Hur många fiskar är ett stim?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lisson
    • March 2004
    • 53

    #16
    Ett - Två - Många
    Let the wookie win.

    Kommentar

    • nof
      • February 2004
      • 121

      #17
      Tack för alla synpunkter. Jag bestämde mig för att prova med några skalarer först så jag köpte fyra stycken i går. De går nu i kanatän men jag kommer att flytta dem till stimfiskarna om två eller tre veckor.
      Förslaget om palettciklider skall jag fundera lite till på, det är ett lockande alternativ.

      Kommentar

      • Turbo
        • April 2004
        • 330

        #18
        Är det verkligen värt att skaffa sig ett par skalarer för att få neontetrorna att stimma?

        Den erfarenheten jag har av de två arterna är att skalaren åt upp hela stimmet över natten (6 neontetror). Detta var visserligen en stor skalar, men alla skalarer blir väll stora så småning om?

        Skulle gärna vilja höra nån säga att de funkar ihop (trots att nån neontetra stryker med ibland)!! gillar nämligen neontetror och skalarer.
        60 liter -personligt projekt
        150 liter -sällskap

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #19
          MEN TURBO!!!

          Ge dig. Ena stunden sitter du här och ställer frågor om skalarer och neontetror går ihop sekunden efter om neontetror och kardinaltetror stimmar ihop. Vad håller du på med?? Sitter du å ljuger???

          Vad vet du egentligen?? Samlar du inläggspoäng eller??

          I vilket fall så brukar mina kardinaler stimma tjusigt när pansarmalarna kommer snurrandes, de kommer oftast tre och tre och springer bara rätt på, upp och ned. Ja de struntar ju blanka den i om det så skulle vara själva fiskkungen som kom glidandes. DÅ brukar kardinalerna knyta ihop sin påse och ha klassträff.

          Käcka hälsnnigar // Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #20
            Neontetror brukar bli mat till större scalarer. Det är allmänt känt. Det KAN gå om man låter scalarerna växa upp med neontetrorna, men man bör inte komplettera neonstimmet när scalarerna är stor (inte med små neontetror som man har i zoo-butiker).

            Siamensis algätare är även de stimfisk, och stimmar bra. Men man bör nog ha 6 eller fler av dem. Men kom ihåg att de blir STORA. Mina är runt 15 cm.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • mats41
              • February 2004
              • 593

              #21
              Många teror stimmar inte utan går mer i mindre grupper men för trivseln och trygghets känslan för dom bör dom minst vara 10st rödmunstetra stimmar och rosentetran med var jag vet.
              Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

              Kommentar

              • Black_666
                • October 2003
                • 475

                #22
                Mina neontetror är inköpta i grupper om 10, alltså är det 2 grupper. De brukar stimma i just sin egen grupp, men om jag stoppar ner armarna och fixar runt i vattnet så har jag plötsligt ett stort stim! De stimmar även när black molly hanarna bråkar och platysarna leker. För att inte tala om karets ligister, zebrafirrarna, de utgör ett mindre hot tycker neonerna

                Jag har iofs ENORMA (!!!) neontetror, de är lite över 4cm, mätte med en linjal, och de går från ena sidan av 0-sträcket till andra sidan av 4cm-sträcket... så de är alltså 4cm och 0,5mm... Jag viste att de var stora, men så stora visste jag inte att de var!
                Black Molly

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #23
                  jag hade drottningsrasboror, de stimmade oavbrutet hela tiden.. nästan lite för mycket =)
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • Tennessee
                    • April 2004
                    • 24

                    #24
                    rödmunstetrorna är dom bästa stimmfiskarna jag har haft.. dom stimmar bara man har tre typ hehe..
                    men har man en 10-20 st blir dom väldigt fina och färgar ut.. väldigt sällan någon av fiskarna är mer en 5 cm från någon av dom andra fiskarna... klart nrä man matar dom blir det ju kalabalik men annars så är dom den bästa stimfisk jag haft... kardinaler och neoner har jag aldrig fått att stimma direkt...

                    Kommentar

                    • nof
                      • February 2004
                      • 121

                      #25
                      Skalarerna jag har köpt är små, de kommer att vara bara aningen större än tetrorna när de släpps ihop.

                      Jag hoppas att kombinationen små skalarer, hyfsat stort akvarium (400 l) och en hel del växter skall rädda mina tetror från att bli skalarmat.

                      Kommentar

                      • Black_666
                        • October 2003
                        • 475

                        #26
                        Jag har röjt lite i akvariet och gjort så att det finns en stor öppen yta, vilket har resulterat i att mina neoner stimar otroligt bra! Så, ett tips till er som itne lyckas på era tetror att stimma, öppna utt i tanken så kanske det ger resultat!
                        Black Molly

                        Kommentar

                        Arbetssätt...