Vitfenad Rosentetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Vitfenad Rosentetra?

    Köpte dessa som Vitfenad Rosentetra är det en färgvariant av Hyphessobrycon rosaceus eller är det en egen art?

    Jag tror inte jag har sett dessa fiskar någon gång förut.


    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De ska tydligen vara en egen (under)art dock inte beskriven ännu. De heter bara Hyphessobrycon rosaceus "White fin" ännu, men jag skulle tro att det snart ändras.
    Har själv ett 25-tal av dem i mitt 900 och de är riktigt snygga!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      hur mycket får du plats med egentligen???!!

      Du verkar bösa ner lte av varje typ hela tiden... blir det aldrig fullt??
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        De ska tydligen vara en egen (under)art dock inte beskriven ännu. De heter bara Hyphessobrycon rosaceus "White fin" ännu, men jag skulle tro att det snart ändras.
        Har själv ett 25-tal av dem i mitt 900 och de är riktigt snygga!
        Tackar för svaret!

        Så du hade lyckats att få tag i dem före mig

        Men de kan inte vara så vanliga.

        Verkligen en trevlig tetra som lyser upp med sin vita fena.

        Man kan ju undra om det är en riktig svartvatten fisk? De brukar ju ha skarpa färger.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Någon som är duktig på tyska, karrokaja till exempel

          Den här sidan vore kul att få översatt.



          Har kört den genom Goggle Translate och har väl ett hum om vad det står, men det blir knappt läsbart.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av karrokaja
            hur mycket får du plats med egentligen???!!

            Du verkar bösa ner lte av varje typ hela tiden... blir det aldrig fullt??
            Vadå fullt? Jag har mer än ett kar.
            Sedan är lite av varje inte min melodi, ska det vara ett stim så ska det vara ett stim och det är nu tre olika sorters tetror i burken som är helt olika varandra i både utseende och beteende samt var i karet de finns, så det funkar riktigt bra.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #7
              Ursprungligen postat av c90368
              Någon som är duktig på tyska, karrokaja till exempel

              Den här sidan vore kul att få översatt.



              Har kört den genom Goggle Translate och har väl ett hum om vad det står, men det blir knappt läsbart.
              google translate är nog bättre på tyska än vad jag är... men jag kan ju försöka
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • jenmad
                • March 2009
                • 579

                #8
                Hojta till om det blir problem så kan jag hjälpa till!

                Hälsningar
                Jennifer

                Kommentar

                • miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

                  #9
                  De är jättefina.
                  Jag hade mina i flera år. Köpte dem som vuxna så jag vet inte hur gamla de blev. Den sista dog för ett halvår sedan


                  Senast redigerad av miluhe; 12 October 2009, 12:33.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Någon som är duktig på tyska, karrokaja till exempel

                    Den här sidan vore kul att få översatt.



                    Har kört den genom Goggle Translate och har väl ett hum om vad det står, men det blir knappt läsbart.
                    Hoppas någon jobbar med översättningen
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      du jag försökte ge mej in på den men den där tysken verkar komma från bayern eller nåt, för jag fattar inte ett dyft... jo jag fattar lite, men det är nog lika mycket som du får ut av google translate...
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #12
                        Här kommer en översättning som förhoppningsvis beskriver bakgrunden till Vitfenad Rosentetras existens i våra akvarier.

                        Original texten finns här. http://aquadings.de/tierwelt/white_fin


                        När jag utvidgade saken med Rosentetror med den vitfenade varianten uppkom frågan om detta är en form som förekommer i naturen eller om det är en odlad variant.

                        Jag mailade frågor till rätt många personer för att få reda på var dessa vackra fiskar kommer ifrån.


                        Men först:
                        Historien
                        Det började med några utmärkta fotografier som Andreas Werth tog på Kölle-Zoo i Karlsruhe.
                        Via mail diskuterade jag med Andreas de ändrade vetenskapliga beteckningarna som uppkom vid revisionen av ”rosy tetra”-gruppen som Weitzmann och Palmer gjorde. Dessutom talade vi lyriskt om dessa underbart vackra fiskar.


                        Jag bestämde mig för att min sida om Rosentetrorna skulle kompletteras med den vitfenade varianten och fick låna två mycket bra foton av Andreas Werth.


                        Så blev det ett kort avsnitt om detta.


                        Sedan skickade jag rop på hjälp via mail till Dr Stefan K Hetz, Dr Martin Hoffman (som säkert bär skulden till att jag är så hänförd av tetror – pga många intressanta artiklar i fackpressen) och Rainer Massman, och alla svarade kort därefter.


                        Nästan samtidigt frågade Claus Schaefer om han inte hade några hemliga källor som jag kunde få låna. Han rekommenderade mig att fråga Frank Schäfter, som, citat: ”flera gånger i veckan måste igenom hallarna hos Aquarium-Glaser och identifiera allt okänt” slut citat.

                        Även Dr Martin Hoffmann trodde sig vara rätt säker på att det rör sig om en avelsform av Hyphessobrycon rosaceus.
                        Han skrev också att han kände till en uppfödare i f.d. Östtyskland som föder upp dem i stora mängder.


                        Sedan hörde Claus Schaefer av sig och talade om att han av Frank Schäfer fått reda på var aveln startade.


                        Och så visade det sig att denna vackra tetra är en avelsform av Hyphessobrycon rosaceus som korsats men en hittills troligen okänd art och att den härstammar från uppfödaren Peter Günnel.


                        Peter Günnel berättade i telefon att han fick de ursprungliga djuren i början av 1990-talet från en storhandlare och uppfödare i Holland och där tappar vi tyvärr spåret.


                        Tetrorna hade nog importerats som naturlig färgvariant från Sydamerika. Denna uppfödare slutade med sina avelsförsök eftersom han inte kunde få djuren att lägga rom.


                        Peter Günnel lyckades inte heller direkt med detta. Först när han sammanförde dem med några Hyphessobrycon rosaceus fick han framgång. I F1-generationen fanns bara yngel som såg ut som vanliga rosentetror.
                        Först i senare generationer dök det upp några vitfenade och genom konsekvent selektion blev de till en stabil färgvariant.


                        Till slut vill jag tacka de i texten nämnda personerna för all vänlig hjälp. Utan deras hjälp hade jag nog inte fått reda på något alls. Så det lönar sig att organisera sig lite som akvarieentusiast.

                        Senast redigerad av c90368; 13 October 2009, 18:09.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ska bli intressant att se fortsättningen på detta ämne. Jag ska kolla med Micke Håkansson på Imazo nästa gång jag träffar honom om ett par veckor...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #14
                            En liten närstudie på hur herrarna spänner sig.

                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • jenmad
                              • March 2009
                              • 579

                              #15
                              Roliga och väldigt vackra fiskar! Har numera tio stycken i mitt 250 liters Men hur ser man skillnad på hane och hona? Tycker de ser likadana ut allihop...

                              Hälsningar
                              Jennifer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...