Rödbukadpiraya (eller vad det nu heter)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    Rödbukadpiraya (eller vad det nu heter)

    Hur stort akvarium ska dom ha?Jag är trött på dom "vanliga"fiskarna som neontetror, guppy och hela de köret. Vill testa på lite hur det är att ha pirayor (om dom nu kan va i mitt akvarium så att säga). I mitt testamente ska jag skriva att jag ska bli uppäten av mina egna pirayor, vore min dröm, att få återgå till de ekologiska systemet, men samtidigt inte bli uppäten av en massa äckliga snuskiga maskar, eller bränd i en masugn (ev. bene får dom bränna! eller slänga iväg till nån gepard som behöver dom bättre.) Men ärligt nu! Vailket är den minsta storleken för att ha ett stim pirayor?

    ytan består av:
    ANSIKTSKRÄM
  • Gorilla
    • January 2003
    • 7

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Hur stort akvarium ska dom ha?Jag är trött på dom "vanliga"fiskarna som neontetror, guppy och hela de köret. Vill testa på lite hur det är att ha pirayor (om dom nu kan va i mitt akvarium så att säga). I mitt testamente ska jag skriva att jag ska bli uppäten av mina egna pirayor, vore min dröm, att få återgå till de ekologiska systemet, men samtidigt inte bli uppäten av en massa äckliga snuskiga maskar, eller bränd i en masugn (ev. bene får dom bränna! eller slänga iväg till nån gepard som behöver dom bättre.) Men ärligt nu! Vailket är den minsta storleken för att ha ett stim pirayor?

    ytan består av:
    ANSIKTSKRÄM
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>



    Jag har haft fyra pirayor men jag blev lite less på dom så jag bytte ut dom mot några ciklider.
    Dom blev väldigt stora och väldigt aggresiva jag gav dom en hel löja som dom sluka helt.
    Jag tycker att dom var roligast att mata.
    Men det är vad jag tycker.
    Jag hade mina i ett 85 liters akvarium och dom trivdes nog bra med tanke på deras storlek.
    Som var lätt över 10cm.

    Kommentar

    • zingo_boy
      • August 2002
      • 983

      #3
      jaha, så bra då. Själv har jag ett på 150 l. så de borde nog gå bra. hehe! jag förstår att du tycker att de va roligare att mata dom! skulle va coolt att se ett stim pirayor käka upp en köttbit på några få sekunder.

      ytan består av:
      ANSIKTSKRÄM

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        piraya är en stimfisk och skall hållas minst 10 stycken men helst hundra. Och dom blir mycket stora som vuxna. Jag tycker att man skall planera minst 500 liter. Däri kan man hålla typ 50 ungdjur som sedan sållar ut sig själv för att vara 15-20 stycken när dom är vuxna.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Hej,
          Pirayor http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=481 kräver betydligt större akvarier 150 liter - glöm idén.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • imported_n/a
            • September 2002
            • 190

            #6
            hej
            Jag hade s.natteri(piraya)5st i ett 165l,enkronas stl.när jag köpte och ca 12cm när jag bytte bort dom,vart tvungen för varken kar eller filtrering hängde med längre,deras matvanor(bordskick) är ju inte det bästa för ett filter/liten vattenvolym,du kanske kan prova med några st. små om du hör med affären om dom tar tillbaks dom när det är dax,vilket sker ganska snabbt,dom växer bra,underskatta inte tänderna/bettet vid skötsel,speciellt vid håvning.

            Kommentar

            • zingo_boy
              • August 2002
              • 983

              #7
              jaha! Men de var ju inte en sån jag hade tänkt mej! Gråbrun med silverstänk.

              ytan består av:
              ANSIKTSKRÄM

              Kommentar

              • Annika
                • January 2002
                • 2518

                #8
                Hej Zingo_boy!

                Har du läst artbeskrivningen som Kjell länkar till? I så fall så kan du läsa att "Hanen har en rödaktig strupe och en silvergul grundfärg. Honan är något gulare. Fotot visar en hona som inte riktigt trivs, därav den något mörka grundfärgen. Ynglen har svarta punkter på kroppen."

                När jag hör Piraya är det i varje fall denna fisk jag tänker på.

                //Annika

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Om det är en piraya så blir den för stor för ditt akvarium.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Ekbor
                    • December 2002
                    • 158

                    #10
                    jag har 5 st små pirayor c:a 6 cm dom går fint in i mitt 200l men jag ska köpa större med tiden så fiskarna växer men hittills har dom inte vantrivts eller nåt vad jag kan se. Det där med utfodring stämmer inte överns med alla pirayor kan jag lungt påstå, mina 5 st är otriligt fega av sej vilket jag tror att dom flesta pirayor är. MEnatt att rekommendera ärt att köpa minst 4 st pirayor och ha dom i ett akvarium och sedan köpa större när det behövs. Dina akvarie handlare kommernog säga att sug malar e svåra att få ihop me pirayor men hittilss har dom funkat bra med min, det räcker om dom för nog med mat och stort utrymme och lite rörelse i rummet akvariet står i

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      skygghet är ett typiskt beteénde hos stimfiskar som lever i ett för litet stim. De får inte den tryggheten som stimmet skänker.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • aczp
                        • January 2003
                        • 93

                        #12
                        Varför har folk pirayor????

                        De är ju egentligen mycket tråkiga som akvariefiskar, folk skaffar dem bara för att man läst i typ Fantomen att de minsann äter ren en människa på tre sekunder - och det låter väl "coolt"...

                        Du Zingo_Boy, som tröttnat på dina platy och slöjstjärtar, varför vill du skaffa ännu tråkigare fiskar som Pirayor?? Att se dem äta upp en Hotdog eller likn., är det det folk uppskattar??

                        Ta dig samman och investera i ciklider istället - det är ju fiskar vars beteende gör dem intressanta att ha i akvarium!

                        MVH/
                        AC

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Jag håller med dig.
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Alexraptor
                            • August 2002
                            • 117

                            #14
                            Vill du ha bra råd så lyssna inte till det flesta här.
                            öär dig engelska(on du inte kan det)
                            och gå till http://www.piranha-fury.com/cgi-bin/forum/ikonboard.cgi

                            Just when you thought it was safe to cross the Amazonas river!!!
                            ------Piranha------

                            Kommentar

                            • gosatta
                              • December 2002
                              • 2669

                              #15
                              Vilket otroligt behov många här på zoopet verkar ha utav att berätta för folk vad dom ska tycka?

                              Javisst många tycker att pirayan är en tråkig fisk, visst jag håller med. Men sen att säga att skaffa ciklider för det är minnsan bara dom som är roliga. Slappna av, smaken är som baken.

                              Visst vissa gillar pirayor, vissa gillar ciklider cissa gillar malar eller vafan som helst. Men försök och inse att alla tycker inte samma sak. Förklara istället VARFÖR du inte gillar pirayor, säg inte bara att dom är tråkiga för att du tycker det.

                              Tea/GoSatta
                              /Mats Åhrman
                              http://www.gosatta.org
                              http://www.stockholmsciklidklubb.com
                              http://www.ciklid.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...