Kan mitt kar bli ett malawi/tanganyika akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    Kan mitt kar bli ett malawi/tanganyika akvarium?

    Hej!
    Jag har för tillfället ett akvarium som har varit igång i snart 3 månader nu, jag har hela tiden haft problem med mina fiskar, började med 5st tigerbarber och en månad senare köpte jag 10st till. Sen hoppade några fiskar ur karet (inget täckglas) och några dog i sjukdomar(?). Mina växter har växt som bara den tack vare PMDD näring men på senare tid har bruna, gröna och skäggalger börjat visa sig i karet och på växterna!

    Så kort och gott har jag börjat tappa lusten med mitt akvarium som det är idag och särskilt växterna även om det är vackert med ett grönt akvarium. Jag har en vän som fått min att bli mer och mer sugen på malawi/tanganyika akvarium, jag undrar om mitt akvarium skulle kunna fungera bra som det?

    Är det generellt sätt lättare att ha malawi/tanganyika akvarium?
    • 160 liter kar med välvd framruta utan täckglas och kantramar, kantram finns dock i de två bakre hörnen (78cm lång, 47,5cm hög, 40-42,5cm bredd)
    • Tillhörande möbel i MDF-trä och någon grå färg som förhoppningsvis tål massvis utav vattenstänk!
    • Armatur med 2st 60cm lysrör (Aquarelle och Sylvana Gro-lux)
    • Externt ytterfilter (Fluval 305)
    • Doppvärmare 100w

  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Synd att Asien inte passade dig, och att de gick så kasst. Du har ju ett annars så vackert kar. Eller hade iallafall?

    Tror definitivt det kan vara värt att testa nån av afrikas sjöar.

    Dock kan jag rekommendera dig Sydamerika också, för du har verkligen skillz på att inreda snyggt med växterna.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Axelsson
      • August 2006
      • 136

      #3
      Ursprungligen postat av JojjeN
      Synd att Asien inte passade dig, och att de gick så kasst. Du har ju ett annars så vackert kar. Eller hade iallafall?

      Tror definitivt det kan vara värt att testa nån av afrikas sjöar.

      Dock kan jag rekommendera dig Sydamerika också, för du har verkligen skillz på att inreda snyggt med växterna.
      Haha tack, ja man har kanske lite gröna fingrar men det är svårt med alla alger tycker jag! Om man har ett malawi/tanganyika akvarium känns det som att man slipper problemet destutom har jag PH 7-8 direkt ifrån kranen så det känns som att det är meningen att jag skall ha fiskar som kräver dom vattenförhållandena

      Offtopic: Du har inte vägarna förbi Göteborg/Kungälv så du kan plocka upp 9st tigerbarber, massa växter och även köpa mina back to nature moduler?

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ursprungligen postat av Axelsson

        Offtopic: Du har inte vägarna förbi Göteborg/Kungälv så du kan plocka upp 9st tigerbarber, massa växter och även köpa mina back to nature moduler?
        Tyvärr, annars hade jag gärna tagit dom.

        Men tänk på att alger kommer även i malawi akvarium, bara det att det kommer på stenarna istället för på några växter.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Axelsson
          • August 2006
          • 136

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Tyvärr, annars hade jag gärna tagit dom.

          Men tänk på att alger kommer även i malawi akvarium, bara det att det kommer på stenarna istället för på några växter.
          Jasså det gör dom säger du

          Offtopic: Hittade precis en död tigerbarb med uppätna fenor Gjorde ett 25% vattenbyte eftersom fiskarna var vid ytan och kippade efter syre. Jag tror vattenvärdena är åt skogen i mitt kar... PH och säkert även Nitrit

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ursprungligen postat av Axelsson
            Jasså det gör dom säger du

            Offtopic: Hittade precis en död tigerbarb med uppätna fenor Gjorde ett 25% vattenbyte eftersom fiskarna var vid ytan och kippade efter syre. Jag tror vattenvärdena är åt skogen i mitt kar... PH och säkert även Nitrit
            Fan vad trist när det blir så.

            Tigerbarber är ju underbara fiskar annars, mina brukar leka nån sorts "följa john" på ett led runt i akvariumet. Det häftiga är att inga simmar ojämnt, utan alla simmar tätt bakom varandra, en och en, och alla svänger på samma ställen så ledet fortsätter runt i karet.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Axelsson
              • August 2006
              • 136

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              text.
              Offtopic: Hehe jo visst är tigerbarber underbara, mina har gjort många skojiga saker som tex följa-john-leken, stå på huvud, och simma-runt-runt-varandra

              Jag är intresserad utav att få lite insperation till snygga malawi/tanganyika akvarium som är ungerfär lika stora som mitt akvarium Någon som sitter och trycker på några bra bilder?

