Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    Nä det är 400L/t som ska pysa ut och det låter...
    Jag kör min eheim så får vi se om jag kan leva med ljudet? Annars ska jag göra ett test och se hur långt jag kan slänga den

    ....Tror nu efter några veckor att jag kan leva med den!
    Senast redigerad av åheim; 10 October 2023, 16:26.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • larsonandy
      • October 2023
      • 52

      Efter att ha haft mitt akvarium i 18 månader är det dags för en recension av:

      JUWEL RIO 180

      Akvariet smälter in i hemmiljön med tillhörande bänk, snyggt paketerat. Alla originaldelar som ingår gjorde det prisvärt när jag köpte det. Det är också praktiskt, jag uppskattar att rampen är heltäckande men ändå väldigt lätt att öppna.

      Det finns en del saker jag personligen upplever som nackdelar med akvariet. Andra skulle uppleva dessa saker som fördelar. Jag tror att man inte gör ett dåligt köp av Juwel Rio 180 - upptäcker man som jag att det finns vissa nackdelar är det enkelt att modifiera.

      Filtret: Bioflow filtret med tillhörande pump. Pumpen är väldigt tyst, men doppvärmaren som ingick skallrade ordentligt. Jag lyckades inte få det att bli tyst, man får dock komma ihåg att jag inte är en speciellt händig person, kanske hängde doppvärmaren inte rakt, kanske fästet var snett. Jag slutade i alla fall att använda doppvärmare helt och pumpen opererar i det närmaste tyst. Filtervolymen är stor och ger stora möjligheter att anpassa det efter sin egen smak. En liten nackdel som ändå går att åtgärda är att filtersvamparna och korgarnas utformning gör att både vatten och räkor hittar väger förbi filtersvamparna, räkor fastnar och en liten del vatten passerar ofiltrerat till pumpen. Pumpens utblås kan riktas mot vattenytan, gör man det för skarpt kommer det låta en hel del från vattnets rörelser, men justerar man vinkeln lite så får man mycket ytvattenrörelse utan ljud för maximal syresättning av vattnet. Om man nu behöver eller föredrar det. Personligen upplever jag att pumpen är för kraftig, jag föredrar ett lugnare flöde i akvariet. Trots utblåsets riktning mot vattenytan vajar många växter på ordentligt, och neontetrorna gillar inte att simma överallt i akvariet. En stor nackdel med filtret är att det är en fast installation med silikon i högra hörnet. Hos mig är akvariet placerat med höger gavel mot rummet, och en stor del av synfältet är alltså blockerat. Dessutom samlas det små snäckor och skräp mellan filterkammaren och glaset som inte går att ta bort vilket förfular akvariet. I sitt rätta sammanhang kan jag helhjärtat rekommendera filtret och pumpen, men det passade inte mig så jag tog bort det från akvariet.

      Lysrören: Akvariet kom med två LED lysrör, Juwel Day och Juwel Nature. När jag satte på lysrören för första gången fick jag en smärre chock - ljuset var kraftigt vitt som passat bättre i ett laboratorium tycker jag. I daglig användning har det inte varit så illa, antingen har jag vant mig vid ljuset, lysrören blivit lite smutsiga som dämpat en aning, eller att partiklar i vattnet och flytväxter filtrerat bort vissa strålar. Jag ska tillägga att jag haft mycket alger på växterna i akvariet, det kanske beror mer på att det finns för mycket näring i vattnet, men jag tror att ljuset spelat en stor roll i att ge mig mycket alger. Jag använder inte extra koldioxid till växterna. Juwel Day lyser med 9000 Kelvin, Juwel Nature lyser med 6500 Kelvin för den som vill veta. Jag tycker att det sammantaget blir alltför vitt. Jag råkade trampa på ett lysrör häromdagen och glaset sprack lättare än ett äggskal, och det gav mig en anledning till att byta. Tyvärr förstörde jag Juwel Nature röret, det var främst Day röret jag ville byta. Men nu har jag bytt till två stycken Juwel Colour som lyser med 4425K och har en hel del rött i ljuset. Det har gett mig det sköna ljuset jag förknippar med mysiga akvarier, återstår att se om mina växter gillar det lika mycket som jag.

