Aggressivitet - sewellia lineolata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grottkjell
    • February 2013
    • 21

    Aggressivitet - sewellia lineolata

    Hej!

    Som rubriken lyder så har jag en lineolata som idag, väldigt plötsligt, har börjat bli aggressiv mot en del andra fiskar, däremot främst mot en annan leopard danio som tidigare har varit aggressiv. Men han är som sagt aggressiv mot några av våra zebrafiskar och andra fiskar i akvariet, har inte visat minsta tecken på det förrens idag då han "hux flux" började bli aggressiv för ett par minuter sen (vad jag såg, har varit upptagen med annat idag).

    Har inte blivit informerad så mycket om arten mer än att den bör passa i vårt akvarie. Vi har zebrafiskar, diverse pansarmalar, siamesiska algätare, ett par dvärggurami, guldancistrus och kuhli ålar. I övrigt: 80 liters akvarie, hade låga nitrit-värden så har på senast börjat mata lite mer, några av zebrafiskarna såg för någon vecka sen lite hängiga ut, och 1 eller 2 gör det fortfarande men verkar vara på bättringsvägen.

    Någon som har varit med om liknande eller kan fälla ljus på situationen ändå?

    Mvh Grottkjell


    Edit: Har även en katt som på senast har varit väldigt intresserad av att stressa upp fiskarna lite extra genom att jaga dom genom rutan, han har dessutom visat rätt mcyket intresse för just lineolatan när den visar sig, kanske är han mer stressad än vanligt?
    Senast redigerad av Grottkjell; 22 February 2013, 18:21.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Tror inte att det är så farligt, fiskar kan gruffas lite ibland dom med. Har själv haft sewellior och inte upplevt dem ett dugg aggressiva. Riktigt trevliga fiskar som dock trivs bäst i strömt vatten. Tror inte heller att den blir särskilt stressad av katten

    Vad menar du annars med att du hade lågt nitritvärde? Nitriten ska alltid vara 0!

    Kommentar

    • Grottkjell
      • February 2013
      • 21

      #3
      Hmm, kanske var något annat värde då. Provade vattnet borta i en lokal djuraffär (för snål för att köpa de dyra stickorna dom har där, än så länge) och så sa butiksbiträdet att fiskarna inte "sket tillräckligt" eller något liknande, att det var "för" rent dvs.

      Men så vet jag inte hur mycket jag litar på de där personerna, men å andra sidan så har jag inte stenkoll själv så...

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Antagligen nitratvärdet. Stickorna bör du inte heller köpa fast du skulle känna att du har råd, de är hiskeligt inexakta Satsa istället på riktiga droptester om du ska köpa

        Att vattnet är "för rent" låter lite konstigt, så kan man inte riktigt säga. Skulle kunna dra en lång föreläsning om nitrit och nitrat och hela processen men orkar inte riktigt just nu sök på det i forumet får du det bra förklarat!

        Kommentar

        • Grottkjell
          • February 2013
          • 21

          #5
          Okej. Nä jag tycker också det låter lite konstigt nämligen... Däremot är något fel då några av våra zebrafiskar ser mindre pigga ut, tycker dock det är jättesvårt/omöjligt att försöka sätta en diagnos på en fisksjuka, alla sjukor är så nära varandra m.m.

          Kommentar

          • JSS
            • December 2013
            • 1

            #6
            Har du fått klarhet i varför din Lineolata är aggressiv? Anledningen till min fråga är att jag upplevt samma sak. Köpte en hona och en hane. Honan började omgående jaga hanen som stressades ihjäl. Upplever det nästan som att honan vill ha ett revir och när hanen eller annan fisk kommer i närheten så jagas den bort. Efter att hanen gick bort så lugnade hon ner sig, även mot andra fiskar. Skaffat en liten Ancistrus för ett par veckor sedan och såg i dag att honan börjar bli lite aggressiv igen:-( Har för övrigt bara guppy och några räkor i karet.

            Kommentar

            Arbetssätt...