Recensionstråden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #46
    Jebao WP25

    Jebao WP25 Streampump.
    8000l/h reglerbar från lätt bris till bra flås.
    8-20w
    8x6cm


    +Styrdosa ingår med ljussensor, flera olika flödesprogram samt möjlighet att skapa en "våg" i karet.
    Dosan kan även reglera grundeffekten i 3 steg, för bättre reglering krävs en annan kraftkälla
    +Magnetfästen med gummi/silikondämpning .
    +Dc pump.
    +Riktningsbar, en ren Tunze kopia(patenttvist är redan igång).
    +Ruggit billig för att vara en dc-streampump med kontrolldosa o magnetfästen.

    -Ljudnivån, det finns en ställbar transformator man kan köpa rätt billigt till pumpen och det är lite av ett måste om man vill få den riktigt tyst.
    -Vissa kablar är lite korta.
    -Ljussensorn, den blir inte långlivad och den är monterad på kontrolldosan vilket är klantigt.
    -Tveksam förväntad livslängd.

    //NiXoN

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #47
      Hydor seltz L20
      700L/tim, Lyfthöjd 135cm, 14w, tillverkad i Italien. Pris ca 349-420kr

      En liten och kompakt men ganska stark cirkulationspump. Jag har haft den ett tag och är väl sådär nöjd med den, låter lite för mycket för min smak. Just nu använder jag den till att lyfta upp vatten till mitt droppfilter som står ovanpå akvariet. Pumpen är ganska diskret i akvariet.


      Den är designad att även användas externt men jag tycker impellerlocket och låsmuttrarna för slangen inte har den säkerhet som jag vill ha och jag vill bara använda den inuti akvariet.


      Betyg internt 6/10
      externt 2/10

      Man kan skymta pumpen till höger
      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.










      Senast redigerad av åheim; 14 October 2014, 18:22.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #48
        New jet 600 (Aquarium system)
        550L/t
        7w
        Made i Italy
        Pris: 300-360kr

        Mycket bra och väldigt liten motorstark, dock inte så tyst pump, perfekt för att driva egna filterlösningar. Kända för sin tillförlitlighet och hållbarhet.

        https://www.youtube.com/watch?v=tWfolldV7GE
        Senast redigerad av åheim; 08 March 2014, 22:28.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #49
          HAQUOSS FLOWEXTREME 800-2 IN 1

          http://www.aquarialand.com/catalog/p...1#.U10qiNmetcI

          Pump med keramisk axel och innanmätet på impellern. Mycket tystgående dock ganska motorsvag så flödet är missvisande, typ 500L/tim är nog mer sanningsenligt. Kan blåsa ur två utblås samtidigt eller så pluggar man igen ett av dem. Pumpen har ingen wave-funktion det är bara en gimmick dem kör med! En bra pump tycker jag.
          Kostade mig 210kr i affär!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • skur
            • December 2013
            • 29

            #50
            SunSun ytterfilter HW-303 1400l/h

            Ursprung:
            Kina.
            Klassiskt ebay filter med många namn som aquatop, allpondsoulutions och fler som jag inte minns.

            Prisnivå:
            Otroligt billigt. Gav strax över 400kr för filter+frakt från Tysklad (http://shop.wiltec.info).

            Ljudnivå:
            Helt okej. Har det bara ett par meter från sängen.

            Kopplingar:
            Känns lite plastiga men håller...

            Användavänlighet:
            Mycket enkelt. Allt man behöver är med.

            El-förbrukning:
            -

            Tryck:
            Jag kör utan filtervadden och det aktiva kol som följde med och det blåser på bra

            Värt pengarna ?
            Helt klart!

            Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?
            Blir antagligen ett eller två stycken av modell större till Discusprojektet när det kommer igång.