      Mittstaget: Akvariet har ett mittstag som är rätt praktiskt när ljusrampen är borta, där kan man placera diverse burkar och pryttlar. Däremot ger mittstaget en synlig skugga i akvariet eftersom lysrören är placerade ovanför. Det är inget som stör mig, jag ser bara skuggan om jag letar efter den, men kan spela roll för någon som söker en perfekt ljuseffekt.

      Sammanfattningsvis vill jag säga att ett köp av Juwel Rio inte är något misstag. Jag är mycket nöjd med mitt. Jag kan tycker att Juwel som företag är usla på förändring, grundkonfigurationen som säljs borde med lätthet kunna förbättras på många punkter genom att ge köparna fler valmöjligheter. Prisbilden har också ökat på senare tid, så Juwel Rio är inte ett lika givet köp idag som det var för 2-3 år sedan.
      Senast redigerad av larsonandy; 06 October 2023, 11:57.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        Aquael oxypro

        Aquaels dyraste luftpump och du kan få betala upp emot 599kr för den!
        Det är bland det sämsta jag varit med om om jag ska vara ärlig. Visst dem har dämpat den genom konstruktionen med två täta plastcylindrar men den vibrerar nåt helt vansinnigt, så pass att elsladden och luftslangen skapar vibrationer och oljud där dem ligger emot. Den skapar också ett väldigt högt ljud i vattnet, oljudet från pumpens inre vandrar ut genom luftslangen.
        Den producerar väldigt lite luft och kan knappt driva ett enda filter (min eheim 200 driver två)
        Att ta så här mycket betalt för sånt här skräp gör mig heligt förbannad, det är skamligt!


        Modern luftpump för akvarium med steglös effektiv reglering, speciell konstruktion av elektromagneten, dubbla väggar på pumphuset och dämpande gummifötter. Diodbelysning för säkerställande av drift.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • larsonandy
          • October 2023
          • 52

          Dennerle Nano hörnfilter XL

          Detta innerfilter är väldigt tyst, lägger man örat på akvariet hörs det förstås, men annars tänker jag inte på ljudet. Andra ljud i lägenheten är betydligt högre, tex ventilationen, kylskåpet, elementen etc.

          Tillverkaren rekommenderar detta till akvarier på 30-60l. Personligen använder jag det till Juwel Rio 180, och det flyttar på vattnet i lagom takt över hela akvariet. Vattenytan rör på sig vid utblåset, men i övrigt ett väldigt lugnt vattenflöde över hela akvariet, precis som jag önskar. Filtermassan är inte så stor, och originalpatronerna som kommer med ser nästan ut som kaffefilter. Mer för att finfiltrera akvariet alltså. Fyll det med valfritt filtermateriel och använd det i ett växtakvarium med lagom många invånare så ska det nog fungera bra. Har kört det i en månad och man får således se hur det håller i längden.

          *EDIT*

          Efter cirka en vecka med detta filter fick jag en kraftig bakterieblomning i akvariet som höll i sig i cirka 10 dagar med disigt vatten ungefär som man hällt i mjölk i det. Det innebar att jag plockade upp detta filter och satte tillbaka Juwels originalfilter.

          Efter ett par dagar med detta avtog bakterieblomningen och ersattes gradvis av grönt vatten. Akvariet blev efter några dagar verkligen grönt så att jag undrade om växterna skulle klara sig och få tillräckligt med ljus. Invånarna verkade inte bry sig nämnvärt. Algblomningen höll också i sig i cirka 10 dagar innan akvariet blev klarare än jag någonsin haft det. Verkligen superklart vatten! Då har jag fyllt Juwels originalfilter med massor av extra filtermaterial med olika porisitet.

          Det är naturligtvis inte Dennele filtrets fel att detta skedde, men jag tror att den större filtermassan i Juwelfiltret hjälpte till att åtgärda problemet. Nu är vattnet så klart att jag inte vill ta bort Juwelfiltret igen. Så jag får leva med det lite kraftigare flödet.

          Boven i dramat kan ha varit lavastenen jag nyinredde med. Jag tvättade dom inte innan, och dom var i återbruk så att säga, och kan ha innehållit massor av näring.
          Senast redigerad av larsonandy; 13 December 2023, 13:07.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            SICCE STREAMPUMP 1000L/tim

            Jag har haft den i ett par år och tycker det är en närmast fulländad pump!
            Den är tystgående och den har mycket bra magnetfäste och det är skönt att slippa sugkoppar.
            Ett av de bästa köp jag gjort.

