Blodfenstetra. Aphyocharax anisitsi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #46
    Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
    Det är en Poecilocharax weitzmani. Jättetrevlig tetra, fotade några på Akvarielagret häromdagen.
    Aha tackar... dn var ju faktiskt grymt läcker den också...
    Jaså det gjorde du? kan du inte lägga in en bild?
    Vad låg den i pris tro??

    Är det samma som finns i artbeskrivningen under samma namn?
    Den ser helt annorlunda ut, det kanske är en hona...
    Senast redigerad av karrokaja; 12 October 2009, 15:12.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • oaken
      • September 2006
      • 901

      #47
      Ursprungligen postat av karrokaja
      Är det samma som finns i artbeskrivningen under samma namn?
      Den ser helt annorlunda ut, det kanske är en hona...
      Kan inte se artbeskrivningen, men det tar ganska lång tid innan hanarna utvecklar så där stora fenor. Och det är ju alltid skillnad i färg och så vidare på en hane som visar upp sig för en annan gentemot en som är "neutral".

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #48
        Ursprungligen postat av oaken
        Kan inte se artbeskrivningen, men det tar ganska lång tid innan hanarna utvecklar så där stora fenor. Och det är ju alltid skillnad i färg och så vidare på en hane som visar upp sig för en annan gentemot en som är "neutral".

        A ok... men dom var så extremt olika tycker jag.. men du har nog rätt.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #49
          Ursprungligen postat av karrokaja
          A ok... men dom var så extremt olika tycker jag.. men du har nog rätt.
          Kan ju för den delen mycket väl vara en hona i Zoopets beskrivning, som du sa. När de är små är båda könen väldigt lika.

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #50
            Var på hornbach för några dagar sedan och köpte några indiska glasmalar... och så helt plötsligt så ser jag denna blodfenstetra i ett av karen. det var i och för sej
            Prionobrama filigera och inte Aphyocharax anisitsi. som jag ville ha från början.
            den sistnämda har rött i alla sina fenor, P.filigera har endast stjärtfenan röd.

            Nu när jag såg dom live så finns det inte att jag ska vara utan dom.
            men min fråga är nu.
            Ansjo/lillfrasse vilken av dess var det ni hade fått tag på? P.filigera eller A.anisitsi?

            Dom hade otroligt fina rörelser och stimmade väldigt bra. den röda stjärtfenan riktigt glöder och ser ut som en bit siden slöja, alltså "vanliga" tetro kan vara lite ryckiga i sina rörelser men denna var otroligt mjuk och smidig. Detta är MIN fisk.
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #51
              Givetvis är det Aphyocharax anisitsi vi har!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #52
                Ursprungligen postat av karrokaja
                Nu när jag såg dom live så finns det inte att jag ska vara utan dom.
                men min fråga är nu.
                Ansjo/lillfrasse vilken av dess var det ni hade fått tag på? P.filigera eller A.anisitsi?
                Om du vill ha tag på Aphyocharax anisitsi så kan du nog hitta dem på akvarielagret eller så beställer Christer hem till dig.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #53
                  ahh men prinobrama filigera var billigare på imazos lista.. och så är den snyggare har jag kommit fram till. som en spökmal mer röd stjärtfena och lite blå/grön aktiga reflexer i rätt ljus... funderar på ett stimm med 300 st och BARA ha dom + massa konstiga växter.
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #54
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    ahh men prinobrama filigera var billigare på imazos lista.. och så är den snyggare har jag kommit fram till. som en spökmal mer röd stjärtfena och lite blå/grön aktiga reflexer i rätt ljus... funderar på ett stimm med 300 st och BARA ha dom + massa konstiga växter.
                    Den är billigare i Halmstad också, 190:-/10 st. Har ofta stått och tittat på dem i affären. Verkligen snygga.
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • Mrs Peel
                      • October 2009
                      • 115

                      #55
                      Zoomässan i Kungsbacka (way off från dig...) hade granna blodfenstetra i förrgår för 20:- styck eller 10 för 175:-. Pristellan kostade 15:- styck men de är ju inte så ovanliga. Det var den "rätta" sortens blodfenstetra med rött på de flesta fenor (undre och stjärt). De ser nästan läskiga ut med den knallröda "doppade i blod"-färgen De borde ju finnas att få tag i Sthlm också...
                      240 l blubb blubb

