Hur många fiskar är ett stim?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nof
    • February 2004
    • 121

    Hur många fiskar är ett stim?

    Tetror är ju stimfiskar, Men hur många behövs det för att de skall uppträda i stim eller om man så vill trivas i ett stim?

    Jag har 23 glödbandstetror som ofta delar upp sig i två stim ungefär lika många i varje. De 20 kardinaltetrorna bildar ett stim för det mesta. Mina 10 prickfenstetror uppträder endast ibland i stim.

    Akvarieaffärerna säljer många stimfiskar med 10-pris.

    Vad har ni för erfarenheter av stim?
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    stim är till för trygghet/skygg så finns det inget hot så finns det ingen anlening att stimma. 10 e vällenligt mig iaf typ minimum iaf för dom mindre stimfiskarna.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Snuddar på frågan vilken art som är den bästa stimmaren och då röstar inte alla på glödbandstetror - även om jag tycker att det är en väldigt trevlig fisk - hade en kull på snudd om 600 yngel en gång i tiden på 1980-talet. Den kullen dominerade Uppsalas akvarier detta året då det begavs sig.

      Vad jag sett i akvarieaffärer på senare tid tyder på att <b>drottningrasboror </b>är betydligt bättre stimmare.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • nof
        • February 2004
        • 121

        #4
        erikthur: Det var en mycket vacker fisk.

        Vad kan vara ett lämpligt hot för att framkalla stimbeteende? Jag vill inte ha dem uppätna. De stora fiskar jag har för närvarande är tre mosaikgurami (halvvuxna) och tre siameser (4 cm). De skall efter vad jag läst vara snälla mot alla utom sin egen art.

        De fiskar jag funderat på som komplement är ett stim tigerbarber och ev några denisons flying fox.

        Kanske barberna blir ett lagom hot?

        Jag har ett 400 l akvarium så det kommer inte att bli fisksoppa.

        Kommentar

        • Ola paul
          • March 2003
          • 432

          #5
          Har för mig att jag har läst att från 6st uppåt är ett stimm...

          Mvh Ola
          Ola Lindeberg.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75527

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Ursprungligen skickat av nof
            ...De fiskar jag funderat på som komplement är ett stim tigerbarber och ev några denisons flying fox.

            Kanske barberna blir ett lagom hot?

            Jag har ett 400 l akvarium så det kommer inte att bli fisksoppa.
            Osäkert med tigerbarberna. I mitt 375L hade jag före omstart 20 neontetror ihop med bl.a. 12 tigerbarber - inte sjutton stimmade neonerna efter första dygnet.
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • Nils och Alva
              • January 2004
              • 145

              #7
              helt appropå
              Vissa stimfiskar kan ju dessutom blanda sig, såg en rätt häftig grej i en akvarieaffär i malmö för några dagar sedan. De hade ett tjugotal små silverhajar tilsammans med ungefär lika många och lika små praktbotior i ett kar och de stimmade tillssammans riktigt snyggt och pilade fram och tillbaka i karet.
              Nils och/eller Alva
              -------------------------
              250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Ursprungligen skickat av nof
                Vad kan vara ett lämpligt hot för att framkalla stimbeteende? Jag vill inte ha dem uppätna. De stora fiskar jag har för närvarande är tre mosaikgurami (halvvuxna) och tre siameser (4 cm). De skall efter vad jag läst vara snälla mot alla utom sin egen art.
                Om inte guramis är "hot" nog vill jag föreslå jag någon typ av dvärgciklidpar t ex ett lekande par paletter. Det borde kunna gå bra i ett akvarium av denna storleken i alla fall.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Holmby
                  • February 2004
                  • 1118

                  #9
                  Jag tycker inte att Paletter klarar att vara "hotet" mot stimfisk.
                  Iallafall är mina paletter mycket nere vid bottnen, och stimfiskarna håller sig i huvudsak i det övre vattenskiktet.

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Holmby
                    Jag tycker inte att Paletter klarar att vara "hotet" mot stimfisk. Iallafall är mina paletter mycket nere vid bottnen, och stimfiskarna håller sig i huvudsak i det övre vattenskiktet.
                    När paletterna har en kull på gång klarar de nog av att vara ett hot. Och tittar vi på drottningrasbororna så tycks de föredra mittskiktet i alla fall vad jag sett. Möjligen utgör faktiskt dina paletter ett hot så att dina stimmare flyttat upp en våning...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Lisson
                      • March 2004
                      • 53

                      #11
                      När det är stimfisk står det alltid att man skall ha minst 6-8 fisk, allt över detta är da en stim. Men om man skall ha en effekt av stimen borde man ha så många som man har plats till. Jo flere jo bettre. Bilde av 1000+ kardinaltetror: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1553
                      Men även om fisken är en stimfisk, beror hur mycket dom stimar av hur trygga dom är. Är dom supertrygga vill dom inte stimas så mycket, men om det är större fisk eller en potensiell fiende (scalar!) vill dom stima tett siden det är deras naturliga forsvarteknik.
                      Let the wookie win.

                      Kommentar

                      • Daniel Blom
                        • June 2003
                        • 1670

                        #12
                        De "bästa" stimfiskarna hemma hos mig är rödmunstetrorna. Håller ihop snyggt trots att det inte finns något att vara rädd för. De är fantastiska att se på när de pilar fram och tillbaka.
                        Även mina svarta neontetror stimmar okej, medan de svarta fantomtetrorna spred ut sig direkt. De 20 citrontetrorna håller inte heller ihop, trots att de umgås med fullvuxna hantelciklider.
                        Fast med gurami & siameser är ju rasboror lite korrektare, om man bryr sig om sånt (jag gör det!).
                        mvh Daniel
                        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                        och framgången är given.
                        Samuel Clemens
                        Mina bilder

                        Kommentar

                        • Fredde S
                          • February 2004
                          • 68

                          #13
                          Jag har 25 rosen tetror "vilket är relativt stora tetror" som stimmar pga att mina Altum skalare håller dem i lagom dos av skräck =)

                          Rosen tetrorna e väldigt gamla nu och börjar trilla av pinn en efter en pga ålder faktiskt. Efter dessa så tror jag att jag ska köpa ett stort stim av kardinaltetror. effektfullt.

                          De bör nog växa till sig ett tag i ett separat akvarium annars kommer mina altum äta upp dem. Mina altum är väldigt stora jämnfört med de andra altum jag sett. Vet ej ålder på dem men stora e dom

                          Kommentar

                          • ViZiR
                            • December 2003
                            • 490

                            #14
                            När jag var på Teneriffe förra året så hade dom ett STOOOORT rör fyllt med någon sill liknande fisk, tror det var 20000 st eler något, och de stimmade som aldrig förr..
                            Fast de hade ifs inget annat alternativ, då de inte ens var 1 cm mellanrum mellan det.. (PÅ EN DJURPARK!!)
                            De stimmade fint iaf..
                            <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                            </font id="Comic Sans MS"></b>

                            Kommentar

                            • bjurstrom
                              • March 2003
                              • 233

                              #15
                              hur många träd är en skog? hehe

                              Andreas
                              min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

                              Kommentar

                              Arbetssätt...