            Senast redigerad av åheim; 03 November 2023, 15:52.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11220

              2,8 watt! Vilket bra tips. De kommer vara kanon som andrapump i mina kar, ifall filtret går sönder.
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                Synd bara att det är jättesvårt att få tag på sicce här i Sverige!! Drakfisken säljer dem men har inte på lager så det är lång leveranstid....
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  JEBAO DC - 650 Returpump
                  Kostar en del och jag gav över 600 med frakt...
                  24V Max 8W
                  Det här är en mycket liten likströms-pump som man alltså kan reglera varvtalet på och styra hur högt flöde du vill ha (ca 100 - 650 L/tim) utan att strypa pumpen.
                  Det är en returpump som är designad att stå på botten i tex en sump och den har kraft att lyfta upp vattnet till akvariet.
                  Man kan givetvis använda den till vilken applikation man vill och jag har tex satt på ett borrat el-rör på insuget och trätt på en stor filtermatta och en böj på utblåset för att kunna rikta flödet. Jag jättenöjd med den!

                  Senast redigerad av åheim; 03 November 2023, 22:06.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    Tack för en bra recension. Ser ut att vara en bra pump. Gött med bara 8 W
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • PixelHermit

                      • May 2002
                      • 105

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Synd bara att det är jättesvårt att få tag på sicce här i Sverige!! Drakfisken säljer dem men har inte på lager så det är lång leveranstid....
                      Med en google-sökning efter Sicce Voyager Nano 1000 kan man hitta svenska företag som levererar redan om fyra–fem dagar, eller faktiskt ännu lite snabbare om man betalar någon krona extra i frakt.
                      X
                      X
                      Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
                      http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

                      Kommentar

                      • Pierre67
                        • November 2011
                        • 321

                        Ursprungligen postat av PixelHermit

                        Med en google-sökning efter Sicce Voyager Nano 1000 kan man hitta svenska företag som levererar redan om fyra–fem dagar, eller faktiskt ännu lite snabbare om man betalar någon krona extra i frakt.
                        Vilka företag hittar du? Jag hitta bara Amazon och då kosta den nästan 200 mer, än hos Drakfisken!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          Ursprungligen postat av Pierre67

                          Vilka företag hittar du? Jag hitta bara Amazon och då kosta den nästan 200 mer, än hos Drakfisken!
                          Jag med och av moraliska skäl handlar jag aldrig från amazon eller liknande typer av företag eftersom dom utarmar detaljhandeln och får för stor makt.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            Ursprungligen postat av admin
                            Tack för en bra recension. Ser ut att vara en bra pump. Gött med bara 8 W
                            Jebao dc-650
                            Ja det är verkligen en jättebra pump! Och den drar ännu mindre ström om man sänker effekten.
                            Bruksanvisningen är dock värdelös och det är bara en bild på hur den ser ur när man plockat isär den... Det tog ett tag för mig att förstå att man skulle vrida moturs för att få bort impellerkammaren, den var fyrkantig och då kändes det inte logiskt att vrida den tyckte jag.
                            Man får vara jätteförsiktig när man tar bort impellerskyddet och se till att lyfta den rakt upp så man inte knäcker den keramiska axeln!

                            Den har 8 olika hastigheter och ett feed-läge, trycker man på den så stängs pumpen av och startar igen efter 10 minuter.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              Liten kort review av Fluval Q2, en av otroligt få tysta luftpumpar...
                              från ca. 495kr



                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13131

                                Aquael platinum elektronisk doppvärmare

                                100w 239kr

                                tyckte priset var bra och testar den därför.
                                Diskret utseende! När man sätter den i vattnet och sätter i kontakten så visar doppvärmaren den aktuella temperaturen, men ska alltid jämföras med en termometer. Sen trycker man uppe på enheten för att trycka sig fram till önskad temperatur. Mycket nöjd så här lång sen får vi se hur hållbar den är. Har haft en dyr elektronisk eheim och den höll bara 1år så det finns aldrig garantier...
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...