Fjärilsciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thalita

    • June 2021
    • 22

    Fjärilsciklider

    Tänkte skaffa ett par fjärilsciklider. Är relativ nybörjare på akvaristik men har läst på en del. Har du erfarenhet av dessa fiskar så kom gärna med tips och råd !
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Här kommer några tips.

    Läs på mycket om fjärilscikliders beteende och behov innan inköp. Köp inte ett för litet kar. För mig har 120L nästan varit på gränsen till för litet. Ha varmt vatten, ca 28 grader. Gör regelbundna vattenbyten. De är känsliga för dålig vattenkvalitet. Inred med mycket växter och några rötter/stenar så det finns gömställen och platser för honan att komma undan om/när hanen börjar jaga henne. Fin sand på botten.

    Välj stora och välmatade exemplar. Titta på dem noga i butiken och avstå från köp om de ser små och taniga eller sjuka ut. De ska vara pigga, framåt och hyfsat utfärgade. Mata varierat. Om du ska ha fler fiskar i karet så ta någon "snäll" mindre fisk, typ ett stim kolglödstetror eller smyckestetror. Inga revirhävdande ciklider eller så.

    Börja med tetrorna och låt dem gå in karet ordentligt innan du tillsätter fjärilarna. Bli inte för nedslagen om det ändå inte funkar. Fjärilar är inte så enkla. Rota inte runt i karet och ändra grejer när fjärilarna är på plats. De är stresskänsliga och verkar må bäst om man gör så lite som möjligt men ändå sköter vattenbyten. Bli inte förskräckt om/när honan och hanen "blir osams" efter lek. Ofta leker de relativt omgående i ett nytt kar men det brukar ta några försök innan de lär sig. Det är inte ovanligt att paret kommer i "otakt" och hanen börjar jaga honan.

    Jag har någon sorts hatkärlek till fjärilar. De är bland de vackraste fiskar jag vet. Ibland har det gått bra och ibland inte trots att jag haft dom under i stort sett samma förhållanden. Det är jäkligt nedslående när det inte funkar och de blir sjuka eller tynar bort. När det funkar är det fantastiskt.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Thalita

      • June 2021
      • 22

      #3
      Har läst på om fjärilsciklider och hittat en hel del matnyttigt. Bl.a ska dessa fiskar ha lite lägre PH-värde. De ska ha bra gömställen , rötter och tät vegetation men även simyta plus finkorning sand på botten. Precis som du skriver.
      Tänkte bara ha ett par hane och hona så tror att mitt kar på 54 Liter kommer att fungera (inga andra fiskar) . Karet inreder jag efter konstens alla regler. Vad gäller vattentemperatur har jag inte hittat några anvisningar tror inte att jag kommer ha så varmt som 28 grader.

      Regelbundna vattenbyten en gång i veckan men kanske bara 20 % av vattnet.

      Vad gäller foder har jag en del frågetecken de ska tydligen även ha levande föda eller fryst. Ger du det till dina fjärilar ?

      Tycker iallafall att det blir spännande och utmanande att skaffa fjärilsciklider som jag tycker är vackra. Ser verkligen fram emot att hämta mitt första par om drygt 2 veckor.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Ingen nybörjarfisk direkt och inte lämplig i ett nystartat akvarium, utan behöver god vattenkvalitet och en något högre vattentemp. ca. 27-30gr. Sen är det en naturligt relativt kortlivad ciklid som jag fattat det. Mikrogeophagus ramirezi - Nordiska Ciklidsällskapet artregister

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Håller med om att fjärilscikliden inte direkt är någon lämplig nybörjarfisk (däremot enligt min mening, den kanske vackraste dvärgcikliden) som det också står i Zoopets artbeskrivning. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194
          Vill dock absolut inte påstå att denna art normalt skulle vara mer kortlivad än andra sydamerikanska dvärgciklider, men däremot så är den absolut känsligare för dålig vattenkvalitet.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 June 2021, 15:23.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Vet inte vad jag sett det där med livslängd, kan ju gällt hur gamla dom blir i sin naturliga miljö? Uppgifter som man kan hitta på nätet ang. hur gamla dom blir i akvarium varierar mellan 3-4 år. Sen gäller det att hitta bra exemplar, ej Asien odlade som verkar vara av sämre "kvalitet".

