte på röda mygglarver som du skrev... Hittade några trådar som jag läste...
            Antar att du tänkte på det där med allergirisken...?
            Som tur var så brukade jag alltid tvätta av händerna efter att jag hade matat med sånt bara för att det känns ofräscht annars men nu kommer jag att vara ännu mer försiktig...
            Köpte bl a frysta vita mygglarver häromda'n, kanske det är ett smartare alternativ då, i fortsättningen men jag har ännu inte hunnit bilda någon uppfattning om vad fiskarna föredrar...
            Kan inte så mycket om saken, så jag provar mig fram och köpte även samtidigt frysta daphnier och cyclops när jag köpte de frysta vita mygglarverna men det verkar som om fiskarna är mer på hugget när de får mygglarver...
            De andra två verkar fiskarna inte riktigt förstå att det är mat som de ska äta så det går lite trögare... Det ser nog mer ut som skräp som har hamnat i vattnet...
            Senast redigerad av AromaJohanna; 22 February 2010, 20:55.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av AromaJohanna
              Ja... Tack för alla råden, ja det är nog klokt att flytta en del av fiskarna till ett större akvarium - då får kanske ynglen chans att överleva i karet också...
              Jasså, ja där ser man, inte visste jag att neontetrorna och de indiska glasmalarna kunde vara glad i att sluka yngel!! Ajaj...
              Då är det ju inte alls konstigt att jag inte har lyckats att få några yngel förrän nu när jag fick en hona att föda i en yngelkasse.
              Tyvärr verkar inte alla må så bra av det... Som jag nämnde så dog en dräktig guppyhona idag (flyttade dit henne igårkväll) och jag blev tvungen att flytta tillbaka den andra som kom dit samtidigt för hon började se riktigt dålig ut, hade blivit så apatisk och hängig och skrämmande blek över ryggen så jag vet inte om hon kommer att klara sig...
              En annan hona hade fått ta den döda honans plats, hon är kvar där så länge och fn ensam i den yngelkassen och får vara kvar där tills vidare för jag tror att hon ska få ungar mycket snart men blir hon också dålig så kommer jag att flytta tillbaka henne ut till karet igen...
              Javamossa ska jag absolut prova, det var ett intressant tips och jag såg att det fanns på Tradera. Såg bl a ett tips om hur man kan göra en hel vägg av javamossa, det kanske skulle vara en intressant lösning...
              Tyvärr är de flesta flytväxterna borta nu sedan jag satte in den nya pumpen som satte fart på cirkulationen men jag har räddat de som finns kvar och lagt de i yngelkassarna för ett tag sen, där är ju vattnet lugnare och flytväxterna hålls kvar så de inte riskerar att åka runt i akvariet och så yngeln ska få lite trevligare och ha någonstans att söka skydd.
              Jag tittade på småakvarium man kan ha som yngelkar på Hornbasch häromda'n, det fanns fina billiga glaskar i olika storlekar men problemet är bara hur man ska täcka dem och ordna belysning för det är bara ett glaskar, varken täckglas/huv eller någon belysning och jag hittade inte något man kunde köpa löst till för att lösa detta...
              Du får göra som du vill med yngelbur men jag är personligen emot att sätta en hona i en så liten behållare. Jag har massor med yngel här hemma och har aldrig använt någon yngelbur. Äger inte ens en sådan.
              Men som sagt, det är min personliga åsikt

              Att flytta honan till ett separat akvarium däremot tycker jag är helt okej.
              Så länge hon inte går ensam för länge gör det bara henne gott

              Jag har oxå sådana glasakvarium i olika storlekar men löser det genom att sätta spotlights som man klämmer fast på akvariekanten. En på var sida så räcker det för att få enklare växter att överleva
              Dessa spotlights finns att köpa på ikea för någon tjuga ungefär.

