Dåliga råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

    Dåliga råd

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 11:22.
  • rudy
    • January 2012
    • 275

    #2
    haha stackarn ... ja man lär sig av misstagen

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Fast det är nog 50-50 för att jag håller med dig resp. affären.

      1/ Nej - fast inte rör inte den upp skit!!!!!!!!!!!!!!!! (bägge fel)
      2/ ja det är bättre att byta 20-30% 2 ggr i veckan än 50% en gång. Fast bägge sakerna är oftast för mycket men det beror ju på vilket vatten man har och hur mycket fisk etc. (affären har mindre fel än du)
      3/ bakteriekultur är rätt, men också några fiskar. (du har mest rätt)
      4/ Oftast rätt, men inte alltid. (affären har mest rätt)
      5/ Nja det viktigaste är att det inte är tänt mer än 12-14 timmar. Och nog kan växterna funka också med 8 timmar. (bägge har rätt)
      6/ Nja - alla slamsugar tycker jag är onödiga så om en elektrisk är bättre eller inte vet jag inte.
      7/ Alla fiskar är individer så man vet inte hur det går - men den kombinationen funkar nog ofta rätt hyfsat så det var inte ett felaktigt råd. Alla fiskar behöver dock sällskap tycker jag (affären lite mer rätt).
      8/ Ja räkor är bra men de är som sagt känsliga för olika medel. Innan man använder något preparat så kontrollera att det är räksäkert. (affären hade rätt i räkrådet, men om de samtidigt sålde PMDD till dig så hade de fel).
      9/ Neontetran är lite tåligare och kardinaltetran är definitivt inte lättodlad (affären hade fel)
      10/ Tycker nog att det var ett bra råd och varför dina räkor dog vet jag inte (affären rätt)
      11/ Jätteviktigt vill jag inte påstå men det är viktigt att man testar den första tiden. Att man bara skall testa när problemen har uppstått som du tycker är helt fel. (affären har rätt)
      12/ Mangroverötter säljs inte i Sverige så varför jämföra. Men visst färgar Red Moore i likhet med de flesta andra rötter. Mer än vissa, mindre än andra. (ingen hade rätt för alla rötter färgar)
      13/ Ju större akvarium desto bättre. I princip rätt om man ser till den biologiska balansen - men sen beror det ju självklart också på vad man skall ha i akvariet. (affären mest rätt).

      De som har en affär måste naturligtvis ge allmänna råd och sedan är ändå varje fisk och varje akvarium individuellt så man kan aldrig säga - gör så då blir det rätt, utan snarare handlar det snarare om - gör så, då är det större chans att det blir rätt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Det där med råd är ju inte så enkelt som att det finns en sanning som gäller alltid och för alla. Vattenbyten t ex, det finns inget som säger att nåt måste vara för mycket, alltihop dagligen kan vara bra ibland, till fiskodling med rom och yngel finns det ibland utrustning där det bara öser på vatten, vi kanske pratar om flera hundra % i timmen. 20 - 30 % två gånger i veckan eller 50 % en gång i veckan kan bli alldeles förträffligt, under vissa förutsättningar då, bra kranvatten t ex. En annan sak är ju om det verkligen blir gjort i längden, det tvivlar jag på. Då är det bättre med ett lite mindre ambitiöst schema som faktiskt blir gjort.

