Dräktig guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Speedo
    • January 2010
    • 602

    Dräktig guppy

    HEJ!
    Har ni någon bild på en dräktig guppy?
    Jag har troligtvis en dräktig hona och skulle vilja veta när hon börjar närma sig(förutom att hon blir tjock) så ifall ni har någon/några bilder på dräktiga honor så får ni gärna lägga ut dom här!
    Har jag stavat fel....Är det sant?
    Rätta mig gärna!

    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1
  • hawkse
    • December 2009
    • 781

    #2
    När du tror honan snart spricker är det dags!

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #3
      Och ibland och beroende på moderns färg så kan man se svarta prickar, ynglenas ögon.
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Det är så himla olika hur honor ser ut innan det ska föda men det tydligaste tecknet som brukar passa in på de flesta är ändrat beteende. När honan börjar dra sig undan, simma i utblåset från pumpen, simma upp och ner längs rutan eller klia sig är det tecken på att nåt är på gång.
        När du väl lärt dig hur din hona beter sig kommer du kunna se flera dagar före när det är dags.
        Andra fiskar, speciellt hanar, kan bli mer intresserade av den honan eftersom de vet att det snart kommer yngel som de kan jaga.

        bild-googla på dräktig guppy eller liknande så får du upp en del intressant..
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Speedo
          • January 2010
          • 602

          #5
          Ursprungligen postat av danne0301
          Och ibland och beroende på moderns färg så kan man se svarta prickar, ynglenas ögon.
          Jag har hört det och min blåa hona har svarta prickar och...


          Ursprungligen postat av Nina82
          Det är så himla olika hur honor ser ut innan det ska föda men det tydligaste tecknet som brukar passa in på de flesta är ändrat beteende. När honan börjar dra sig undan, simma i utblåset från pumpen, simma upp och ner längs rutan eller klia sig är det tecken på att nåt är på gång.
          När du väl lärt dig hur din hona beter sig kommer du kunna se flera dagar före när det är dags.
          Andra fiskar, speciellt hanar, kan bli mer intresserade av den honan eftersom de vet att det snart kommer yngel som de kan jaga.

          bild-googla på dräktig guppy eller liknande så får du upp en del intressant..
          ...hanen är otrolig mycke vid analfenan!!
          Har jag stavat fel....Är det sant?
          Rätta mig gärna!

          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #6
            Det kan lika väl vara en vecka kvar dock
            Jag har varit övertygad om att min ena platy hona ska yngla vilken timme som helst....i 1½ vecka eller så
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • Speedo
              • January 2010
              • 602

              #7
              Ursprungligen postat av danne0301
              Det kan lika väl vara en vecka kvar dock
              Jag har varit övertygad om att min ena platy hona ska yngla vilken timme som helst....i 1½ vecka eller så
              Ja, för nu är hona supertjock och kliar sig lite så jag skärmar av henne så får vi se ifall hon ynglar idag, imorron eller om en månad
              Har jag stavat fel....Är det sant?
              Rätta mig gärna!

              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

              Kommentar

              • Speedo
                • January 2010
                • 602

                #8
                hejsan!!
                När jag vakna i morse så tror jag lampan tändes mitt under en förlossning för den rundaste honan var uppe i ett hörn och huvudet halvt inne i pumpen:P
                men så kolla jag runt i akvariet och se där där hittade jag ett yngel...
                men nu när jag kom hem så hittar jag det inte(kan ju ha gömt sig i en håla)
                Men om jag hade flyttat honan hade jag kanske haft fler yngel:S
                sen så såg jag att hanen börjar få "tungstjärt" vet inte om ni kallar det så men han har fått det typiska att det ser ut som om han inte orkar bära upp stjärten!?

                Sen så har vi ju den andra honan som jag ska hålla bättre koll på!
                Så sist så har jag en fråga...Den honon som fick yngel idag verkar ha svarta prickar igan men det hade hon inte i morse...kan hon ha börjat igen tro?
                Jag vet ju det att guppyhonor bara behöver träffa en hane en gång så kan dom få x antal kullar:P


                //Speedo
                Har jag stavat fel....Är det sant?
                Rätta mig gärna!

                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av Speedo
                  hejsan!!
                  När jag vakna i morse så tror jag lampan tändes mitt under en förlossning för den rundaste honan var uppe i ett hörn och huvudet halvt inne i pumpen:P
                  men så kolla jag runt i akvariet och se där där hittade jag ett yngel...
                  men nu när jag kom hem så hittar jag det inte(kan ju ha gömt sig i en håla)
                  Men om jag hade flyttat honan hade jag kanske haft fler yngel:S
                  sen så såg jag att hanen börjar få "tungstjärt" vet inte om ni kallar det så men han har fått det typiska att det ser ut som om han inte orkar bära upp stjärten!?