              Sen får du ha någon form av pump och då finns det lite olika sorter.
              Jag använder oftast en "nanopump" (ser ut som en vanlig innerpump men i miniatyrform) men man kan även ha en luftpump, men då ska man komma ihåg att man inte har något filter för goda bakterier att fastna i.
              Har du luftpump bör du bara ha det tillfälligt någon vecka max.
              Sen finns det skumfilter som man kan använda till luftpumpen som är väldigt populär till yngelakvarium eftersom den är totalt yngelsäker.
              Då kan du ha luftpumpen permanent utan att oroa dig om nitrit (så länge du tar det lugnt i början).

              Billigaste är nog alltså en nanopump men filterutrymmet är då väldigt litet så akvariet kan inte belastas med för mycket fisk.
              Ska du ha akvariet igång länge med mer fisk i så är nog luftpump med filter som fästs på att rekommendera eftersom filterkapaciteten ökar avsevärt då.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av AromaJohanna
                Jo just det, jag sökte på röda mygglarver som du skrev... Hittade några trådar som jag läste...
                Antar att du tänkte på det där med allergirisken...?
                Som tur var så brukade jag alltid tvätta av händerna efter att jag hade matat med sånt bara för att det känns ofräscht annars men nu kommer jag att vara ännu mer försiktig...
                Köpte bl a frysta vita mygglarver häromda'n, kanske det är ett smartare alternativ då, i fortsättningen men jag har ännu inte hunnit bilda någon uppfattning om vad fiskarna föredrar...
                Kan inte så mycket om saken, så jag provar mig fram och köpte även samtidigt frysta daphnier och cyclops när jag köpte de frysta vita mygglarverna men det verkar som om fiskarna är mer på hugget när de får mygglarver...
                De andra två verkar fiskarna inte riktigt förstå att det är mat som de ska äta så det går lite trögare... Det ser nog mer ut som skräp som har hamnat i vattnet...
                Ja. Röda mygglarver är allergiframkallande. Inte bara för dig som hanterar det utan även för din omgivning. Alltså kan dina röda mygg orsaka att ditt/dina barn utvecklar någon form av allergi om det vill sig illa.
                Därför tycker jag att detta foder är väldigt onödigt att använda till vanliga sällskapsfiskar.
                Röda mygg är utan tvekan det foder som de flesta fiskar skulle föredra och därför används det ofta till hungerstrejkande fiskar tex. viltfångade. Även kan det trigga till lek för vissa.
                Alla mygglarver innehåller väldigt mycket vatten och inte så mycket näring.

                Vi använder fryst cyclops och fryst artemia varav cyklops är fiskarnas favorit.
                Att dina fiskar inte vill ha det nya frysfodret beror på att du skämt bort dem med röda mygg så om du slutar med det kommer de så småningom tycka det andra är jättegott
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • AromaJohanna
                  • February 2010
                  • 16

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Du får göra som du vill med yngelbur men jag är personligen emot att sätta en hona i en så liten behållare. Jag har massor med yngel här hemma och har aldrig använt någon yngelbur. Äger inte ens en sådan.
                  Men som sagt, det är min personliga åsikt

                  Att flytta honan till ett separat akvarium däremot tycker jag är helt okej.
                  Så länge hon inte går ensam för länge gör det bara henne gott

                  Jag har oxå sådana glasakvarium i olika storlekar men löser det genom att sätta spotlights som man klämmer fast på akvariekanten. En på var sida så räcker det för att få enklare växter att överleva
                  Dessa spotlights finns att köpa på ikea för någon tjuga ungefär.

                  Sen får du ha någon form av pump och då finns det lite olika sorter.
                  Jag använder oftast en "nanopump" (ser ut som en vanlig innerpump men i miniatyrform) men man kan även ha en luftpump, men då ska man komma ihåg att man inte har något filter för goda bakterier att fastna i.
                  Har du luftpump bör du bara ha det tillfälligt någon vecka max.
                  Sen finns det skumfilter som man kan använda till luftpumpen som är väldigt populär till yngelakvarium eftersom den är totalt yngelsäker.
                  Då kan du ha luftpumpen permanent utan att oroa dig om nitrit (så länge du tar det lugnt i början).

