Erfarenheter av Rosentetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Theo
    • January 2004
    • 203

    Erfarenheter av Rosentetra?

    I hopp om att dessa fiskar går bra ihop med kardinaltetra (varför inte?) vill jag veta vad ni har för erfarenheter. Fördelar/Nackdelar?

    Hus stora kan de bli och vilka färger kan de få? Förutsättningar?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

    Inte så mycket än... men det kommer!
  • Theo
    • January 2004
    • 203

    #2
    Detta tror jag bara inte på! Kom igen nu!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

    Inte så mycket än... men det kommer!

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Kan inte se någon anledning till varför dessa inte skulle gå bra tillsammans med kardinaler.
      Har du läst om dom här?
      http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=453
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Theo
        • January 2004
        • 203

        #4
        Självklart har jag det... Men det ger mig inte så mycket att gå på. Det jag vill veta är hur stor variation man kan få på färgen och hur pass fredliga/roliga de är.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

        Inte så mycket än... men det kommer!

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jag älskar mina rosenteteror... De blir riktigt mörkröda i mitt akvarium och då pratar vi riktigt röda... Hannarna får svarta lite längre ryggfenor som de spänner ut när de "dansar" för honorna. De leker vid varje vattenbyte, går ganska bra i stim och är fredliga mot andra fiskar.... Jag hade dem i ett eget kar ett tag, för att de skulle få växa på sig innan jag släppte ner dem hos mina Scalarer... när jag hade flyttat dem så dök det upp tre yngel i burken... så de går att leka av också...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Firres
            • July 2004
            • 137

            #6
            Köpte 20 rosentetror för en vecka sedan.
            De har redan börjat få lite färg. Det verkar vara en riktigt rolig fisk för den är verkligen i gång hela tiden. De går bra ihop med kardinaltetrorna också. Tycker att mina kardinaltetror börjat stimma bättre sedan rosentetrorna flyttade in.
            De stimmar också fint MEN någon har varit och nafsat i deras fenor. Brukar de göra det på varann eller ska jag misstänka någon annan i akvariet, Black Molly kanske...?

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Mina rosentetror nafsar inte i varandras fenor. När jag ser på din fisklista Firres, så undrar man hur gamla dina Kinesiska algätare är??? Börjar de närma sig decimetern, så skulle jag misstänka dem för att nafsa i fiskarna...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Firres
                • July 2004
                • 137

                #8
                De är ca. 6-8 cm. De syns inte jaga någon men tror du att dem lika gärna kan göra det nattetid, för de är väl nattaktiva?
                Blev ju lite lurad vad gäller de fiskarna och ska byta bort de nästa gång jag åker dit. Blir nog svårt att få upp de rackarna, akvariet är inte så lättarbetat eftersom det är ett hörn och ganska högt och djupt.
                Litet sidospår: Vilken sorts algätare var det som är bra, duktig på alger och fredlig?

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Ancistrus är min algätarfavorit... de är dessutom lättodlade, vilket gör det hela lite mera spännande...
                  Lycka till med infångandet av Algätarna... det finns ju tillfällen då man kanske får riva upp hela inredningen för att få tag i en par fiskar... men ska de upp, så ska de upp....
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Theo
                    • January 2004
                    • 203

                    #10
                    Tack for era svar... även om det spårade ut lite men malar är ju också intressant.

                    Tillbaka till Rosentetror: Vart i vattnet befinner de sig som vanligast? Nere vis botten / Mitten / Uppe vid ytan
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

                    Inte så mycket än... men det kommer!

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Inte på botten, men närmare botten än ytan :-) De sveper omkring strax under mitten i mitt kar som är 60 cm högt...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Firres
                        • July 2004
                        • 137

                        #12
                        Mina är också ungefär i mitten eller något nedanför i mitt 60 cm höga kar. Men de är verkligen i gång och snirklar genom växter och under rötter & stockar, de spänner sig & bröstar sig för varandra. :-)
                        De är klart mycket roligare att se på än kardinaltetrorna.

                        Kommentar

                        • Myrkvi
                          • February 2007
                          • 43

                          #13
                          Igår satte jag in min startgrupp i mitt nya akvarium. Startgruppen består av sex stycken Rosentetror. Allt har varit lugnt tills för ett par timmar sen då den största började jaga runt alla de andra Rosentetrorna. Det är en hane, han har börjat få väldigt starka färger och simmar med ständigt uppspänd ryggfena. Har även en Kampfiskhanne i karet som han inte bryr sig om alls.

                          Är han en fara för de andra Rosentetrorna, finns det någon risk att han jagar ihjäl dem? Vad sysslar han annars med? Bygger han upp någon slags hierarki? Kan det vara för att han är hungrig? (Jag ransonerar maten pga kommande pH-prov)


                          Hälsningar, Linda
                          (100 L)
                          5 Rosentetra 1 Clown Pleco L103
                          1 Kampfisk 4 Metallpansarmal
                          2 Lyrstjärtsmolly (Silver)

                          Kommentar

                          • miiaoo
                            • January 2006
                            • 2815

                            #14
                            Jag har också rosentetror, 15 st.

                            Dom lekte i förrgår för första gången som jag har sett och jag har haft dom i ett antal månader. I alla fall så är det en fin stimfisk som precis som dom andra sa håller sig i mittenskiktet i karet.

                            Färgvariationerna är inte speciellt stora. Det är väl bara skillnad på bleka, rädda fiskar och dom som trivs och har färgat ut, dvs mörkt röda med starkt svarta fenor och starkt röda markeringar.

                            Det är helt klart en av dom bästa tetrorna jag har haft.
                            Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                            Kika gärna in i min dagbok!

                            Kommentar

                            • miiaoo
                              • January 2006
                              • 2815

                              #15
                              Ursprungligen postat av Myrkvi
                              Igår satte jag in min startgrupp i mitt nya akvarium. Startgruppen består av sex stycken Rosentetror. Allt har varit lugnt tills för ett par timmar sen då den största började jaga runt alla de andra Rosentetrorna. Det är en hane, han har börjat få väldigt starka färger och simmar med ständigt uppspänd ryggfena. Har även en Kampfiskhanne i karet som han inte bryr sig om alls.

                              Är han en fara för de andra Rosentetrorna, finns det någon risk att han jagar ihjäl dem? Vad sysslar han annars med? Bygger han upp någon slags hierarki? Kan det vara för att han är hungrig? (Jag ransonerar maten pga kommande pH-prov)


                              Hälsningar, Linda
                              Ingen fara, det är så dom gör för att impa på det motsatta könet. troligtvis så kommer han att få sällskap av fler som gör likadant så fort dom har anpassat sig lite mer.
                              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                              Kika gärna in i min dagbok!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...