Plågas inte dessa fiskar?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axelsson
    • August 2006
    • 136

    Plågas inte dessa fiskar?!

    Jag hittade detta akvarium när jag surfade runt lite, plågas inte dessa stora fiskar i detta akvarium, jag menar fiskarna är ju i förhållande till akvariumet ganska stora!

    Fiskar: Cyphotilapia Frontosa, Labidochromis caeruleus, Metriaclima estherae, Hypostomus plecostomus m.fl.

    Akvarium: 375 liters helglas akvarium med måtten 150*50*50, pump fluval 4.

    Bilder
    http://ciklider.uppslaget.se/akvarie...asp?bild_ID=93

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är väl omöjligt att veta om de plågas - dock tycker jag att frontosor skall ha betydligt större akvarium för att komma till sin rätt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Det är svårt att säga om de plågas elelr inte men de borde ha det ganska trist iaf. De ser hela akvariet på en gång och inga grottor och grejor.

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        De ser inte förvirrade ut men visst ser det trångt ut men jag tycker fisk i tavel akvarium plågas mer hur kan man få för sig att det är kul för fisken med 12cm djup är ngt för fiskar jag har nu sett flera uppsättningar sånna akvarium med scalarer och andra fiskar som blir större än 12cm, men det verkar ju ok med sånna kar bara de har "volymen" sikket tänkande.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Robin_Hedstrom
          • January 2005
          • 1818

          #5
          Det funkar om man vänder fisken varje halvtimma så den kan simma åt andra hållet.
          /Robin Hedström
          http://www.robinhedstrom.se/

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Haha ja skulle vara det, man kan ju sätta den på ett urverk så snurrar den ju hela tiden....

            Jag skall nog bygga ett sånt tavel kar men jag ainte så mycket plats utåt så om jag gör den 2cm tjock men 2.5mx2.5 ist då har jag ju volymen jaja sclarerna kan ju "loopa"...NOT.
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • Aquastyle
              • August 2006
              • 126

              #7
              Om någon vill se några riktigt gamla och vackra Malawi rekommenderar jag Akvarie-Valvet i Norrköping.
              Robban som driver butiken är mycket duktig. De äldsta fiskarna han har är ca 17 år och han har haft dem sedan de var yngel. Imponerande!
              (Själv är jag glad när de fiskar jag håller överlever längre än något år eller två... phew)

              Kommentar

              • pg_luttan
                • January 2007
                • 33

                #8
                Ursprungligen postat av Aquastyle
                Om någon vill se några riktigt gamla och vackra Malawi rekommenderar jag Akvarie-Valvet i Norrköping.
                Robban som driver butiken är mycket duktig. De äldsta fiskarna han har är ca 17 år och han har haft dem sedan de var yngel. Imponerande!
                (Själv är jag glad när de fiskar jag håller överlever längre än något år eller två... phew)
                Där var jag och köpte fisk senast, blev riktigt imponerad och i fortsättningen blir det att åka till Norrköping och köpa fisk. Har ratat alla butiker här i stan (Linköping) sen jag var där. Dessutom är han riktigt trevlig och hjälpsam.

                Kommentar

                • woodo
                  • January 2007
                  • 605

                  #9
                  luttan man kanske borde göra det då! :P tycker dock att zoo zooklart är helt godkänd, även fast utbudet är lite tråkigt så kan han som driver det MYCKET och han kan fixa in fiskar man vill ha om man ber honom!
                  150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                  Kommentar

                  • Björken
                    • November 2005
                    • 1174

                    #10
                    Var in på Hundman i Västerås och såg ett extremt smalt tavelakvarium med mollys i. De kunde nog inte vända sig alls, är det verkligen tillåtet? Påtalade för chefen där att det såg illa ut, han reagerade med nonchalans. Lämnade därefter en anmälan till djurskyddsmyndigheten här i stan där de skulle läsa på vad som gäller för fiskar och titta hur det såg ut. Vid mitt nästa besök i ovan nämnd affär var akvariet endast fyllt med växter, inga fiskar. Om jag hade något med saken att göra vet jag inte, men det skulle vara intressant att veta vad som egentligen gäller med avseende på tavelakvarier.

                    / Maria

                    Kommentar

                    • Aquastyle
                      • August 2006
                      • 126

                      #11
                      Sunt förnuft Maria, det är nog vad som gäller.

                      Att du påtalade det för både handlaren och när det inte hjälpte, även för myndigheterna, var ju riktigt bra.
                      God kunskap och vettiga råd = bra köp & glada fiskar.

                      Det går inte säga något generellt, men tavelakvarium fungerar nog bäst som yngelkar eller för att husera små fiskar.

                      Kommentar

                      • Björken
                        • November 2005
                        • 1174

                        #12
                        Ursprungligen postat av Aquastyle
                        Sunt förnuft Maria, det är nog vad som gäller.

                        Att du påtalade det för både handlaren och när det inte hjälpte, även för myndigheterna, var ju riktigt bra.
                        God kunskap och vettiga råd = bra köp & glada fiskar.

                        Det går inte säga något generellt, men tavelakvarium fungerar nog bäst som yngelkar eller för att husera små fiskar.
                        Jo, det är klart, vad jag själv tycker är det ingen tvekan om och jag skulle aldrig ens tänka tanken att skaffa ett tavelakvarium. Det jag undrar är mest bara om det verkligen är tillåtet för butiker och privatpersoner att hålla fisk på detta sätt. För i så fall har vi ju i praktiken ingen djurrätt alls, inte vad gäller akvariefiskar i alla fall.

                        Kommentar

                        • Aquastyle
                          • August 2006
                          • 126

                          #13
                          Allting är ju relativt (detta har diskuterats förr i flera trådar här), och vem är människa att bestämma att ett 50*50*50cm kar är "roligare" för en guppy att leva i än ett 160*20*50, trots att det senare har en totalt sett större volym? Du kan simma längre på ena längden, men kortare på andra... osv.

                          Jag tror att om man hamnar i de funderingarna ens, så tänker man sig nog större fisk än vad som är lämpligt. Bättre gå ner en fiskstorlek då och "känna sig säker" på att fiskarna lever ett gott liv.

                          De fiskar jag själv håller i liknande kar lever mycket gott. De är aktiva som sjutton, gräver, ynglar av sig och ser allmänt välmående och pigga ut. Så visst sjutton går det.

                          Kommentar

                          • Berserken
                            • December 2005
                            • 472

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björken
                            Jo, det är klart, vad jag själv tycker är det ingen tvekan om och jag skulle aldrig ens tänka tanken att skaffa ett tavelakvarium. Det jag undrar är mest bara om det verkligen är tillåtet för butiker och privatpersoner att hålla fisk på detta sätt. För i så fall har vi ju i praktiken ingen djurrätt alls, inte vad gäller akvariefiskar i alla fall.
                            Tavelakvarium är väl ok om man släpper ner riktigt små fiskar eller räkor
                            finns ju många minifiskar som bara blir ca 2cm

                            Kommentar

                            Arbetssätt...