                  Sen så har vi ju den andra honan som jag ska hålla bättre koll på!
                  Så sist så har jag en fråga...Den honon som fick yngel idag verkar ha svarta prickar igan men det hade hon inte i morse...kan hon ha börjat igen tro?
                  Jag vet ju det att guppyhonor bara behöver träffa en hane en gång så kan dom få x antal kullar:P


                  //Speedo
                  Yngel är mycket bra på att gömma sig så bli inte förfärad om du inte hittar den på några dagar.
                  Men kolla pumpen om du har innerpump för yngel sugs in och sätter sig i filtret. En nylonstrumpa (gärna grovmaskig) brukar man kunna trä över för att hålla dem på rätt sida

                  Om det är dräktighetsfläcken du syftar på så har alla honor den vare sig de är dräktiga eller ej. Och det är som du säger att honor ständigt bär på yngel så länge de ganska nyligen haft kontakt med hane. Vissa honor är nästan lika tjocka efter de fått yngel pga ynglen som redan gror i magen
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #10
                    Grattis Det ynglet du såg imorse kan ju ha blivit fiskmat för visst äter guppy de sina som de flesta fiskar?
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • Speedo
                      • January 2010
                      • 602

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nina82
                      Yngel är mycket bra på att gömma sig så bli inte förfärad om du inte hittar den på några dagar.

                      Om det är dräktighetsfläcken du syftar på så har alla honor den vare sig de är dräktiga eller ej. Och det är som du säger att honor ständigt bär på yngel så länge de ganska nyligen haft kontakt med hane. Vissa honor är nästan lika tjocka efter de fått yngel pga ynglen som redan gror i magen
                      Jag har fått den uplevelsen :

                      Men kolla pumpen om du har innerpump för yngel sugs in och sätter sig i filtret. En nylonstrumpa (gärna grovmaskig) brukar man kunna trä över för att hålla dem på rätt sida

                      Fast det var innan vi tog ner det och flyttade och då var det med black molly yngel som vi kunde hitta i filter, bakom pumphuset för där simma dom in när dom var ny födda och växte till sej så dom ite kunde röra sig och sist så kunde det komma ut lite svarta yngel från utblåset som fått en hejdundrandes färd
                      Har jag stavat fel....Är det sant?
                      Rätta mig gärna!

                      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                      Kommentar

                      • Speedo
                        • January 2010
                        • 602

                        #12
                        Det blev fel...
                        Så här ska det va!

                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Yngel är mycket bra på att gömma sig så bli inte förfärad om du inte hittar den på några dagar.
                        Ursprungligen postat av Nina82

                        Jag har fått den uplevelsen :

                        Men kolla pumpen om du har innerpump för yngel sugs in och sätter sig i filtret. En nylonstrumpa (gärna grovmaskig) brukar man kunna trä över för att hålla dem på rätt sida

                        Fast det var innan vi tog ner det och flyttade och då var det med black molly yngel som vi kunde hitta i filter, bakom pumphuset för där simma dom in när dom var ny födda och växte till sej så dom ite kunde röra sig och sist så kunde det komma ut lite svarta yngel från utblåset som fått en hejdundrandes färd

                        Om det är dräktighetsfläcken du syftar på så har alla honor den vare sig de är dräktiga eller ej.
                        NE!? Att man kan se ynglen i guppyhonan

                        Och det är som du säger att honor ständigt bär på yngel så länge de ganska nyligen haft kontakt med hane. Vissa honor är nästan lika tjocka efter de fått yngel pga ynglen som redan gror i magen
                        Har jag stavat fel....Är det sant?
                        Rätta mig gärna!

                        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                        Kommentar

                        • Speedo
                          • January 2010
                          • 602

                          #13
                          Hej!
                          Jag gjorde lite tvärtom vad man brukar göra så jag stoppa min hane i yngelgrejen som jag har!!
                          Och nu sitter min hona uppe vid algskrapan men jag ser inga yngel komma hon bara sitter där??
                          Har jag stavat fel....Är det sant?
                          Rätta mig gärna!

                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av Speedo
                            Hej!
                            Jag gjorde lite tvärtom vad man brukar göra så jag stoppa min hane i yngelgrejen som jag har!!
                            Och nu sitter min hona uppe vid algskrapan men jag ser inga yngel komma hon bara sitter där??
                            Tålamod
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Speedo
                              • January 2010
                              • 602

                              #15
                              ok
                              men hur ser det ut när hon ska föda?
                              Har jag stavat fel....Är det sant?
                              Rätta mig gärna!

                              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2473059&zoon=1

                              Kommentar

                              Arbetssätt...