Rödbukadpiraya (eller vad det nu heter)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    • November 2002
    • 1595

    #16
    fast dom e ju skitkul å mata med guppys å sånt i början, om man har typ ett stim på 20 såna 5-kronestora silverfärgade med prickar på å släpper ner en slöjstjärt WOHO! (har jobbat i akvariebutik) ... fast det är ju bara kul i ett par veckor, sen växer de till jättefiskar å e skittrissta.

    Såklart ska ju jag inte bestämma vad någon annan ska tycka... men klivet från extrema nybörjarfiskar som platys å sen till extrema rovfiskar är nog inget vidare.
    fish r friend

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #17
      En bekant till mig hade pirajor i ett tvåkubiksakvarium. Två honor och två hanar. Vikt dryga halvkilot. Det fanns inte plats för fler pirajor! Dessa betedde sig som ciklider. Den ena hanen grävde en grop och honorna uppvaktades. Hanen vaktar ynglen tills de är frisimmande. Att pirajor betraktas som tråkiga (relativt ciklider) av ciklidälskare beror på att de hålls i på tok för små akvarier. En malawiciklid i en syltburk är säkert inte speciellt kul.

      Mvh.

      Ola
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Hej,
        Håller med om att "tråkigheten" beror på att de oftast hålls i alldeles för små akvarier.
        Jag hade en gång ett stim (ca. 15-20 st) i ett akvarium som hade de udda måtten 500x60x60 cm och det funkade alldeles utmärkt och inte var de tråkiga.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...