            Kommentar

            • simka
              • November 2013
              • 326

              #51
              Juwel EcoFlow 1000

              Pris: 425kr - 595kr
              Passar: De flesta av juwels innerfilter. Det medföljer två adaptrar, en diamantformad och en U-formad. Bioflow super Compact, Bioflow 3.0, Bioflow 6.0, Bioflow 8.0
              Flöde: 1000 L/h
              Energiförbrukning: 8W
              Ljud: Relativt tyst. (ca samma ljudvolym som lillebror på 600 L/h)
              Garanti: 2 år
              Positivt: Lång sladd, tyst, god passform, två infästningsmöjligheter, krökarna gör att utblåste kan flyttas närmare ytan
              Negativt: Passar endast i Juwel-filter.
              Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-05-01 14 45 08.jpg
Visningar: 2
Storlek: 313,1 KB
ID: 2157511 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-05-01 14 45 22.jpg
Visningar: 2
Storlek: 164,0 KB
ID: 2157512 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-05-03 15 13 52.jpg
Visningar: 1
Storlek: 295,4 KB
ID: 2157515 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-05-03 15 14 21.jpg
Visningar: 1
Storlek: 256,8 KB
ID: 2157516 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-05-03 15 18 17.jpg
Visningar: 1
Storlek: 232,9 KB
ID: 2157517 Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2014-05-03 15 17 49.jpg
Visningar: 1
Storlek: 195,6 KB
ID: 2157518
              Senast redigerad av simka; 03 May 2014, 14:23.
              450L Malawi - Pågående projekt
              180L Malawi - Avvecklat
              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #52
                Ursprungligen postat av åheim
                Resun King 1A Cirkulationspump (Jag ger den epitetet - super quiet)
                Tillverkad i Kina
                700L/tim 10w

                Hittade den för 200 spänn på en lokal akvariebutik och tänkte att för dem pengarna kan jag testa den!
                Det följde med 3 olika dimensioner på utblås och ett t-rör. Pumpen är tät och kan köras utanför karet om man vill.
                Jag slås av en viss kvalitetskänsla när jag packar upp den, det känns som rejäla grejer. Strömkabeln är sån där kraftig sort med en jordad kontakt, över 2m var den också. Jag kopplar upp den i filtret på ett av karen och den arbetar EXTREMT tyst och kraftfullt, känns som lite mer än 700L/tim...
                Jag är imponerad så här långt! http://www.reefshops.com/resun-king-...ble-pumps.html

                Mycket bra köp!








                Så här 8½ månad senare så ger jag den 10/10 poäng! Mycket bra pump och inget slår den fortfarande i tysthet!
                Senast redigerad av åheim; 07 May 2014, 17:11.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #53
                  Fluval Power Spectum

                  Nu har jag testat mitt nya Fluval Power Spectum (T5 HO) 54W 18 000 Kelvin

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Power.png
Visningar: 1
Storlek: 50,9 KB
ID: 2158338

                  Pris hos den lokale handlarn: 250.-

                  Egentligen hade jag beställt ett Hagen Power-Glo, men nu kom detta istället. Dock är jag ganska säker på att det faktiskt är samma rör, jag kan åtminstone inte se någon skillnad!

                  Jag kan tycka att det gör sig alldeles utmärkt i fronten med Sylvania Aquastar bakom. Jag ville nämligen hitta en kombination som närmar sig de gamla Phillips Aquarelle-rören och detta är nog det närmaste jag kunnat komma hittills!

                  Power Spectrum har förvisso samma kraftiga toppar i det röda och blå våglängderna och dessutom ganska mycket blått överlag, men tyngdpunkten ligger ändå mer i det gröna området vilket ger ett i mitt tycke mer "naturligt" ljus!

                  Ett lysrör jag kan rekommendera, det är bara att köpa!

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #54
                    Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet från tyska online affären http://fish.aquaristic.net/. Jag har beställt malmat och växter vid två tillfällen och fått varorna inom 1 till 2 veckor. Växterna har varit fina och välmående. Frakten är på 10 euro och priserna på växterna är billigare än du hittar i Sverige. Framförallt så är utbudet mer varierande och det går få tag på lite mer udda växter. Utbudet varierar dock från gång till gång.
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #55
                      Superjet 750 (fontänpump)
                      Från pondteam
                      Köpt på Bauhaus för 399kr
                      750L/tim
                      10w



                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                      Ville ha en pump som funkar bra att ställa på botten och pumpa upp vatten till ett filter ovanför ytan, innan hade jag en som hängde i slangen fastsatt med sugkoppar på glaset men kändes inte helt 100 om de skulle lossna och pumpen rasa ner och dra med sig slangen ut ur filtret och då tömma karet över golvet.

                      Superjet pumpen är byggd för att ställas på botten och har jättebra stort insugsgaller som förhindrar att fisk och växtrester kommer in i pumpen. Den ger väldigt lite vibrationer och fungerar tyst och effektivt och med bra flöde. Pumpen är väldigt lätt men är ändå
                      stark.

                      Impellersätet och axel är av keramiskt material och är nog väldigt slittåligt.

                      Jag är mycket nöjd med den!
                      Senast redigerad av åheim; 03 November 2014, 09:23.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Henrik_A
                        • August 2010
                        • 146

                        #56
                        Eheim 2080

                        Dyr i inköp, stor och rätt klumpig tar väldigt mycket filtermaterial.
                        Har anv. ytterfilter från eheim i säkert 15år och aldrig haft några problem (Classic).

