Glofish!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Figge_stunter
    • March 2009
    • 32

    Glofish!?

    hej, satt och sökte lite efter zebra fisk på Google, och hittade något coolt...
    Är det färgade zebra fiskar? Någon som vet om dom säljs i närheten av gbg? tyckte dom var riktigt fina. Tacksam för svar.

    http://images.google.se/images?hl=sv...&imgc=&imgtype=
  • drapulv
    • April 2008
    • 35

    #2
    Följande finns att läsa på wikipedia:
    GloFish är en genetiskt modifierad sebrafisk, som har försetts med gener från koraller och maneter för att bilda fluorescerande proteiner. De säljs som akvariefiskar, framför allt i USA. I EU är fiskarna inte tillåtna. GloFish är den första genetiskt modifierade organismen som har börjat säljas som husdjur.

    Personligen kan jag inte tänka mig något värre påfund inom akvaristiken. Usch!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Figge_stunter
      Någon som vet om dom säljs i närheten av gbg? tyckte dom var riktigt fina. Tacksam för svar.
      Det är nog inte sannolikt att de säljs i Sverige eftersom enbart innehav av dessa leder till böter på hundratusentals kronor + fängelse

      Sedan kan man alltid diskutera det vettiga med detta eftersom det knappast rör sig om djurplågeri för fisken och att dessa fiskar skapats för miljöändamål. Men oavset vilket - innehav leder till mycket höga straff.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av drapulv
        Personligen kan jag inte tänka mig något värre påfund inom akvaristiken
        Glofish-fiskarna lider inte, så personligen ser jag målade fiskar som ett betydligt väre påfund.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • illerfisken
          • January 2009
          • 313

          #5
          men jag har sett såna som är lite röda och gröna i örebro? men inte jätte gröna/röda
          http://mfksweden.forum24.se/

          Kommentar

          • Tamarind
            • February 2008
            • 482

            #6
            Är det inte dessutom så att färgen försvinner efter några veckor? Har för mej att jag har läst det när det gäller färgade glasmalar...

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #7
              Ursprungligen postat av Tamarind
              Är det inte dessutom så att färgen försvinner efter några veckor? Har för mej att jag har läst det när det gäller färgade glasmalar...
              Tror inte det då den är genmodifierad. Papegojfiskar som är färgade tappar väl färg. De har väl typ injicerat färgen då? http://www.aqua-fish.net/imgs/fish2/...lid-parrot.jpg
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • Tamarind
                • February 2008
                • 482

                #8
                Ursprungligen postat av DAHLBERG
                Tror inte det då den är genmodifierad. Papegojfiskar som är färgade tappar väl färg. De har väl typ injicerat färgen då? http://www.aqua-fish.net/imgs/fish2/...lid-parrot.jpg
                Det har du givetvis rätt i, är det genetiskt så försvinner ju inte färgen...

                Kommentar

                • illerfisken
                  • January 2009
                  • 313

                  #9
                  vissa slöjstjärtar är färgade
                  http://mfksweden.forum24.se/

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    När det gäller färgade fiskar så kan man ju älta fram och tillbaka om de lider eller inte, man kan ju inte fråga dem. Men hur det än är med det, så tyder det på en rätt underlig syn på levande varelser, att de inte bryr sig att de kanske inte mår bra av att målas om, som om de vore hus eller bilar Även om det framkom uppgifter om att de lider av det, så skulle de nog inte sluta för det, de tjänar ju pengar på det. Av nå´n anledning verkar många inte dra öronen åt sig när ett gäng fiskar av samma art har olika pastellfärger som om de var smågodis i en godispåse. Oavsett om fiskarna lider eller inte, så är det en oseriös och onödig hantering av levande varelser.
                    Senast redigerad av Shepard; 15 March 2009, 17:02.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Figge_stunter
                      • March 2009
                      • 32

                      #11
                      okej, ja då förstår jag, synd att dom inte ser ut så från början... tyckte dom var fina... Något annat tips på någon färggrann småfisk? max 10cm. inte guppy osv... utan någon som har samma starka färg över hela sig? vill ha en lite färg explotion i akvariumet därför det är ganska grått och trist.

                      Kommentar

                      • DAHLBERG
                        • September 2008
                        • 1598

                        #12
                        Ursprungligen postat av Figge_stunter
                        okej, ja då förstår jag, synd att dom inte ser ut så från början... tyckte dom var fina... Något annat tips på någon färggrann småfisk? max 10cm. inte guppy osv... utan någon som har samma starka färg över hela sig? vill ha en lite färg explotion i akvariumet därför det är ganska grått och trist.
                        Du kommer nog inte närmare än microrasbora kubotai: http://farm3.static.flickr.com/2260/...1fa9ef843e.jpg
                        Det finns ju såklart neontetra/kardinaltetra
                        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                        540 liter kulfisk - T. lineatus
                        120 liter salt - Koraller och fisk

                        Kommentar

                        • Figge_stunter
                          • March 2009
                          • 32

                          #13
                          okej, dom var ganska fina i färgen, och neon/kardinaltetror är uteslutna... men men får väl kolla på lite annat än färg och olagliga fiskar :P

                          Kommentar

                          • polysperma
                            • January 2007
                            • 550

                            #14
                            Är inte olagligt att inneha dom...... är olagligt att utföra proceduren i landet.
                            finns en hel del länkar på www.akvaristjavisst.se att läsa om man vill fördjupa sig i djurplågeriet.
                            Även den bästa akvarist kan fela

                            Kommentar

                            • Diwa
                              • December 2006
                              • 300

                              #15


                              ska vara falun till allt kasst :-D

                              det är alltsåförbjudet enligt lag med genmodifierade djur(för det är därför va?) men är det förbjudet enligt lag med fiskar som tatuerats eller på andra vis färgats?
                              110L 54L 54L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...