Färgglad stimmfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon--B
    • May 2008
    • 720

    Färgglad stimmfisk

    Jag ska starta mitt nya 112 liters akvarium snart och vill köpa en färgglas stimmfisk till mina Nyckelhålsciklider. Stimmfisken ska gärna vara tex röd eller någon annan stark färg. Kan ni ge förslag på några sådana stimmfiskar? Mvh Simon
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Neon eller kardinaltetra kanske?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Neon eller kardinaltetra kanske?
      Ja dem sorterna är mycket fina men jag har redan det i mitt andra 100 liters akvarium så gärna en annan stimmfisk gärna lite större som tex Minortetran men ännu skapare färger! Men tack ändå Ansjo för ett bra förslag Mvh Simon

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då ska du kolla in lite andra fiskar, de är inga tetror men simmar som sådana och riktigt snygga:
        Danio choprae: http://www.waysideaquatics.co.uk/danio-choprae.JPG
        Boraras brigitae: http://aquatic-photography.com/galle..._IMG_58661.jpg
        Drottningrasbora: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...igma_espei.jpg
        Galaxyrasbora: http://www.dyrego.no/akvaristikk/bil....%20Galaxy.jpg
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Simon--B
          • May 2008
          • 720

          #5
          Fy fasen vad Boraras brigitae och Galaxyrasbora var snygga Men är det stimmfisk?
          Hur många bör man ha för jag kan ju tuvärr inte läsa på artbeskrivningarna ?
          Och en fråga till Vad brukar det kosta och är det lätt att få tag på just denna fisken ?

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Ursprungligen postat av Simon--B
            Fy fasen vad Boraras brigitae och Galaxyrasbora var snygga Men är det stimmfisk?
            Hur många bör man ha för jag kan ju tuvärr inte läsa på artbeskrivningarna ?
            Och en fråga till Vad brukar det kosta och är det lätt att få tag på just denna fisken ?
            Är på väg att göra o mitt 200 l till "stimburk", har bestämt mig för 20 - 25 rödmunstetra, men skall också ha 20-25 av en annan sort, Boraras brigitae stimfisk? var får man tag på den? drottningsrasbora har jag haft, men stimar den, jag hade kanske för få?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Brigitae ligger på runt 20:-/st och galaxyn ungefär det dubbla. Du bör ha minst 6 då de är stimfiskar, men de stimmar inte alltid så mycket som tex rödmunstetror gör.
              Artbeskrivningarna för dessa är bara för guldisar, därför länkade jag inte bilderna dit.
              En annan fördel med dessa är att de inte är så stora och passar därför bra i lite mindre kar. Bägge arterna är oftast ganska lätta att få tag i, och har affären inte dem hemma så kan de säkert ta hem till dig.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Kolla priserna innan du beställer hem dem bara .. Sist vi sprang på Galaxyrasbora kostade de 70kr/st. Vi blev störtförälskade men priset gjorde att vi avstod
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Simon--B
                  • May 2008
                  • 720

                  #9
                  Okej vad bra Men jag ska snacka med dem i djuraffären och fråga efter pris mm Kanske kan få lite mängdrabbat för vill förna ha mer ön 10 st men dem bråkar inte med varandra om man har många? Och hur är det med ynglerna ? Vilken valör är det? Mvh Simon Tack än en gång ansjo!

                  Kommentar

                  • Simon--B
                    • May 2008
                    • 720

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Kolla priserna innan du beställer hem dem bara .. Sist vi sprang på Galaxyrasbora kostade de 70kr/st. Vi blev störtförälskade men priset gjorde att vi avstod
                    Okej ja det är ju inte så roligt när det är en stimmfisk :P

                    Kommentar

                    • Nilsrolf
                      • November 2006
                      • 549

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Brigitae ligger på runt 20:-/st och galaxyn ungefär det dubbla. Du bör ha minst 6 då de är stimfiskar, men de stimmar inte alltid så mycket som tex rödmunstetror gör.
                      Artbeskrivningarna för dessa är bara för guldisar, därför länkade jag inte bilderna dit.
                      En annan fördel med dessa är att de inte är så stora och passar därför bra i lite mindre kar. Bägge arterna är oftast ganska lätta att få tag i, och har affären inte dem hemma så kan de säkert ta hem till dig.
                      Är guldis, hittade inte eftersom de inte stavas på samma sätt i artbeskrivningarna, oerhört fina fiskar, intressent att ha i en stimburk eftersom de är så små, i mitt 200 l kanske jag kan ha 25 rödmun och 50 Boraras brigittae?

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det är guld på att odla Galaxy, men jag vet att tex Sonja här på forumet har fått yngel av dem. Jag har inte sett mina leka, varken Galaxy eller B.brigittae men det kanske kommer.
                        Som sagt är de inge stimfiskar, utan kanske mer som gruppfiskar men trots det så tycker jag de håller ihop väldigt bra i karet. Det kan iofs bero på antalet, då jag har 20 Galaxy i ena karet och ca 40 Brigittae i ett annat kar.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nilsrolf
                          Är guldis, hittade inte eftersom de inte stavas på samma sätt i artbeskrivningarna, oerhört fina fiskar, intressent att ha i en stimburk eftersom de är så små, i mitt 200 l kanske jag kan ha 25 rödmun och 50 Boraras brigittae?
                          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225&SOK=1 och http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1112&SOK=1
                          Jag har ca 40 B.brigittae i en 125 liters kub och det är inte för många. Sedan med ett stim rödmunnar tror jag att det kan bli riktigt snyggt. Rödmunnarna som stimmar omkring medans Brigittaen står mer still upptill i karet.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Nilsrolf
                            • November 2006
                            • 549

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            gruppfiskar men trots det så tycker jag de håller ihop väldigt bra i karet. Det kan iofs bero på antalet, då jag har 20 Galaxy i ena karet och ca 40 Brigittae i ett annat kar.
                            Just gruppfiskar är väl ett bra begrepp, rasborer stimar inte så som jag menar stim är utan snarare som du skriver gruppfiskar

                            Kommentar

                            • Simon--B
                              • May 2008
                              • 720

                              #15
                              Okej vad bra Tror det blir 2 nyckelhålciklider, ca 10 Galaxy och 4 panda pansarmalar Tror ni det blir en bra Blandning? Men finns det något annat ställe som man kan läsa om fiskar tex Galaxy ? Mycket nyfiken om vad det står
                              Mvh Simon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...