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Akvariet är i minsta laget för Malawi, men det passar både till Tanganyika och Västafrika. Du hittar flera bra bilder på denna sidan, där du även kan läsa en hel del om Afrikanska ciklider.
                Ciklider.se - Information om afrikanska ciklider - malawiciklider, tanganyikaciklider viktoriaciklider och västafrikanska ciklider.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Axelsson
                  Offtopic: Hehe jo visst är tigerbarber underbara, mina har gjort många skojiga saker som tex följa-john-leken, stå på huvud, och simma-runt-runt-varandra

                  Jag är intresserad utav att få lite insperation till snygga malawi/tanganyika akvarium som är ungerfär lika stora som mitt akvarium Någon som sitter och trycker på några bra bilder?
                  står dom på huvudet så är det ett tecken på förgiftning.

                  Kommentar

                  • Axelsson
                    • August 2006
                    • 136

                    #10
                    Ursprungligen postat av Flaxss
                    står dom på huvudet så är det ett tecken på förgiftning.
                    Oj! Jag trodde de var deras sätt att "alfa-hanen" i stimmet hävdar sig emot dom andra fiskarna i stimmet?!

                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Akvariet är i minsta laget för Malawi, men det passar både till Tanganyika och Västafrika. Du hittar flera bra bilder på denna sidan, där du även kan läsa en hel del om Afrikanska ciklider.
                    http://www.ciklider.se/
                    Efter att ha kollat in sidan du länkade fick jag intrycket av att Tanganyika akvarium blir roligare om man har stort akvarium på 300liter och uppåt, annars varierar inte fiskarnas utseende och färger så mycket?

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Ursprungligen postat av Axelsson
                      Oj! Jag trodde de var deras sätt att "alfa-hanen" i stimmet hävdar sig emot dom andra fiskarna i stimmet?!
                      Ja, så är det. Han förstod nog inte riktigt vad du menade.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av Axelsson
                        Efter att ha kollat in sidan du länkade fick jag intrycket av att Tanganyika akvarium blir roligare om man har stort akvarium på 300liter och uppåt, annars varierar inte fiskarnas utseende och färger så mycket?
                        Det är nog så att det blir lite roligare att ha de otroligt intressanta Tanganyikacikliderna i lite större kar. Till att börja med så går det ju att ha flera arter och det, kan jag lova, blir mycket svårt i mindre kar runt hundra liter.
                        De flesta Tanganyikacikliderna vill ha ganska stora områden att hålla revir inom - trots att det går att trycka ihop olika arter i ett större kar.
                        Har man fler arter i ett störe kar så brukar gränserna efter ett tag bli ganska naturliga för innevånarna - men man kan märka att de som håller sina revir stannar, eller rent av somnar av - de står och trycker vid sina revirplatser och det händer inte så mycket - gränserna är satta och accepterade och så går det sin gilla gång. Om man däremot ger ett fåtal arter lite större utrymme i ett hyfsat stort kar börjar det hända lite roliga grejer, beteendet inom arten får blomma ut och man får rejält skoj av sina T-ciklider.

                        Guy Palm har dock rätt i att vissa arter - som t.ex. olika snäcklekare - är tacksamma att ha i mindre kar. Då kan man välja en art, t.ex. Ocellatus, bara för att nämna en, som man "bygger" ett litet snäcksamhälle till. Detta gräver och donar snäcklekarna till efter eget behov senare. Jag har en liten tråd om Ocellatus här; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=113755

                        Kommentar

                        • JojjeN
                          • June 2008
                          • 3567

                          #13
                          Jag tycker nog du ska satsa på sydamerika ändå.

                          Eller möjligen ge asien en andra chans, men kanske med andra fiskar, guramis, badis badis, botior, kuhlii ålar, siamesiska algärare, osv?
                          Tillbaks efter paus.

                          Kommentar

                          • Axelsson
                            • August 2006
                            • 136

                            #14
                            Jag tror jag får avakta med tanganyika och malawi ciklider tills jag skaffar ett stort akvarium, jag skall kolla vidare på fiskalternativ till mitt 160liters akvarium, tror jag skall göra mig av med mina tigerbarber och skaffa lite guramis eller något Skall försöka få ordning på alger med hjälp av algätande malar (ancistrus) och försöka sänka min PH till 6.5 - 7, vet inte vad jag har gjort för fel men detta fungerar inte som det är nu.

                            Kommentar

                            • JojjeN
                              • June 2008
                              • 3567

                              #15
                              Varför inte siamesiska algätare istället för ancistrus? Effektivare och snyggare. Om de blir för stora så kan man alltid lämna tillbaks till djuraffären och köpa nya, men de växer ganska sakta, och man köper ju in de vid 3-4 cm storlek.

                              Sen lite bambu rör så är asien fullbordat.
                              Tillbaks efter paus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...