MÅlade fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #31
    Jo, jag bara funderade lite, känns som om de bör kunna hitta på en hel del inovativa "kombinationer" när genmanipulering tydligen är en tillgänglig teknik, antagligen är det en rätt dyr procedur att genmanipulera och kan säkert vara därför det inte görs i större utsträckning när det dessutom är förbjudet att handla med och inneha i stora delar av världen.


    Tycker det är intressant men tar inte ställning till rätt eller fel
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Falken85
      • September 2009
      • 81

      #32
      Ursprungligen postat av chainy
      Det är lagligt att sälja sex men inte att köpa. Det är lagligt att sälja trimdelar men inte att trimma en moped.

      Hört talas om "Godtrosförvärv"? det betyder att om man inte hade en aning om att det var stöldgods man köpte så är det inte olagligt.
      nu mer finns det inget som heter godtrosförvärv. du åker dit ändå .

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #33
        Ursprungligen postat av chainy
        Det är lagligt att sälja sex men inte att köpa. Det är lagligt att sälja trimdelar men inte att trimma en moped.

        Hört talas om "Godtrosförvärv"? det betyder att om man inte hade en aning om att det var stöldgods man köpte så är det inte olagligt.
        Dessutom tror jag inte att godtrosförvärv är tilllämpningsbart här, det handlar om äganderätt på lösöre, inte i handel med djur som är olagliga att handla med och inneha pga att de kan störa den svenska faunan.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #34
          Ursprungligen postat av Falken85
          nu mer finns det inget som heter godtrosförvärv. du åker dit ändå .
          Godtrosförvärv lagen finns kvar, det som ändrades 2003 var godtrosförvärv av stöldgods, det finns inte längre.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Rockdoll
            • October 2009
            • 351

            #35
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Alla genmanipulerade fiskar behöver väl inte vara genmanipulerade med just denna bläckfiskgen? Det var väl "genombrottet"? Men är det verkligen den enda typ av genmanipulerade fiskar som finns?
            För det första var det en manetgen och visst finns det annat än bara manetgenen man manipulerar fiskar med. Denna manetgen ger fisken ett grönt sken i uvljus, men det finns t.ex fiskar manipulerade med en anemongen för att bli röda också. Det finns lax som är genmanipulerad så att de växer mycket fortare som säljs som föda till människor. Dessa är sterila så om de skulle komma ut i fritt vatten kommer de inte kunna konkurrera ut de vanliga laxarna.

            Säkerligen finns det fler exempel, men detta är de jag hört talas och läst om


            Läs mer här:
            GFP (proteinet som manetgenen kodar för): http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B...erande_protein

            Glofish (fiskar manipulerade med olika gener): http://sv.wikipedia.org/wiki/Glofish

            Lite till om självlysande akvariefiskar: http://www.genteknik.nu/index.asp?id=787

            Genmodifierad lax (ser dock att det inte står någonting här om huruvida de är sterila eller inte, men vad jag hört ska de vara det): http://www.genteknik.nu/index.asp?id=474

            Också om laxen, fast här står det om att de är sterila också: http://quazen.com/recreation/food/ge...dified-salmon/

            Kommentar

            • Rockdoll
              • October 2009
              • 351

              #36
              Ursprungligen postat av Rockdoll
              För det första var det en manetgen och visst finns det annat än bara manetgenen man manipulerar fiskar med. Denna manetgen ger fisken ett grönt sken i uvljus, men det finns t.ex fiskar manipulerade med en anemongen för att bli röda också. Det finns lax som är genmanipulerad så att de växer mycket fortare som säljs som föda till människor. Dessa är sterila så om de skulle komma ut i fritt vatten kommer de inte kunna konkurrera ut de vanliga laxarna.