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Vet inte vad jag sett det där med livslängd, kan ju gällt hur gamla dom blir i sin naturliga miljö? Uppgifter som man kan hitta på nätet ang. hur gamla dom blir i akvarium varierar mellan 3-4 år. Sen gäller det att hitta bra exemplar, ej Asien odlade som verkar vara av sämre "kvalitet".
              Men sydamerikanska dvärgciklider är väl överhuvudtaget relativt kortlivade - så jag tycker nog inte att att dom om dom ges rätt bra förhålladen skulle vara mer kortlivade än t.ex. apistogramma.
              Nu är det länge sedan som jag höll fjärilsciklider, men om jag minns rätt så levde de i alla fall i 5+ år.
              Däremot fanns det en del "stammar" som är väldigt känsliga, men jag tyckte nog inte att Asien-odlade skulle vara känsligare än t.ex. svenskodlade (men det är ju några år sedan, så det har kanske ändrats sen dess).
              Hur som helst, den är inte någon lämplig nybörjarfisk i alla fall.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                #8
                [QUOTE=Thalita;n2430938][SIZE=22px]
                Vad gäller foder har jag en del frågetecken de ska tydligen även ha levande föda eller fryst. Ger du det till dina fjärilar ?

                Jag ger mina fjärilar en variation av flingor, pellets, olika sorters frysfoder (vita mygg, svarta mygg, artemia och cyklops) samt levandefoder främst i form av blackworms och ibland även vita mygg. De fjärilar jag har nu äter allt som bjuds och är inte alls ”kräsna”. Men vissa fjärilar jag tidigare haft har ätit sämre.

                Vad gäller storleken på akvariet är det främst fjärilarnas beteende mot varandra när de hamnar i ”otakt” efter lek som gör att jag tycker att det behövs ett lite större kar. Hanen kan gå rätt hårt åt honan då vilket medför stress och i förlängningen potentiell ohälsa för henne. Men var och en gör naturligtvis som den finner lämpligt.

                Kommentar

                • Thalita

                  • June 2021
                  • 22

                  #9
                  "Jag ger mina fjärilar en variation av flingor, pellets, olika sorters frysfoder (vita mygg, svarta mygg, artemia och cyklops) samt levandefoder främst i form av blackworms och ibland även vita mygg. De fjärilar jag har nu äter allt som bjuds och är inte alls ”kräsna”. Men vissa fjärilar jag tidigare haft har ätit sämre".
                  Min undran är hur du får tag i frysfoder ? Tror inte att jag kan få tag på det här i Dalarna tyvärr. Levande foder är det nog likadant med.

                  Vad gäller storleken på karet har jag fått uppgift på att det funkar med 54 Liter tänkte pröva iallafall. Går det inte får jag väl investera i ett 105 liters kar och flytta fiskarna.

                  Hur är det med Fjärilsciklider från grossisten Imazo ? Har en djurbutik där jag kan beställa fisk och tänkte gå den vägen.Eller är det bättre att köpa av de fjärilsciklider de har i den lilla butiken så man kan se vad man köper ?

                  Kommentar

                  • snikke

                    • December 2007
                    • 134

                    #10
                    Svarta mygglarver kan man nog hitta i skogen i värsta fall. Förr var jag ganska ofta ute och fångade såna och efter några dagar var det fullt av myggor i rummet, så man får vara snabb att mata eller inte fånga för många . Har du inga zoo-affärer i närheten, det kan finnas frysfoder även om de inte har fiskar?

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      #11
                      Jag bor i Stockholm och köper frysfoder på Hornbach och/eller Akvarielagret. Den sistnämnda butiken har också oftast olika typer av levandefoder inne. Det blir naturligtvis svårare om det inte finns någon välsorterad akvariebutik i närheten.

                      Det är ju bättre att kunna se fisken i butik och välja fina exemplar. Jag utesluter inte att det går att ha tur vid beställning av fisk men det blir ju mer av en chansning naturligtvis. Det kan vara bra att fråga innan beställning om det går att avstå från köp om fiskarna som kommer inte ser fräscha ut. Jag har beställt lite ovanligare apistogramma och tetror från butik flera gånger och har då alltid fått titta på fiskarna först för att, som jag uppfattat det, godkänna dem. Det har funkat fint.

                      Kommentar

                      • Thalita

                        • June 2021
                        • 22

                        #12
                        Ja bor man i Stockholm så har man ju tillgång till det mesta. Ska höra mig för om min djurbutik har något av sådan fiskmat. Kanske får jag ta en tur till Gävle (16 mil t.o.r) och där hoppas på att det finns fryst mat till guldklimparna. Nå,det brukar ordna sig.

                        Att få titta på beställd fisk är ju en bra idé. Kanske min butik går med på det.

                        Har även tänkt beställa en pygmégurami till mitt större kar. Då hade det ju varit fint att kunna examinera den innan köpet och få möjligheten att tacka nej om den inte ser pigg ut.

                        Det var inte apistogramma Viejta som du beställde ? Funderar på att skaffa den sorten.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...