Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_A
    • August 2010
    • 146

    Testade repashy spawn and grow inget jag kan rekomendera, provade i 4 akvarium ikväll typ inte en fisk som var sugen på det.
    Corydoras har provsmakat men verkar inte så glada i det, vilket är märkligt då alla arter jag haft genom åren äter det mesta med glädje.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      Ursprungligen postat av Henrik_A
      Testade repashy spawn and grow inget jag kan rekomendera, provade i 4 akvarium ikväll typ inte en fisk som var sugen på det.
      Corydoras har provsmakat men verkar inte så glada i det, vilket är märkligt då alla arter jag haft genom åren äter det mesta med glädje.
      Ja jag har också testat och håller med och vilket äckligt kladd att blanda och ha i kylen sen håller det bara några dagar... och inge fisk tyckte om det.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        Mycket omtyckt foder av de flesta fiskar https://www.google.com/search?q=hika...obile&ie=UTF-8
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          Ursprungligen postat av åheim
          Mycket omtyckt foder av de flesta fiskar https://www.google.com/search?q=hika...obile&ie=UTF-8
          Finns en även Hikari vibra bites baby för mindre fiskar,hur är den ?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            Ursprungligen postat av Christer5

            Finns en även Hikari vibra bites baby för mindre fiskar,hur är den ?
            den är aningen mindre men baby... nää! Men mindre tetror tar den och den har en bra maskliknande form.

            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Henrik_A
              • August 2010
              • 146

              Kan inte bara vara jag som reagerar på priset på fiskmat!
              åheims länk 250:- för 280gr? Ca: 900:-/kg, det är jävligt dyrt!
              Kan inte komma på någon mat jag köper till mig själv som är i närheten av det kilopriset.

              Här har ni ett foder som är billigt men funkar väldigt bra https://akvarieimporten.se/fiskfoder...-small-losvikt

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                Ursprungligen postat av åheim
                den är aningen mindre men baby... nää! Men mindre tetror tar den och den har en bra maskliknande form.
                Är inte den vanliga för stor för Kardinaltetror och liknande ?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  Ursprungligen postat av Christer5

                  Är inte den vanliga för stor för Kardinaltetror och liknande ?
                  vuxna kardinaltetror har inga problem men baby modellen är att föredra kanske, hellre för smått än för stort, det ska vara lätt för dem att äta.

                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Yadina
                    • December 2014
                    • 367

                    Ursprungligen postat av Henrik_A
                    Kan inte bara vara jag som reagerar på priset på fiskmat!
                    åheims länk 250:- för 280gr? Ca: 900:-/kg, det är jävligt dyrt!
                    Kan inte komma på någon mat jag köper till mig själv som är i närheten av det kilopriset.

                    Här har ni ett foder som är billigt men funkar väldigt bra https://akvarieimporten.se/fiskfoder...-small-losvikt
                    Ja kilopriset är dyrt, men jag tycker att man får ta i beräkningen hur mycket man gör av med.
                    Jag har 3 st akvarier och jag köper alltid minsta storleken på matförpackningar.
                    Har ofta 3-4 st olika foder i förpackningar på 30-50 gr, dessa räcker 1-2 år. Vilket jag tycker är i längsta laget i hur länge man kan förvara fiskmat.

                    Detta förändrar ju inte det höga kg/priset men det är inte många kronor jag lägger på fiskmat på ett år, och då tycker jag att man vill lägga dem pengarna på kända kvalitetsfoder. Med det sagt så hävdar jag inte att fodret du länkar till inte är ett kvalitetsfoder. Dock funderar jag på hur just det fodret hanteras. Förmodligen(killgissning) beställer Akvarieimporten in jätteförpackningar på flera kilo som de sedan portionerar ut i mindre förpackningar. Skulle så vara fallet så börjar ju nerbrytningen av fodret så fort de bryter den stora förpackningen.

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      Ursprungligen postat av Henrik_A
                      Testade repashy spawn and grow inget jag kan rekomendera, provade i 4 akvarium ikväll typ inte en fisk som var sugen på det.
                      Corydoras har provsmakat men verkar inte så glada i det, vilket är märkligt då alla arter jag haft genom åren äter det mesta med glädje.
                      Håller med! Dessa Repashy-foder får en massa hype på diverse onlinekanaler. Men det är få fiskar som gillar det och det smutsar ner vattnet ordentligt.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        Jag tycker inte man ska använda tänket om kilopris på torrfoder. Tänk på att det finns ingen vätska i fodret och det är väldigt koncentrerat. Foder i lösvikt köper jag ALDRIG! Du har noll koll på hur gammalt det är eller hur det har förvarats och det har ju sannolikt haft väldigt mycket kontakt med luft och ljus!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Henrik_A
                          • August 2010
                          • 146

                          Ingen fara jag har kört på det här granulatet länge och det är absolut ingen fara, packat redigt i slutna påsar med datum.
                          Andra foder jag kan rekomendera från samma ställe på lösvikt är:
                          Hi-Algae Discs XXL
                          Carnivore Tabs
                          Supervit Tablets B
                          Går mest L-malar i mina kar men även lite olika corydoras, tetror, barber och även lite rasboror.
                          Vill jag mata med något extra så ges det frysfoder (Åleds) mest röda mygg några gånger i veckan.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            Ursprungligen postat av Henrik_A
                            Ingen fara jag har kört på det här granulatet länge och det är absolut ingen fara, packat redigt i slutna påsar med datum.
                            Tja... Du handlar i god tro

                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              Jag använder bland annat Tetra Rubin Flakes, alla fiskar förutom Kardinaltetror äter detta med förtjusning,dom äter det men är inte så mycket på som dom andra fiskarna, lite märkligt !

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13131

                                EHEIM Luftpump!

                                Jag har tidigare varit nöjd med eheims luftpumpar upp till 200 modellen, 400 tycker jag dock lät för mycket för att ha i vardagsrummet!
                                Men nu har eheim designat om pumpen litegrann och förstört den tycker jag!!!
                                Den har en tunnare typ av plast och låter mer och den har små gummifötter som trillar av så fort du håller på med pumpen och det är bara en tidsfråga innan du tappar bort dem! Sera, Marina, Tetra, Aquael mm. låter ju otroligt illa så jämfört med dem så är ju Eheim en dröm iofs!
                                Senast redigerad av åheim; 14 November 2021, 14:27.
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...