                  Billigaste är nog alltså en nanopump men filterutrymmet är då väldigt litet så akvariet kan inte belastas med för mycket fisk.
                  Ska du ha akvariet igång länge med mer fisk i så är nog luftpump med filter som fästs på att rekommendera eftersom filterkapaciteten ökar avsevärt då.

                  Hm, intressant!
                  Skumfilter, vad är det? Är det det vanliga filtret som sitter i en sån där filtrerings- och cirkulationspump som jag köpte (Fluval 2 plus)?
                  Jasså, är filtret till för att de goda bakterierna ska fastna där...?
                  Jag trodde att det var för att filtrera vattnet så att "skiten" fastnade där...
                  Ska man inte tvätta filtret i pumpen då och då, t ex när man byter vatten?
                  Eller är städar man för mycket då och gör sig själv och akvariet en otjänst...?
                  När jag har skaffat ett nytt akvarium så tar det väl några dagar att få igång det innan man får lägga fiskar i det antar jag...?
                  En del säger "minst ett dygn", andra har sagt "en vecka"...?!
                  Jag gjorde värsta nybörjarmisstaget och slängde i ALLT PÅ EN GÅNG samma kväll som jag hade köpt akvariet... Hehe... Men sprillans nytt akvariegrus från affären, ALLT...
                  Så fick jag problem också, även fast jag följde instruktionen att vara försiktig med matningen i början... Men tydligen inte tillräckligt försiktig...
                  Vattnet blev efter en tid grumligt och luktade illa.
                  När jag hade köpte nitrittest insåg jag att nitritnivån var farligt hög.
                  Det hela löste sig sedan när jag bytte mer än hälften av vattnet och började använda en så'n där lösning med goda bakterier, nu är allt stabilt sedan ett antal månader tillbaka.
                  Västerna har haft lite svårt att ta sig bara och jag har fått byta ut dem några gånger trots att jag har ett bra lysrör för akvarier så jag skaffade växtgödning till akvarier och hoppas att problemet är löst nu.
                  Det verkar så, iaf...
                  En sak stör mig lite bara... Vattnet har börjat att bli så gulbrunaktigt ett tag efter vattenbytet och det verkar som om det kommer från de där trärötterna jag köpte till akvariet...
                  Det ser inte så fint ut efter ca en vecka, än värre efter 2 veckor...
                  Fiskarna mår bra men man får ett intryck av att det är skitigt pga vattnets färg.
                  Det vore synd om jag måste ta ut trärötterna för fiskarna verkar gilla dem, speciellt anistrucsarna (stavning?) som suger lite på dem och det är väldigt dekorativt annars ...

                  Kommentar

                  • AromaJohanna
                    • February 2010
                    • 16

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Ja. Röda mygglarver är allergiframkallande. Inte bara för dig som hanterar det utan även för din omgivning. Alltså kan dina röda mygg orsaka att ditt/dina barn utvecklar någon form av allergi om det vill sig illa.
                    Därför tycker jag att detta foder är väldigt onödigt att använda till vanliga sällskapsfiskar.
                    Röda mygg är utan tvekan det foder som de flesta fiskar skulle föredra och därför används det ofta till hungerstrejkande fiskar tex. viltfångade. Även kan det trigga till lek för vissa.
                    Alla mygglarver innehåller väldigt mycket vatten och inte så mycket näring.

                    Vi använder fryst cyclops och fryst artemia varav cyklops är fiskarnas favorit.
                    Att dina fiskar inte vill ha det nya frysfodret beror på att du skämt bort dem med röda mygg så om du slutar med det kommer de så småningom tycka det andra är jättegott