              Säkerligen finns det fler exempel, men detta är de jag hört talas och läst om


              Läs mer här:
              GFP (proteinet som manetgenen kodar för): http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B...erande_protein

              Glofish (fiskar manipulerade med olika gener): http://sv.wikipedia.org/wiki/Glofish

              Lite till om självlysande akvariefiskar: http://www.genteknik.nu/index.asp?id=787

              Genmodifierad lax (ser dock att det inte står någonting här om huruvida de är sterila eller inte, men vad jag hört ska de vara det): http://www.genteknik.nu/index.asp?id=474

              Också om laxen, fast här står det om att de är sterila också: http://quazen.com/recreation/food/ge...dified-salmon/

              Hmm... det verkar finnas olika typer av GM-fisk, även de som inte är sterila:



              Kanske kommer lite utanför ämnet akvariefisk, men fisk är det ju iaf! ^^

              Kommentar

              • cattus
                • August 2007
                • 167

                #37
                Förmodligen är det Sorgmanteltetror, det är den vanligaste av dom "färgade" tetrorna.
                Allt går om man vill...

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #38
                  Fiskarna på bilderna är en färgvariant av sorgmanteltetra.

                  Hur de har avlat fram den färgen vet inte jag, men troligen handlar det om att man har använt färgmuterade fiskar (det intressanta skulle kanske vara att veta var dessa kom ifrån???) och odlat vidare på avkomman från dessa. Ungefär på samma sätt har man gjort med många andra fiskarter, just för att få fram "nya" akvariefiskar som är "snyggare" än de gamla.

                  Själv tycker jag detta är både onödigt och dessutom käns det onödigt. Förr var trenden att man odlade fram långfenade varianter av olika fiskar, i vissa fall så mycket att fiskarna fick svårt att röra sig. Nu verkar man istället ha siktat in sig på färgförändringar. Ja ja, trender kommer och går....det är det enda man kan vara säker på.
                  Senast redigerad av tummen; 18 November 2009, 12:15.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #39
                    Själv tycker jag detta är både onödigt och dessutom käns det onödigt. Förr var trenden att man odlade fram långfenade varianter av olika fiskar, i vissa fall så mycket att fiskarna fick svårt att röra sig. Nu verkar man istället ha siktat in sig på färgförändringar. Ja ja, trender kommer och går....det är det enda man kan vara säker på.
                    80% (eller något sådant) av alla fiskar som säljs är ju "färgmuterade" och har så varit i decennier så det är knappast en trend som kommer och går.

                    Även s.k. "målade" fiskar har funnits rätt länge - de fanns i alla fall i handeln för 30 år sedan.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #40
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      80% (eller något sådant) av alla fiskar som säljs är ju "färgmuterade" och har så varit i decennier så det är knappast en trend som kommer och går.

                      Även s.k. "målade" fiskar har funnits rätt länge - de fanns i alla fall i handeln för 30 år sedan.
                      ...du tänker förstås på färgformer av t.ex levandefödare, eller hur? Där har man ju avlat fram olika färg och fenformer genom att korsa mellan olika arter, vilket egentligen är rätt så diskutabelt det med.

                      Men det jag menar är när olika typer av avelsexperiment kommer med syftet att sälja "nya" fiskar, rejäl spekulation alltså. (en färgmutation kan ju t.ex. drivas på genom att tillföra radioaktiva ämnen/bestråla fiskarna) De långfenade avelsvarianterna av t.ex. zebrafisk har jag inte sett till på länge, men nu kommer det färgvarianter av teror istället. Det var det jag menade med att trender kommer och går. Att man på det sättet lurar kunderna är väl odiskutabelt.....

                      Rörigt inlägg, jag vet, men du får försöka läsa det jag menar, inte bokstavligt vad jag skriver.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #41
                        Ursprungligen postat av tummen
                        ...du tänker förstås på färgformer av t.ex levandefödare, eller hur? Där har man ju avlat fram olika färg och fenformer genom att korsa mellan olika arter, vilket egentligen är rätt så diskutabelt det med.
                        Både genom att korsa och välja att avla på färgmutationer. Varför skulle detta vara diskutabelt - i så fall skulle samtliga hund- och kattraser också vara diskutabla

                        Men det jag menar är när olika typer av avelsexperiment kommer med syftet att sälja "nya" fiskar, rejäl spekulation alltså. (en färgmutation kan ju t.ex. drivas på genom att tillföra radioaktiva ämnen/bestråla fiskarna)
                        Inga fiskar i handeln har tillförts några radioaktiva ämnen.