        Och när det gäller kampfisk och slöjstjärt, det tycker inte jag är lämpligt. En orsak till det är att de med fördel hålls vid olika temperatur. En annan misnt lika viktig är att om man har den kombinationen har man knappast gjort klart för sig fiskarnas potential utan tror på zooaffären när de säger att slöjstjärtar blir knappt 1 dm och ett par år - vilket de i o f s blir om man sköter dem på zooaffärsvis. Vill man att de skall trivs och bli 25 cm och 25 år är det ingen bra start på det projektet att börja tillsammans med kampfisk.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Afrodite
          2. det va ju jsut det jag skrev, att det är för mycket vatten. oavsett om man byter 1 eller 2 gånger i veckan.
          4. hur kan affären ha mest rätt när det är en anpassningsfråga?
          5. det beror väl ändå på vad man har för växter vilken belysningstid man behöver?
          7. hur kommer det sig att slöjstjärt funkar med kampfiskhane? kampfiskhanen går ju igång på dom stora fenorna. I mitt fall hade han ihjäl den ena och den andra slöjstjärten fick jag rädda och lämna iväg.
          10. Crystal red verkar ju vara kända för att vara lite känsligare, dom gillade det i vilket fall som helst inte.
          11. jag menar inte att bara skall testa när problem uppstått. det blir en övertolkning. Däremot anser jag att det finns många som har akvarier som det funkar jättebra för utan att hålla på med tester flera gånger i veckan. Så länge det funkar bra känns det onödigt att testa, man ska ju inte testa bara för testandets skull, utan i så fall för att göra något med svaren man får. För någon som mig som håller på med enklare kar så ger i dagsläget testandet inget så länge jag inte har ett problem som jag har för avsikt att åtgärda.
          12. Mangroverötter sälj ju i var o varannan akvarieaffär. Nu må det vara så att det kanske är någon anann rot än mangrove som kallas för mangrove, men det handelsnamn dom har i nästan alla zoobutiker är ändå mangrove, så det är ju det man får använda sig av.
          13. ser inte detta som en rätt o fel fråga utan mer som att anpassa till behov.
          2. OK - jag fattade det som att du ställde det ena mot det andra. Oavsett vilket så som Bygert skriver så är det utifrån förutsättningarna ibland rätt med 100% varje dag och ibland med 10% i månaden. Små men regelbundna vattenbyten är dock oftast bäst.
          4. Alla råd är allmänna råd - sedan så handlar det i varje fråga om att det gäller att anpassa sig efter förutsättningarna. Har man fiskar som labyrinter så skall det vara lite snurr på vattnet, har man malawi är det bäst med rejäl snurr etc. I mina akvarier så varierar det mellan 2 ggr till 25 ggr cirkulation i timman beroende på vilka fiskar det är i. Oftast så har dock folk för lite snurr därför är det ett bra generellt råd.
          5. Självklart - men så är det väl alltid. Man kan ge generella råd - men sedan måste dessa så klart anpassas till vilka fiskar/växter man har. Jag har dock några akvarier med 8 timmars belysningstid och de fungerar utmärkt.
          7. Det är ingen maximal kombination men är akvariet tillräckligt stort och slöjstjärtarna inte för små så borde det funka.
          10. Crystal red är inte speciellt känsliga - men som jag skrev så skall man alltid enbart använda vattenpreparat som är räksäkra (det skall stå på förpackningen).
          11. Förstår som sagt var inte alls din inställning och jag tycker att ditt råd är ett dåligt råd.
          12. Det som säljs i affärerna och som där kallas för mangrove är en massa olika sorters rötter (därför skiljer det mycket mellan dem) och det enda de har gemensamt är att det inte är mangroverötter. På engelska kallas de "driftwood"-rötter utan att för den skulle vara driftwood.
          13. Jo men så är det ju med alla råd. Det är dock ett mycket bra generellt råd att det är enklare att få en bra balans i ett stort akvarium än i ett litet och därför är det bra att akvarieaffärer (och andra) ger detta råd.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Afrodite det verkar som om du är väldigt stressad över att ha akvarium just nu,tycker att du skall försöka lugna ner dig om det går och sedan tänka igenom din situation med akvarium.

            Jag har följt det man kan läsa i Zoopets artiklar samt följd råd som jag erhållit från Zoppet medlemmar och min ny uppstart av akvarie har fungerat bra.

            Kanske du har får små akvarier,det är lättare att få problem då.

            Man måste ge akvarier lite tid att komma igång och även välja lämpliga invånare.

            Hoppas att du kan finna ett sätt att trivas med vår väldigt trevliga hobby !

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Det ser ju väldigt bra ut så bara mer tålamod så går det bra

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Låt bara grejerna stå, ett vattenbyte i veckan och ansa bort kassa växtdelar så kommer det ge resultat. Kanske inte imorgon, eller i juli. Det tar tid och det är ju det som är roligt

                Backa bandet, ta det lugnt. Jag fyllde ett helt akvarium med partiklar när jag utforskade Scalarernas lekmönster (matade mycket)

                Det var som värst för en månad sedan, nu börjar det bli ok. Jag ändrar inget i skötseln men jag är målmedveten och tålamodet är på topp. Karen är ju redan igång, ge det tid!
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • zoddri
                  • June 2012
                  • 144

                  #9
                  Akvarieutvecklingen hos mig och sambon har varit sådan att vi snabbt gått från små kar till lite större
                  Började med ett 60l kar, sedan blev det två sådan, sedan två såna och ett 100l och nu sitter vi med 60+100+120.