                    Aha, där ser man...
                    Nej, inte vill jag ju att mina barn ska få allergier, det är ju klart...
                    Vi har inte allergi i familjen men jag har läst om folk som har utvecklat allergi mot röda mygglarver trots att de annars inte har allergier...
                    Mina fiskar får inte röda mygglarver hela tiden utan bara då och då, annars äter de alla vanligt flingfoder utan problem men det är tydligt att de alla får mer fart på sig och en jäkla aptit när jag släpper ner lite frysta röda mygglarver!
                    Det är kul att titta på! Det blir ett sånt liv!!
                    Hur de pilar runt och glufsar i sig allt vad de kan... :P
                    Neontetrorna blir som galna och kämpar i sig de röda mygglarverna trots sina små munnar (de är inte heller fullvuxna än) och de indiska glasmalarna blir otroligt pigga och kommer fram från sitt gömställe i "myshörnan" och ilar runt och försöker hinna få tag i nå't innan de andra mycket tuffare fiskarna käkar upp rubbet...!
                    Även guppysarna är väldigt förtjusta i de röda mygglarverna och deltar livligt i festandet och hjälper sedan till med att städa botten!
                    Väderålen är väldigt aktiv och helt suverän på att "dammsuga" botten på överblivet foder, den är snabb och ÖVERALLT och lägger beslag på allt den kan då det gäller att sprida ut det goda lite så att de alla får chans att äta! :P
                    De frysta röda mygglarver jag köpte såg nästan ut som en chokladkaka och rekommenderades av en av personalen i en djur/akavarieaffär i stan... Jag hade ingen aning om vad det var för något utan frågade bara efter mygglarver till akvariefiskarna.
                    Ska testa lite mer med det andra frysta fodret och jag hoppas att fiskarna kommer att gilla de vita frysta mygglarverna lika mycket som de röda.
                    Samma kille som sålde de röda frysta mygglarverna rekommenderade mig att försöka fånga eller "odla" vanliga mygglarver ute på sommaren, t ex genom att ställa en hink vatten eller liknande på balkongen (eller någonstans utomhus) så jag funderar på att testa detta och att pröva göra som han sa att ta med en håv och fiska upp lite små småkryp /mygglarver ur den lilla sjön (mkt liten bergssjö omgiven av skog) som ligger vid mitt hus. Det kan bli spännande men jag undrar bara om det finns någon risk att jag ovetande tar hem någon parasit som kan skada mina fiskar... Det vore ju inte så kul.

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av AromaJohanna
                      Hm, intressant!
                      Skumfilter, vad är det? Är det det vanliga filtret som sitter i en sån där filtrerings- och cirkulationspump som jag köpte (Fluval 2 plus)?
                      Jasså, är filtret till för att de goda bakterierna ska fastna där...?
                      Jag trodde att det var för att filtrera vattnet så att "skiten" fastnade där...
                      Ska man inte tvätta filtret i pumpen då och då, t ex när man byter vatten?
                      Eller är städar man för mycket då och gör sig själv och akvariet en otjänst...?
                      När jag har skaffat ett nytt akvarium så tar det väl några dagar att få igång det innan man får lägga fiskar i det antar jag...?
                      En del säger "minst ett dygn", andra har sagt "en vecka"...?!
                      Jag gjorde värsta nybörjarmisstaget och slängde i ALLT PÅ EN GÅNG samma kväll som jag hade köpt akvariet... Hehe... Men sprillans nytt akvariegrus från affären, ALLT...
                      Så fick jag problem också, även fast jag följde instruktionen att vara försiktig med matningen i början... Men tydligen inte tillräckligt försiktig...
                      Vattnet blev efter en tid grumligt och luktade illa.
                      När jag hade köpte nitrittest insåg jag att nitritnivån var farligt hög.
                      Det hela löste sig sedan när jag bytte mer än hälften av vattnet och började använda en så'n där lösning med goda bakterier, nu är allt stabilt sedan ett antal månader tillbaka.
                      Västerna har haft lite svårt att ta sig bara och jag har fått byta ut dem några gånger trots att jag har ett bra lysrör för akvarier så jag skaffade växtgödning till akvarier och hoppas att problemet är löst nu.
                      Det verkar så, iaf...
                      En sak stör mig lite bara... Vattnet har börjat att bli så gulbrunaktigt ett tag efter vattenbytet och det verkar som om det kommer från de där trärötterna jag köpte till akvariet...
                      Det ser inte så fint ut efter ca en vecka, än värre efter 2 veckor...
                      Fiskarna mår bra men man får ett intryck av att det är skitigt pga vattnets färg.
                      Det vore synd om jag måste ta ut trärötterna för fiskarna verkar gilla dem, speciellt anistrucsarna (stavning?) som suger lite på dem och det är väldigt dekorativt annars ...
                      Hittade detta genom att göra en snabbsökning. Inte det vi har till vår luftpump men något liknande, eller fyller ungefär samma funktion


