Vitfenad Rosentetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Ursprungligen postat av c90368
    En liten närstudie på hur herrarna spänner sig.

    de är kul i sitt beteende, men jag tycker det är stor skillnad mellan våra tetror. Mina har mer eller mindre helvit ryggfena, och det är endast någon hona som har lite svart i den. Kanske det har med olika sändningar att göra....
    Könsskillnaden ser du på ryggfenan, honan har mindra fena.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #17
      Precis ett sånt här gäng jag vill ha i mitt 720 kar ju
      Dom är riktigt fina och verkar stimma helt ok oxå.
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        de är kul i sitt beteende, men jag tycker det är stor skillnad mellan våra tetror. Mina har mer eller mindre helvit ryggfena, och det är endast någon hona som har lite svart i den. Kanske det har med olika sändningar att göra....
        Könsskillnaden ser du på ryggfenan, honan har mindra fena.
        När du säger det så kan det stämma att det är mindre vitt. Som tur är så finns det film på historiken. Titta på första filmen i tråden, där är ryggfenorna mycket vitare.

        Så frågan är om det vita finns kvar även nu, men att det svarta och röda dominerar när de blir lite pilska?
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Eller att det svarta kommer fram mer när de börjar bli äldre och med stigande storlek...?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Eller att det svarta kommer fram mer när de börjar bli äldre och med stigande storlek...?
            Vem vet?

            Kan bara konstatera att mina lever i något form av rus just nu

            De är de enda tetrorna och de har 400 liter välvuxet kar att rusa omkring i, vilket de gör!

            Förmodligen är de i himmelriket, ja tetrornas alltså

            Kul att titta på en tetra som spelar ut så till 100%, tror inte jag har sett det förut.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • SuperAquaMan
              • August 2009
              • 245

              #21
              Dessa är fina. Finns nere hos en av våra ÅF här också. Men jag tyckte inte dom var värda sitt pris. Vad fick du ge för 10 st?

              Jag har några vanliga rosentetror, någon som vet om det går överhuvudtaget att dra upp yngel på dessa? Och hur man skulle kunna gå tillväga.
              Senast redigerad av SuperAquaMan; 01 December 2009, 22:14.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #22
                Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                Dessa är fina. Finns nere hos en av våra ÅF här också. Men jag tyckte inte dom var värda sitt pris. Vad fick du ge för 10 st?
                Har det inte i minnet, är på jobbet nu, men de är inte billiga!

                Det var gränsfall även för mig, med hyfsad ordning på ekonomin.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #23
                  De finns för runt 25 kr styck på bromma zoomarknad.

                  Jag hade dessa på min lista på tänkbara tetror då jag sett en kompis akvarium med apistogrammas och scalare och just vitfenad rosentetror. Ursnygg.

                  Men så läste jag en gammal tråd om att just tapajos orange head geophagus hade tömt ett kar på dessa tetror på ett par nätter. De var för små. jag trodde de borde funka i och med att de är hyggligt höga, men icke.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Har ett gammalt (3,5 år) foto som jag då tog på arten nere hos Simontorp. Trodde då att det rörde sig om en avelsform. Idag är väl arten rätt vanlig i affärerna och den brukar finnas med i Imazos (fiskgrossist) lagerlista.
                    Bifogade filer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • DaRe

                      • June 2009
                      • 2227

                      #25
                      Jag körde istället på dolkstickstetror som bir väsentligt större, men de liknar varandra väldigt mycket. Dolkstickorna är rosa och givetvis med röd prick på maggen.
                      Checking out...

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Ursprungligen postat av Dre
                        De finns för runt 25 kr styck på bromma zoomarknad.
                        Då garanterar jag att det inte är Vitfenade rosentetror, de kostar mer för affären i inköp än 25:-...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Har ett gammalt (3,5 år) foto som jag då tog på arten nere hos Simontorp. Trodde då att det rörde sig om en avelsform. Idag är väl arten rätt vanlig i affärerna och den brukar finnas med i Imazos (fiskgrossist) lagerlista.
                          Hur är det där Kjell, vet du om det är en avelsform eller är det en vildform?
                          Jag såg den för första gången på en mässa i ett flertal kar på en av Zoopetvästresorna till Hannover för ett par år sedan, och har sedan dess velat ha den....nu har jag den!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Hur är det där Kjell, vet du om det är en avelsform eller är det en vildform?
                            Nej jag vet inte säkert och det är också anledningen till att jag inte gjort någon artbeskrivning på den.
                            När jag såg första gången för ca. 4 år sedan var jag övertygad om att det vare en avelsform, men idag är väl läget 50-50
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #29
                              Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                              Dessa är fina. Finns nere hos en av våra ÅF här också. Men jag tyckte inte dom var värda sitt pris. Vad fick du ge för 10 st?
                              Var i min affär idag, dagspriset är 49:- st oavsett hur många man köper.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • DaRe

                                • June 2009
                                • 2227

                                #30
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Då garanterar jag att det inte är Vitfenade rosentetror, de kostar mer för affären i inköp än 25:-...
                                Jodå det är dessa, de har egna odlare anslutna och har också grossit i samma hus. De säljer fisk väldigt billigt neontetror 5 spänn osv.

                                Kan inte svära på ifall det var 25 eller 35 men i den storleksordningen i alla fall.
                                Checking out...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...