Gör man så som de på filmen gör???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #16
    Ursprungligen postat av cobra
    Vad är normalt och vad är onormalt det är väl upp till var och en, vem har rätt att döma någon annan...
    Nja, vad som är normalt eller inte får var och en bestämma, men sunt förnuft och moral ska väl råda. Det var någon som i början av tråden nämnde ormar och mata med möss. I ormsvängen är det i stort sett alla som utfodrar med avdödat byte, antingen fryst eller direktavdödat. Dels för att inte åsamka foderdjuret mer lidande än vad nöden kräver och dels för att skydda ormen eller ödlan eller så från skador, enda gångerna man kör med levande föda är när du har viltfångade vuxna individer som inte tar byte om det inte lever.

    Kollar man på djurskyddslagarna så ska man inte tillföra lidande till något djur what so ever i den mån man kan undvika det.

    Men diskussionen är intressant om varför det är ok att låta fiskarna i akvariet äta upp yngel, det rådet får man ju ofta här på forumet för levandefödande fiskar att låt de föda i akvariet och låt ynglen klara sig bäst det kan, de som överlever får leva och de som är dumma nog att visa sig öppet får skylla sig själva om det äts upp.... Hmm, svår nöt att knäcka...

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #17
      "djurs rätt till ett drägligt liv står i direkt proportion till deras gullighet" är väl det som brukar gälla...
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • jubbe063
        • November 2007
        • 343

        #18
        Ursprungligen postat av stene
        Detta inlägget skulle nog inte riktigt ha skickats enligt mig nu är vi där igen....Vad riktigt vad är fel,Är det rätt att mata ormar med levande möss???????????????inte för jag har ormar och inte bryr mig ett skit om dem är levande eller inte, vad är skillnaden fiskar eller ormar.Så jag Citerar Cobras kloka inlägg ....Vad är normalt och vad är onormalt det är väl upp till var och en, vem har rätt att döma någon annan...
        Hmm, musen i akvariet kämpar gott och väl i tre minuter eller mer för sitt liv, simmar runt runt i sökande efter en flyktväg, sen får fiskarna nos på den och sliter den i stycken levande. Inget sunt sätt att mata ett djur på.

        En kobra eller så biter snabbt, tar någon sekund och musen är död, kramande ormar i den mån de får levande föda smyger sig på bytet utan att den upptäcker den, dödandet tar även där några sekunder. Rätt snabbt och smärtfritt till skillnad att låta en mus simma runt i vatten ett bra tag innan det dör...

        Kommentar

        • jubbe063
          • November 2007
          • 343

          #19
          Ha ha, ja gullig eller ej. Jag har inga problem med att möss och andra djur används som foder, men så länge människan är inblandad så kan det ju ske med viss värdighet tycker jag, finns alternativa sätt att utfodra sina gullegrisar så ska man använda de mest humana sätt man kan, som sagt i de fall där ens egen gullegris inte äter om den inte får levande foder så är det ok, men kan man mata med avdötat byte så gör det för dugs skull.

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #20
            Ursprungligen postat av jubbe063
            Ha ha, ja gullig eller ej. Jag har inga problem med att möss och andra djur används som foder, men så länge människan är inblandad så kan det ju ske med viss värdighet tycker jag, finns alternativa sätt att utfodra sina gullegrisar så ska man använda de mest humana sätt man kan, som sagt i de fall där ens egen gullegris inte äter om den inte får levande foder så är det ok, men kan man mata med avdötat byte så gör det för dugs skull.
            Tycker jag med. Onödigt lidande ska undvikas. Till exempel tror jag inte att ett yngel som blir svalt helt av en större fisk lider särskilt mycket alls, då det brukar gå rätt kvickt.
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #21
              Ursprungligen postat av jubbe063
              Hmm, musen i akvariet kämpar gott och väl i tre minuter eller mer för sitt liv, simmar runt runt i sökande efter en flyktväg, sen får fiskarna nos på den och sliter den i stycken levande. Inget sunt sätt att mata ett djur på.

              En kobra eller så biter snabbt, tar någon sekund och musen är död, kramande ormar i den mån de får levande föda smyger sig på bytet utan att den upptäcker den, dödandet tar även där några sekunder. Rätt snabbt och smärtfritt till skillnad att låta en mus simma runt i vatten ett bra tag innan det dör...
              Nja om den dör snabbare om en orm kramar den till döds eller om ett fiskarna tar död på den snabbare det kan vi inte riktigt svara på då får du fråga musen omdet kan väl inte vi Människor svara riktigt på efter som jag inte vill delta i sådana här tråkiga långdragna prat ämnen som är riktigt eller fel så avböjer jag mig helst att behöva svara i ämnen som leder till detta inlägget igen
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Janina
                • November 2007
                • 142

                #22
                Ursprungligen postat av matte159
                Brukar man mata pirajor med möss? Jag tittade omkring på Youtube.com och fick se detta. Jag blev tvungen att titta bort. Den stackars lilla musen som blev sliten i stycken! Jag är inget stort fan till att mata ormar med möss heller, men det är ju riktigt milt i jämförelse.