                      Filtret är till för att goda bakterier ska fastna där och ta hand om skiten. Skiten försvinner liksom inte av sig självt
                      Filtret ska endast rengöras när flödet till pumpen minskar och även då ska man vara försiktig så man inte tvättar bort allt.
                      Ta då filtret och krama ur det lätt i spannen med akvarievatten som du just pumpat ur akvariet eller skölj filtret under kallt vatten men som sagt, krama inte ur allt.
                      Som du skriver så gör man karet en otjänst om man rengör för mycket. För att få en bra balans i karet ska man egentligen pilla så lite som möjligt med allt däri.
                      En gång i veckan gör du ett delvattenbyte på ca. 30% och slamsuger botten vid behov.

                      När du startar ett kar är det viktigaste att temperaturen är rätt. Vattnet behöver inte mogna och det gör inget om det är lite grumligt.
                      Att vänta med att sätta i fisk tjänar inget till. Ett akvarium utan fisk är endast en behållare med vatten. Inte förrän första fisken kommer i börjar akvariet mogna. Därför ska man alltid börja med endast några få (ca. 3st) fiskar som får gå in karet den första månaden. Sen tillsätter man några nya fiskar med någon veckas mellanrum tills man har önskad mängd.
                      Goda bakterier på flaska är mycket bra att använda vid ett nyuppstartat kar men har du redan ett inkört kar hemma går det lika bra att använda filtergojs från det inkörda filtret.

                      Att vattnet är grumligt pga. träroten är inget farligt utan endast ett problem för dina ögon
                      Helt nya rötter brukar färga av sig men det lägger sig med tiden. Ancistrus vill gärna ha en rot att gnaga på så tycker inte du ska ta bort den.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • AromaJohanna
                        • February 2010
                        • 16

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Hittade detta genom att göra en snabbsökning. Inte det vi har till vår luftpump men något liknande, eller fyller ungefär samma funktion


                        Filtret är till för att goda bakterier ska fastna där och ta hand om skiten. Skiten försvinner liksom inte av sig självt
                        Filtret ska endast rengöras när flödet till pumpen minskar och även då ska man vara försiktig så man inte tvättar bort allt.
                        Ta då filtret och krama ur det lätt i spannen med akvarievatten som du just pumpat ur akvariet eller skölj filtret under kallt vatten men som sagt, krama inte ur allt.
                        Som du skriver så gör man karet en otjänst om man rengör för mycket. För att få en bra balans i karet ska man egentligen pilla så lite som möjligt med allt däri.
                        En gång i veckan gör du ett delvattenbyte på ca. 30% och slamsuger botten vid behov.

                        När du startar ett kar är det viktigaste att temperaturen är rätt. Vattnet behöver inte mogna och det gör inget om det är lite grumligt.
                        Att vänta med att sätta i fisk tjänar inget till. Ett akvarium utan fisk är endast en behållare med vatten. Inte förrän första fisken kommer i börjar akvariet mogna. Därför ska man alltid börja med endast några få (ca. 3st) fiskar som får gå in karet den första månaden. Sen tillsätter man några nya fiskar med någon veckas mellanrum tills man har önskad mängd.
                        Goda bakterier på flaska är mycket bra att använda vid ett nyuppstartat kar men har du redan ett inkört kar hemma går det lika bra att använda filtergojs från det inkörda filtret.

