Vilka knep för att fånga in fiskar :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #16
    Två håvar med en puttainiandrahåven brukar gå riktigt som sagt hyffsat. Mittstag? Inga problem. Slå av det med en skifferplatta så måste du tömma ur vatten och lätt att få tag i fisken tack vare lägre vattendjup. Inte för inte man har njure eller vad det heter.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Faltsetas
      • June 2010
      • 96

      #17
      jag har mer problem med att hålla mina firrar kvar i håven för att dom biter sönder den :P men de får man väl ta... köper ca 15 håvar om året :P

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #18
        Ursprungligen postat av Faltsetas
        jag har mer problem med att hålla mina firrar kvar i håven för att dom biter sönder den :P men de får man väl ta... köper ca 15 håvar om året :P
        Hehe det var en hel del det. Men finns nog inget annat alternativ då andra material skadar fisken?

        Kommentar

        • Avendesora
          • October 2004
          • 179

          #19
          Jag brukar köra med en håv och massor av tålamod (och svordomar), har försökt med två håvar men brukar bara bli ännu värre då...
          /Cattis

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #20
            Ursprungligen postat av Avendesora
            Jag brukar köra med en håv och massor av tålamod (och svordomar), har försökt med två håvar men brukar bara bli ännu värre då...
            Haha känner igen mig lite ang svordomar, ibland får man bara nog. Men oftast när man plockar upp fisk så är det för att man ska göra om alltihopa och då plockar man ju upp all inredning i alla fall

            Men mardrömmen är nog att försöka fånga EN speciell botia från ett kar med pinnar för täckglasen.

            Kommentar

            • Avendesora
              • October 2004
              • 179

              #21
              Är det ett större kar är det inget kul med tex kuhlisar heller
              /Cattis

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #22
                Kuhlisar går alldeles utmärkt att suga in med en lagom bred/grov slang - betydligt lättare än att håva dem, och riktigt effektivt. ^^
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Avendesora
                  • October 2004
                  • 179

                  #23
                  Ska prova nästa gång, vore skönt att slippa jaga dem.
                  /Cattis

                  Kommentar

                  • quattromaniac
                    • June 2010
                    • 286

                    #24
                    Ursprungligen postat av Christerhedberg
                    Haha känner igen mig lite ang svordomar, ibland får man bara nog. Men oftast när man plockar upp fisk så är det för att man ska göra om alltihopa och då plockar man ju upp all inredning i alla fall

                    Men mardrömmen är nog att försöka fånga EN speciell botia från ett kar med pinnar för täckglasen.
                    Jag har inga pinnar...... Men några större rötter + massa planterade växter!
                    Får väl skaffa en ihålig keramikrot....kastade en vid flytten
                    Pakistanaren är fortfarande kvar
                    Vårt nya sällskap/diskuskar
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                    Kommentar

                    • RobFrazie

                      • May 2010
                      • 842

                      #25
                      Det med petflaskan fungerar bra! blir som vilken fisk mjärde som helst! eller kräftmjärde!
                      Jag la bara i lie waffers när jag skulle fånga in mina Ancistrus yngel, Ha bara koll ifall det skulle vara så att du har laburintfisk som kan slinka in! Jag glömde av detta och förstod inte förens min betta låg konstigt i fällan, VIST FAN! den måste ju andas! sånt man kanske tyvärr som jag kan glömma!
                      720L Soppa
                      200L Asien
                      Räkvas
                      65L Betta

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #26
                        Jag fångade min pakistanbotia med en hov och handen/armen. Den var väsentligt mindre rädd för handen än håven vilket gjorde att jag sakta och lungt kunde komma nära honom med handen och därefter håven. Så fösta jag in honom mot håven som jag hade vilande mot rutan. När han var nära nog vek jag blixtsnabbt in hela håven mot rutan och drog upp honom längs rutan.

                        Något tips om hur man fångar ancistrus? Flaska med wafers? Lyfta upp på natten/morgonen?
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • RobFrazie

                          • May 2010
                          • 842

                          #27
                          Ursprungligen postat av Dre
                          Något tips om hur man fångar ancistrus? Flaska med wafers? Lyfta upp på natten/morgonen?
                          Ända jag har är mitt förra, jag fångade nog 15 stycken yngel på inte allt för lång tid. vet inte hur det blir med de större dock.
                          Och jag har inte så mycket grejer i mina kar där Ancistrus går, så jag har inte haft så svårt med håven heller än så länge.

                          Men med yngel så funkar fiskfällan väldigt bra iaf! kan ju underlätta när det är några man ska få in!
                          720L Soppa
                          200L Asien
                          Räkvas
                          65L Betta

                          Kommentar

                          • Raiju5
                            • June 2010
                            • 87

                            #28
                            Ursprungligen postat av Dre
                            Något tips om hur man fångar ancistrus? Flaska med wafers? Lyfta upp på natten/morgonen?
                            Jag fångade min med handen håven fastnar i den så den skadar.. men så fort jag försökte med handen så bara låg han där och lät sig bli upp-plockad antar att jag hade tur där

                            Kommentar

                            • loana
                              • August 2010
                              • 8

                              #29
                              Jag brukar också köra med 2 håvar och un menatl uppladdning innan. till sisit går det ju liksom

                              Kommentar

                              Arbetssätt...