                Är detta ett normalt sätt att mata pirajor på eller är det fler än bara jag som tycker att detta är fruktansvärt??? Jag såg även vissa filmer då någon stoppade ner en guldfisk som förtvivlat simmade omkring medans pirajorna attakerade.
                Jag har inga pirajor, men jag blev tvungen att fråga ändå. Är det såhär man ger dessa fiskar mat så kommer jag ALDRIG att skaffa några... Jag håller mig till Räkmix och fiskar som det räcker för.
                ehm varför denna fråga under Kategorin tetror ?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Janina
                  ehm varför denna fråga under Kategorin tetror ?
                  Därför att pirayor är tetror så håller er till ämnet - dvs tetrorna - om ni nu absolut måste skriva i denna tråd.
                  Att låta pirayor äta upp levande möss har jag svårt att tänka mig att någon gör här. Dels för att det är olagligt och dels för att det är sjukt - vilket väl kan anses utgöra ett svar på ursprungsfrågan i denna tråd
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Janina
                    • November 2007
                    • 142

                    #24
                    oj förlåt :S ska läsa på lite mer innan jag kritiserar

                    Kommentar

                    • Naugthy
                      • February 2008
                      • 531

                      #25
                      när jag praoade på akvarie lagret så fick jag och min kompis fiska upp ca 12 malawis som var i karantän och var sjuka. dom gav vi som mat till en red-tail, en arowana och två jätte guramisar. tyckte lite synd om dom men som sagt dom vat i för däligt skick för att säljas. dom simmade runt där ett bra tag.
                      "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                      "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                      Kommentar

                      • metzie
                        • May 2005
                        • 78

                        #26
                        Jag är Pirayaägare och det känns ibland som jag är ensam om det här på forumet:P
                        Får väll ta och erkänna att ett par fiskar har fått offra livet för mina fiskar.
                        Vem skaffar egentligen pirayor och ger tusan i att testa myterna?
                        Är det någon tröst så har jag inte gett dom levande föda sen jag skaffade dom och hade aldrig kunnat ge dom möss eller liknande:S
                        tidigare arter i akvariet:
                        + en miljon andra

                        Kommentar

                        • beerzon
                          • May 2008
                          • 877

                          #27
                          Jag var på zoot på backaplan förra veckan, där hade dem pirayor i ett akvarium, dem matar med andra levande fiskar såg jag, var en annan fisk som simmade runt där i med bara halva bakfenan kvar

                          Kommentar

                          • Grodlund
                            • January 2008
                            • 560

                            #28
                            uhm.. alltså.
                            Jag vill inte hamna i onåd med någon.
                            Men exakt hur tror ni att inte bara pirayor eller andra fiskar, utan alla rovdjur, äter i vanlig afall?
                            Alltså i naturen.

                            Har ni sätt lejon, geparder eller leoparder jaga nån gång?
                            De börjar äta på sitt byte medans de lever.

                            Har ni sett späckhuggare leka med sjölejonungar nån gång?
                            Dehär är naturen - let´s face it.
                            Droppa moralpaniken ett par sekunder bara.

                            De kan hända att det är "onödigt" att utfodra pirayor på dethär sättet - men det är MINST lika onödigt att hålla pirayor fångade i en glasbytta till att börja med.
                            Man behöver inte föröska dölja sitt dåliga sammvete med att vara moralpredikant.

                            Jag matar mina fiskar med artemia, mygglarver och andra levande djur och jag anser inte att en råtta eller mus är mer värd än varken fiskar, fåglar eller andra djur.

                            Och sist men inte minst.
                            Hur många möss och andra smågnagare dör av ålder tror ni?
                            de blir hackade i småbitar av fåglar, tagna av rävar osv.

                            Vill man utfodra sina pirayor med levande föda så ska man inte bli kallad sjuk i huvudet för det tycker jag.
                            Det är ett instinktivt jaktbeteénde som grundar sig i att om små gnagare tar en simtur i Amazonas så finns de pirayor där som jagar dom och äter dom på dethär viset.

                            Även om vi har dragit in en liten bit av naturen i vårat vardagrum och kapslat in den i fem (eller sex) glasrutor, så kan vi faktiskt inte till 100% kontrollera den.

                            Hur järna vi än vill
                            Senast redigerad av Grodlund; 06 June 2008, 20:57.

                            Kommentar

                            • Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

                              #29
                              Ursprungligen postat av Grodlund
                              uhm.. alltså.
                              Jag vill inte hamna i onåd med någon.
                              Men exakt hur tror ni att inte bara pirayor eller andra fiskar, utan alla rovdjur, äter i vanlig afall?
                              Alltså i naturen......
                              - Vill gärna hänga på dig i ditt resonemang. Det finns naturligt i alla vatten predatorer. Dessa äter andra fiskar. Med andra ord det finns bytesfiskar och det finns jägare.

                              Om vi flyttar in en bit natur, som du så riktigt påpekar i ditt inlägg, så får vi inte avskärma oss från hur det faktiskt förhåller sig i det verkliga livet. Livet är grymt! Det finns offer och det finns överlevare. Skall vi hårddra det hela kan vi säga att hela evolutionen bygger på att svaga individer slås ut av starka.

                              Detta innebär dock inte att vi skall uppträda som barbarer eller idioter i vår hantering av husdjur i någon av dess former. Normala etiska och moraliska värderingar skall vara fullt tillräckligt för att vi inte skall utsätta något djur för onödigt lidande.

                              Men vi får inte överföra vår etik och moral till hur djuren lever naturligt!
                              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                              Kommentar

                              • MAdden
                                • May 2008
                                • 213

                                #30
                                Jag har sett filmen ni talar om och det finns MASSOR av liknande filmer. Det enda är att alla dessa verkar vara amerikanska. Och i USA tror jag det är tillåtet och faktiskt ganska vanligt att mata pirayor med levande däggdjur så som möss och råttor. Dels har jag hört från vänner som varit i USA att de säljer möss och råttor i vissa affärer som levande föda åt djur och dels så har jag sett dessa filmer.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...