                        Att vattnet är grumligt pga. träroten är inget farligt utan endast ett problem för dina ögon
                        Helt nya rötter brukar färga av sig men det lägger sig med tiden. Ancistrus vill gärna ha en rot att gnaga på så tycker inte du ska ta bort den.
                        Oj, ok...?
                        Tack för alla svar, jag har tydligen en hel del kvar att lära mig...
                        Så... Jag har rensat filtret i pumpen för mycket då?
                        Jag har gjort det varje gång jag byter vatten och då har jag bytt ca 1/3 - 1/2 av vattnet, det har varit runt 1 - 2 veckor mellan och då har jag samtidigt "slamsugit" botten lite...
                        Nu har det blivit svårare att slamsuga akvariet då vi har mer grejer och växter i det än i början, bl a de där trärötterna osv...Ska jag flytta på dem och slamsuga där då eller räcker det om man suger lite på de mer lättåtkomliga ställena...?
                        När jag rengjorde pumpfiltret så tvättade jag det under rinnande vatten tills det inte gick att krama ur mer skitigt vatten ur det... Jag rengjorde så gott jag kunde, ungefär...
                        Skiten som sitter i filtret luktar illa och ser hemskt äckligt ut så jag har tagit för givet att det inte är bra för fiskarna...
                        Min tanke var att det inte kan vara något vidare att filtrera vattnet genom skit, så att säga... De goda bakterierna finns ju där ändå, mer eller mindre, tänkte jag...

                        Om trärötterna så kommer jag nog att ta bort någon, en eller två av dem, har fn 3 st i varierande storlek men de är ganska små... Tar jag bort någon så blir kanske vattnet inte så brunt och Ancistrusarna har ändå något att suga/gnaga på...
                        Läste föresten att neontetror gillar att vattnet blir lite brunt, att man kan lägga torv i filtret för att få det mer brunt (kanske det påverkade ph:t också?) men mina neontetror har inte lekt vad jag vet iaf...
                        Kanske de har fast jag inte har sett det och ägg/yngel har blivit uppätna, vem vet, de ser ut att må bra annars och har en mörk plats i "myshörnan" där trärötterna bildar gömställen... Eller så kanske är närvaron av de andra fiskarna som de oblyga guppysarna m fl som gör att de inte leker.

                        Kommentar

                        • AromaJohanna
                          • February 2010
                          • 16

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Hittade detta genom att göra en snabbsökning. Inte det vi har till vår luftpump men något liknande, eller fyller ungefär samma funktion


                          Filtret är till för att goda bakterier ska fastna där och ta hand om skiten. Skiten försvinner liksom inte av sig självt
                          Filtret ska endast rengöras när flödet till pumpen minskar och även då ska man vara försiktig så man inte tvättar bort allt.
                          Ta då filtret och krama ur det lätt i spannen med akvarievatten som du just pumpat ur akvariet eller skölj filtret under kallt vatten men som sagt, krama inte ur allt.
                          Som du skriver så gör man karet en otjänst om man rengör för mycket. För att få en bra balans i karet ska man egentligen pilla så lite som möjligt med allt däri.
                          En gång i veckan gör du ett delvattenbyte på ca. 30% och slamsuger botten vid behov.

                          När du startar ett kar är det viktigaste att temperaturen är rätt. Vattnet behöver inte mogna och det gör inget om det är lite grumligt.
                          Att vänta med att sätta i fisk tjänar inget till. Ett akvarium utan fisk är endast en behållare med vatten. Inte förrän första fisken kommer i börjar akvariet mogna. Därför ska man alltid börja med endast några få (ca. 3st) fiskar som får gå in karet den första månaden. Sen tillsätter man några nya fiskar med någon veckas mellanrum tills man har önskad mängd.
                          Goda bakterier på flaska är mycket bra att använda vid ett nyuppstartat kar men har du redan ett inkört kar hemma går det lika bra att använda filtergojs från det inkörda filtret.

