Frågor om scalarer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    Frågor om scalarer

    Jag är så sugen på scalarer och undrar om någon har dem med neontetra och i så fall hur funkar det?
    I affären sa de att om tetrorna är stora och scalarerna små kan det gå...vad säger ni?
    tacksam för alla svar.
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av Lineli
    Jag är så sugen på scalarer och undrar om någon har dem med neontetra och i så fall hur funkar det?
    I affären sa de att om tetrorna är stora och scalarerna små kan det gå...vad säger ni?
    tacksam för alla svar.
    Det är väldigt olika det där i bland funkar det ibland inte. Men om fiskarna får växa upp tillsammans brukar det gå bättre än om man släpper ner neoner till stora skalarer. Annars är oftast kardinaltetran ett bättre alternativ än vanlig neontetra, dels blir den lite större och dels är den mer alert och kvick, dessutom är den snyggare!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Nu är jag ju ganska mycket nybörjare men man ska väl ha _minst_ 200-300 liter till scalarer? Lite beroende på mått kanske? Vi köpte 5 stycken urfina scalarer i helgen, emot min vilja, mamman blev nedröstad, killarna i familjen är i majoritet, och nu är jag helt såld. De är urfina och redan tama. Kommer så fort man är nära akvariet. Neontetrorna har de inte en tanke på att ta, scalarerna är små ännu. Dock gör de små tafatta försök att ta yngel av våra Guppys och Svärdbärare. Vi har ett kar till att dra igång så fort Scalarerna blir jobbiga mot småfiskarna men har också hört att de ganska ofta låter bli fiskar de vuxit upp med.
      Senast redigerad av Dexter; 18 February 2010, 20:47.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Neoner är mycket finare är kardinaler, lyssna inte på Rooster, kardinaler är för mycket rött!

        Jag har 4 scalarer som börjar bli bra storlek på nu, de har aldrig varit ens lite intresserade av neonerna.
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • Lineli
          • February 2010
          • 565

          #5
          Ska fundera lite till, mina neontetror är ca 1,5 år tror jag.

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ursprungligen postat av danne0301
            Neoner är mycket finare är kardinaler, lyssna inte på Rooster, kardinaler är för mycket rött!

            Jag har 4 scalarer som börjar bli bra storlek på nu, de har aldrig varit ens lite intresserade av neonerna.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Constantine
              • September 2009
              • 431

              #7
              Ursprungligen postat av Lineli
              Ska fundera lite till, mina neontetror är ca 1,5 år tror jag.

              Ska inte vara några problem om du köper Scalarna unga, visst kommer de försöka få tag i dem i början men de tröttnar väldigt snabbt,

              Har själv 5 st yngel som lyckat överleva mina scalare och nu simmar de runt med dem som inget
              450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
              170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

              Kommentar

              • Ouscazz

                • February 2009
                • 910

                #8
                Vuxna skalarer tar gärna kardinaltetror så jag hade inte chansat..

                Mina vuxna Altum (30cm +) sväljer utan vidare en fisk i storlek som en halvvuxen kardinaltetra. Jag brukar ge dem levandefoder (guppy) en gång i veckan och det säger bara tjoff så är de borta.
                www.diskusforum.se
                www.loricariidae.se

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #9
                  Förmodligen är det ju inte några jättar det gäller här dock De flesta scalarerna i handeln blir ju knappt halva den storleken.
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  Arbetssätt...