                        Så köpte jag 2080 och allt gick bra under 1-2år, filtret har riktigt bra rening skulle vilja påstå överlägset andra filter på marknaden.
                        Tyvär så är kvaliten riktigt usel, plastigt, klent och mycket plock, pinaler, spakar, oringar o fan vet allt.
                        Motorn är kanon låg förbrukning pumpar mycket vatten, men så sitter hela paketet upphängt i en gummitätning för primerfunktionen vilket visade sig inte hålla utan började läcka, från pumphuset sitter en tratt eller rör som efter ett tag ändrar form och inte tätar redigt vilket gör att pumpen tappar flöde rejält. (Fick allt bytt på garranti).
                        Sen snabbkopplingen med slangarna ner i pumphuvet vilket skräp, börjar också läcka efter ett tag fick köpa nytt typ 400 spänn.
                        Tar tid att rengöra, man behöver stora baljor för filterkassetterna är stora.

                        Har inte velat köra igång pumpen efter garrantijobbet utan den står och samlar damm, köpte flera fluvalfilter istället 405:or och 406. Billiga i inköp funkar helt okej väldigt lätta att rengöra samt dom läcker inte, enkel konstruktion med ett par tätningar.
                        Det man kan klaga på är pumphjul (motorenhet) som kan slitas ut iofs. billigt ca:150:-.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #57
                          [QUOTE=åheim;1608261]AQUAEL CIRKULATOR 1000/1500

                          Prisnivå:
                          Mycket bra pris för en så otroligt bra pump!
                          Tillverkad i Polen

                          Ljudnivå:
                          Extremt tysta

                          Kopplingar:
                          Följer med diffusor, förlängningsrör, insugsrör, flödesriktare mm.

                          Användavänlighet:
                          Väldigt lätthanterlig

                          El-förbrukning
                          1000 11w/1500 22w

                          Tryck:
                          Väldigt bra tryck i dessa pumpar och är inte så känsliga för igensatta filter

                          Tätningar:
                          Pumpen är helt tät och kan användas utanför akvariet, men inget som jag rekomenderar! Väldigt dålig plastkvalité på utblåset - spricker lätt och svårt att fästa slang på det.

                          Värt pengarna ?
                          JA!


                          Kommer jag köpa igen om jag får möjlighet ?
                          JA!!!

                          Samlat betyg: 9/10

                          Senast redigerad av åheim; 12 June 2020, 18:49.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #58
                            eheim ecco ytterfilter

                            eheim ecco 200
                            600L/tim, ca 400 med slangar och lyfthöjd.
                            5w
                            pris: 1000-1500


                            Köpte den för några dagar sen pga problem med en spricka i mitt hangon filter.
                            Valet stod mellan ecco och classicmodellen, de har mycket gemensamt men ecco har enkel bortkoppling av slangar och en pumpfunktion för att starta hävereffekten och fylla filtret med vatten.

                            Jag är otroligt nöjd med den på alla sätt och den opererar extremt tyst.
                            En fullpoängare än så länge, men bara tiden kan utvisa att den håller många år!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #59
                              Ursprungligen postat av åheim
                              eheim ecco 200
                              600L/tim, ca 400 med slangar och lyfthöjd.
                              5w
                              pris: 1000-1500


                              Köpte den för några dagar sen pga problem med en spricka i mitt hangon filter.
                              Valet stod mellan ecco och classicmodellen, de har mycket gemensamt men ecco har enkel bortkoppling av slangar och en pumpfunktion för att starta hävereffekten och fylla filtret med vatten.

                              Jag är otroligt nöjd med den på alla sätt och den opererar extremt tyst.
                              En fullpoängare än så länge, men bara tiden kan utvisa att den håller många år!
                              Coolt att du gillar det. Jag har haft det också men sålde det för några månader sedan. Det är ett höjdarfilter i en väldigt bra prisnivå
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13131

                                #60
                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Coolt att du gillar det. Jag har haft det också men sålde det för några månader sedan. Det är ett höjdarfilter i en väldigt bra prisnivå
                                Jo hyffsad prisnivå jämfört med andra eheim-modeller... Men ecco är ganska små ytterfilter och min mellanmodell (200/2234) har bara 1,6L filtermaterial, så har man lite större akvarium så ska man gå på classicmodellen! Jag bytte snart ut de värdelösa ribbade slangbitarna som ligger i nedersta behållaren mot små små klippta kuber av filtermatta för att ta optimera filtret, för jag vill inte slösa bort den lilla yta som finns
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...