                  Nackdelen med de mindre karen, som jag upplever det, är att det är mindre vattenmängd så de blir mer känsliga för förändringar. Har haft mycket mindre problem med de större och det känns som att steget inte är så stort inredningsmässigt heller.

                  Sen blir det ju tyvärr mycket "learning by doing", mycket av det som jag lärde mig om akvarier och fiskar är ju inte aktuellt längre. Och djurbutikerna har ju tyvärr mycket personal som mest bara har tillverkarnas råd att utgå från, de som jobbar för kedjorna ska ju kunna "allt" om fiskar och hamstrar och kaniner och hundar och gudvetvad. Så i nåt skede kommer man att få besked som inte är så aktuella och i värsta fall rent felaktiga.

                  Så jag tror att det jag vill säga är att du ska se detta som en inlärningskurva. Nu vet du ju vad du inte ska göra och den kunskapen kommer du att ha med dig framöver.
                  Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                  250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                  Kommentar

                  • Kryckan
                    • November 2011
                    • 283

                    #10
                    Varför har du i salt vid varje vattenbyte?

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Jag vet en före detta fiskhandlare som oftast kommer med bra råd.
                      Här är 2 av dessa.
                      1. Använd askorbinsyra eller en bit C-vitamin brustablett för att få bort klor kloramin från vattnet.
                      2. Om man skall stoppa i något i ett akvarium så skall man veta varför. Man borde kanske veta vad det är också?

                      Kanske vi skulle göra en lista på bra råd?
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Fördelen med små akvarier är att om man nu skall göra fel så blir det billigare ätt ersätta fisk och växter!
                        Vattenbyten och vattenpreparat. Bygert och Kjell har ofta bra synpunkter så också här. Det beror alltså på vad man har i akvariet. Samma med pump och filterflöden. Förutom tålamod så är vetgirighet en bra sak att ha i bagaget.

                        Kanske ”Man skall tänka efter före” är ett annat bra råd?

                        Något som kan vara bra att ha i åtanke när man byter vatten eller rekommenderar stora vattenbyten är huruvida kommunen eller vattenverken sätter till kloramin. Detta är något relativt nytt i Sverige tror jag men i exempelvis USA har det varit brukligt länge. Där tycks man ha kommit fram till att vattenbyten över 25 % inte är bra. Detta är troligtvis kopplat till normer om hur mycket kloramin man får ha i vattnet.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Kryckan
                          • November 2011
                          • 283

                          #13
                          Garra rufa vill helst ha salt i vattnet. Dom trivs bäst då.
                          Guppy får bara en "liten" skvätt salt dom med. Men egentligen har inte dom något större behov. Men som sagt va, Garra rufa skall helst ha salt i vattnet för att må bra.
                          Vart står det att garra vill ha salt i vattnet? Säger inte att du har fel för jag vet ej.
                          Guppys klarar salt i vattnet men behöver ej.
                          Kardinaltetror och malar vill absolut inte ha salt i vattnet. Kanske är därför kardinalerna dör.

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Afrodite: Jag tycker att du har lite fel attityd till det här med akvarier. Jag har sätt lite mer finkänsliga inlägg i den vägen men här kommer det i lite mer klarspråk.

                            Sluta leta fel hos andra och någon att skylla på. Det är du som är ansvarig för dina akvarier och därmed du som gör fel.

                            I den spanskspråkiga värden säger man ofta typ. ”se cayó” vilket fritt översatt betyder ”det tappade sig”. Jag tycker att du har lite av den attityden. Det är alltid någon ananas fel.
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • zoddri
                              • June 2012
                              • 144

                              #15
                              Började fundera lite på dethär med slamsugning av botten förresten, det rör väl inte upp nämnvärt med skräp? Eller kanske vi har tur med utrustningen eller är allmänt skickliga på städning?

                              Och det är väl bättre att dammsuga upp lite bajsrester, snäckor och annat blaj som man inte vill ha än att låta allt ligga kvar?
                              Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                              250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                              Kommentar

                              Arbetssätt...