                          Att vattnet är grumligt pga. träroten är inget farligt utan endast ett problem för dina ögon
                          Helt nya rötter brukar färga av sig men det lägger sig med tiden. Ancistrus vill gärna ha en rot att gnaga på så tycker inte du ska ta bort den.
                          Jo, föresten, vad menar du med det där med filtermojs, angående köra in ett nytt akvarium?
                          Vad är det, är det den där illaluktande geggan jag tvättar bort alltså?
                          Är det en blandning av skit och goda bakterier?
                          Ska jag gnida in/dränka in det nya pumpfiltret med detta, var det så du menade?

                          När vattnet blev grumligt var det verkligen fara å färde... Det luktade illa och nitrithalten var extremt hög.
                          Problemet försvann med ca 50% vattenbyte och tillsats av lösning med goda bakterier men det tog några veckor av upprepande av denna behandling innan nitrithalten var bra. Sen efter det var det stabilt nere på bra nivå.

                          Kommentar

                          • AromaJohanna
                            • February 2010
                            • 16

                            #14
                            Jo just det, tillbaka till ämnet igen... Angående det där du skrev om att guppyhonor har lagrat sperma och är konstant gravid under en tid...
                            Hur ofta föder hon ungar då?
                            Har hon redan ägg med yngel i sig när hon föder ungar?
                            Betyder det att hon kan föda med mycket korta intervaller då?

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av AromaJohanna
                              Oj, ok...?
                              Tack för alla svar, jag har tydligen en hel del kvar att lära mig...
                              Så... Jag har rensat filtret i pumpen för mycket då?
                              Jag har gjort det varje gång jag byter vatten och då har jag bytt ca 1/3 - 1/2 av vattnet, det har varit runt 1 - 2 veckor mellan och då har jag samtidigt "slamsugit" botten lite...
                              Nu har det blivit svårare att slamsuga akvariet då vi har mer grejer och växter i det än i början, bl a de där trärötterna osv...Ska jag flytta på dem och slamsuga där då eller räcker det om man suger lite på de mer lättåtkomliga ställena...?
                              När jag rengjorde pumpfiltret så tvättade jag det under rinnande vatten tills det inte gick att krama ur mer skitigt vatten ur det... Jag rengjorde så gott jag kunde, ungefär...
                              Skiten som sitter i filtret luktar illa och ser hemskt äckligt ut så jag har tagit för givet att det inte är bra för fiskarna...
                              Min tanke var att det inte kan vara något vidare att filtrera vattnet genom skit, så att säga... De goda bakterierna finns ju där ändå, mer eller mindre, tänkte jag...

                              Om trärötterna så kommer jag nog att ta bort någon, en eller två av dem, har fn 3 st i varierande storlek men de är ganska små... Tar jag bort någon så blir kanske vattnet inte så brunt och Ancistrusarna har ändå något att suga/gnaga på...
                              Läste föresten att neontetror gillar att vattnet blir lite brunt, att man kan lägga torv i filtret för att få det mer brunt (kanske det påverkade ph:t också?) men mina neontetror har inte lekt vad jag vet iaf...
                              Kanske de har fast jag inte har sett det och ägg/yngel har blivit uppätna, vem vet, de ser ut att må bra annars och har en mörk plats i "myshörnan" där trärötterna bildar gömställen... Eller så kanske är närvaron av de andra fiskarna som de oblyga guppysarna m fl som gör att de inte leker.
                              Det är i gojset de goda bakterierna sitter så när du sköljer filtret helt rent sköljer du även bort alla goda bakterier och du riskerar att få nitrit igen.
                              Man kan inte vara för renlig när man har akvarium
                              Flytta inte en massa när du slamsuger utan kör där du kommer åt. Ofta finns det speciella ställen där skiten samlas.

                              Eftersom dina tetror inte ens är vuxna än så kommer det förmodligen dröja innan de börjar leka om de gör det över huvud taget.
                              Har aldrig sett att våra lekt eller hittat några yngel trots att de går i ett 450L utan några större hot.
                              Torv ändrar ph och bör inte användas om man inte vet vad man sysslar med. En Ph-ändring kan bidra till massiv fiskdöd eftersom de är extremt känsliga för snabba ph-byten.
                              Vänta med det tills du är lite mer påläst.
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...