                        Själv föredrar jag rent generellt naturformerna - men utan avelsformerna skulle det inte ens existera någon akvariehobby
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          • October 2007
                          • 193

                          #42
                          Det som skiljer ex hund från fisk är att det bara fanns två arter från början när människan började avla på dessa men med fiskar så finns det oändligt med arter och färgmorfer etc. I alla fall är det det jag minns när jag läste på om hundar. Hundaveln har också skapat mycket problem när man fokuserar på allt för få avelsmål och samma problematik bör finnas även för fiskar. Om en hund biter ihjäl en annan hund så brukar man inte avla på den. Fiskar spelar här i en särskild division. Det är också svårt att bevisa att imunförsvaret blivit sämre på en fisk pga odling och att man vill häva köpet pga av detta.

                          Ska man förändra något när det gäller hur arter korsas/manipuleras/odlas så bör det göras på global nivå. Vi importerar ju sådana arter från andra länder så det finns ju kunder som betalar för detta. Om ingen köper dessa framavlade arter så minskar även dess utbredning och ekonomiska intresse. Vi får vad vi betalar för.

                          Det enda jag önskar är att namnet på en fisk ska förklara vad man köper.
                          Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          • Raskens
                            • April 2006
                            • 933

                            #43
                            När vi starta upp ett akvarium till vår dotter så fick hon bestämma invånare själv. Såklart fick det ju vara fiskar som passa ihop och till storleken på akvariumet. Vi hadde pratat med henne om detta och bestämmt ett stim tetror bl.a.
                            När hon såg dessa Regnbågstetrorna ville hon ha dessa och vi såg inte några problem me det.
                            När vi kom hem o slog upp fiskarna här på zoopet upptäckte vi att några regnbågstetror var det inte utan det var samma fisk som du köpt.
                            Att dom var färgade visste inte vi då. Hadde aldrig köpt om jag vetat.
                            Dom var skära och gröna när vi köpte dom. Nu är dom inte lika färgglada längre men hon tycker lika mycket om dom ändå.
                            Jag tror att dom är runt 3 år gamla.
                            Fisken överst var grön och nederst rosa.
                            Bifogade filer
                            Agneta

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #44
                              Ursprungligen postat av Koi-fantast
                              Ska man förändra något när det gäller hur arter korsas/manipuleras/odlas så bör det göras på global nivå. Vi importerar ju sådana arter från andra länder så det finns ju kunder som betalar för detta. Om ingen köper dessa framavlade arter så minskar även dess utbredning och ekonomiska intresse. Vi får vad vi betalar för.

                              Det enda jag önskar är att namnet på en fisk ska förklara vad man köper.
                              Det är nog inte längre någon som vet exakt vilka gener som finns i de svärdbärarre som säljs i affärena. Uppenbart är kanske att flera "svärdbärararter" och även "platyarter" är inblandade men vilka?????

                              Som sagt minst 80% av det som säljs i affärerna idag är avelsformer - den bästa reklamen för naturformerna är att pusha för dessa /skriva artiklar, göra utställningar etc. etc.) och inte att klanka ner på avelsformerna.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #45
                                Ursprungligen postat av Raskens
                                När vi starta upp ett akvarium till vår dotter så fick hon bestämma invånare själv. Såklart fick det ju vara fiskar som passa ihop och till storleken på akvariumet. Vi hadde pratat med henne om detta och bestämmt ett stim tetror bl.a.
                                När hon såg dessa Regnbågstetrorna ville hon ha dessa och vi såg inte några problem me det.
                                När vi kom hem o slog upp fiskarna här på zoopet upptäckte vi att några regnbågstetror var det inte utan det var samma fisk som du köpt.
                                Att dom var färgade visste inte vi då. Hadde aldrig köpt om jag vetat.
                                Dom var skära och gröna när vi köpte dom. Nu är dom inte lika färgglada längre men hon tycker lika mycket om dom ändå.
                                Jag tror att dom är runt 3 år gamla.
                                Fisken överst var grön och nederst rosa.
                                Nej det blev ju sorgligt istället
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...