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #56
                        jo det borde dom göra... om dom är som prinobrama filigera så är dom ju skitsnygga, har dock inte sett dessa fiskar live så ja måste kolla in dom först, måste ju veta vilken jag ska ha. nån av dom blir det och det i 100 tal
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Mrs Peel
                          • October 2009
                          • 115

                          #57
                          Hehe, bloood i vattnet...
                          240 l blubb blubb

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #58
                            Rödfenorna är flera arter Aphyocharax där A. anisitsi nog är den vanligaste i handeln. Den kommer från södra Sydamerika. Lufttemperaturen där den lever brukar ligga mellan 12 och 30 grader vilket gör att 18-24 är ganska lagom. Mer behövs inte. Det är en snabb fisk och en effektiv romrövare, så inte ens i ett stort akvarium med mycket växter är det stor chans för några yngel att överleva. De flesta Aphyocharax är silverblanka med lite rött. A paraguayensis ser annorlunda ut (svart och silver) och kan vara ganska aggressiv trots att det är en liten tetra (även om jag själv inte märkt av det). A. anisitsi brukar inte vara dyr och finns öfta hos välsorterade handlare. Själv köpte jag 10 st på Bollmoras senaste storauktion för 30 eller 40 kronor, fast dyrare än så brukar dom vara...

                            Av Prionobrama finns det två arter. P. filigera och P. paraguayensis. Jag vet inte hur man ser skillnad på dem trots att jag med största sannolikhet sett bägge. De erinrar mycket om Aphyocharax men är lite elegantare - om man gillar genomskinnliga fiskar. Även dessa är romrövare men jag har fått för mig att dom inte är riktigt lika effektiva.

                            Av Tyttocharax (inget "h" i början) finns det tre giltiga arter. Alla tre har en kroppslängd på ca 2 cm. Jag har aldrig sett någon av arterna i handeln. FishBase har inte bild på någon av dem.

                            Poecilocharax weitzmani är en häftig fisk som inte tillhör familjen Characidae (äkta tetror) som de andra utan en liten familj som heter Crenuchidae. Dit hör även släktet Characidium som även de är mycket intressanta, men ganska färglösa, fiskar. Lillfrasse hade hittat en bild på en Characidium ovan. P. weitzmani är en färgstark, extrem svartvattenfisk som ofta kommer med sändningar av kardinaltetra och lever i samma miljö. Den är troligen inte odlad i akvarium, men antagligen leker den ungefär som en Apistogramma fast gissningsvis är det hanen som vårdar. Den är hemlig och kan hålla sig gömd i ett akvarium många månader utan att man ser dem (men plötsligt blev det inte längre några yngel av kolglödstetrorna). Hanarna är territoriella och mycket granna. Trots att det är små fiskar bör man nog erbjuda 100-200 liter om man har mer än ett par.

                            Tillägg: Titta även på Aphyocharax rathbuni som också är en trevlig rödfena. Här: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/...pyrrhulina.htm
                            finns en beskrivning på hur det ser ut där dom bor.
                            Senast redigerad av Erik Åhlander; 01 November 2009, 21:59. Anledning: tillägget

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #59
                              ojojoj!! här vad det en åhlander som kunde sina saker... eller han kanske bara googlade.
                              Mycket trevlig info måste jag säga. bra att det finns i en tråd så att jag kan gå tillbaka och läsa.
                              Tyngden ligger på någon av blodfenorna (det andra tetrorna var sidospår) så jag kanske ska fråga dej. vilken av dessa blodfenor man ska ta?

                              Hur dom stimmar osv. eftersom att dom ska ha 980 liter att simma runt i, så vill man ju att dom gör det snyggt.

                              Filigera är den som jag har sett live och slukades bums av skönheten.
                              Anisitsi har jag endast sett på bild.

                              otroligt långt och genomgående och bra inlägg. tack så mycket
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • Erik Åhlander
                                • January 2006
                                • 1881

                                #60
                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                vilken av dessa blodfenor man ska ta?

                                Hur dom stimmar osv. eftersom att dom ska ha 980 liter att simma runt i, så vill man ju att dom gör det snyggt.
                                Den som du får tag i! Det brukar ju bli så...

                                I naturen lever de i blandade stim med ett tiotal andra tetror varav dessa + serpatetrorna som är helröda utgör färgklicken. Resten är mest silver och svart. På 1000 tetror är det kanske 10 Aphyocharax och 5 serpa.

                                Knappast några tetror "stimmar" i ett akvarium utan rovfiskar - utom första timmarna efter att man släppt i dem. Filmsnuttar på stora täta stim i akvarier är antagligen tagna så.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...