Erfarenheter av Rosentetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Myrkvi
    • February 2007
    • 43

    #16
    Alrajt.. Studerade dem en lite längre stund igår och upptäckte precis som du sa att många gör likadant.
    (100 L)
    5 Rosentetra 1 Clown Pleco L103
    1 Kampfisk 4 Metallpansarmal
    2 Lyrstjärtsmolly (Silver)

    Kommentar

    • goldennugget
      • September 2005
      • 138

      #17
      Appropå rosentetror så måste jag rekommendera en nära släkting:

      Hyphessobrychon sp. "White-fin"

      Skötsel o d liknar rosentetran men "White-fin" är ännu snyggare!

      PS. Som svar till första frågan: I 550 liter "tetrakar" har jag 20 st "White-fin" och 40 st kardinaler. Fungerar utmärkt. Och som någon skrev: Rosentetror är långt mycket roligare att kolla på i längden.
      Senast redigerad av goldennugget; 16 February 2007, 11:29.

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #18
        Intressant läsning - jag funderar också på att skaffa rosentetror!!
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • Myrkvi
          • February 2007
          • 43

          #19
          Har läst att hanarna skall vara slankare än honorna vad gäller rosentetra.

          Jag har sex stycken, varav 5 ser väldigt tjocka ut i jämförelse med den sjätte. De har fått väldigt lite mat sen jag köpte dem, men ändå har 5 av dem växt på bredden medan den sjätte hållt sin vikt - och alla äter "lika mycket". Kollar alltid så att alla äter ordentligt.

          Kan det vara så att jag lyckats få 5 honor och bara en hane? I början var det några av dessa jag numer börjar tro är honor som betedde sig som hanar. Simmade runt varandra och spände sig osv. Är det något fel på den smale stackarn, eller är han enda hanen? Han är i övrigt välväxt och stor. Finns det något sätt att avgöra om de bär på rom?
          (100 L)
          5 Rosentetra 1 Clown Pleco L103
          1 Kampfisk 4 Metallpansarmal
          2 Lyrstjärtsmolly (Silver)

          Kommentar

          Arbetssätt...