Vilka knep för att fånga in fiskar :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • quattromaniac
    • June 2010
    • 286

    Vilka knep för att fånga in fiskar :)

    Berätta vad ni har för smidiga sätt när det är någon fisk ni vill ha ur akvariet utan att plocka ur allt!
    Jag har gett mig fa*n på att få ur min pakistanbotia.....
    Försökte igår med att stoppa ned min stora håv stående nära rutan å lägga mat som den gillar emellan.
    Det var EN fisk som inte kom i närheten av håven, gissa vilken?
    Hade även problem med diskusarna som trodde mina fingrar var mat när jag höll i håven
    Kardinaltetrorna trodde det var en fin grotta att samlas i....

    Så kom igen nu, vad har ni för knep
    Vårt nya sällskap/diskuskar
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Ursprungligen postat av quattromaniac
    Berätta vad ni har för smidiga sätt när det är någon fisk ni vill ha ur akvariet utan att plocka ur allt!
    Jag har gett mig fa*n på att få ur min pakistanbotia.....
    Försökte igår med att stoppa ned min stora håv stående nära rutan å lägga mat som den gillar emellan.
    Det var EN fisk som inte kom i närheten av håven, gissa vilken?
    Hade även problem med diskusarna som trodde mina fingrar var mat när jag höll i håven
    Kardinaltetrorna trodde det var en fin grotta att samlas i....

    Så kom igen nu, vad har ni för knep
    Haha typiskt du!

    Om man ska fånga en dum fisk, guppy :P Vilket inte är svårt, men! Man kan göra så att man tar en pet-flaska, skär av halsen precis där den blir lika grov som resten av flaskan. Sen vänder man på själva halsen och sätter in i det som är kvar av flaskan. Lite svårt att förklara dock :P
    Men då så ska man ha en guppy-fälla. De kan simma in, genom att följa kanten på halsen och sedan in i hålet där korken ska sitta (den tar man bort från första början), sedan hittar dom inte ut eftersom hålet inte är mot någon vägg eller så. Vips så har man alla guppies fångade, och de resterande brukar vara lite smartare och inte simma in. Om du inte förstår så får jag väl göra en sådan fälla och lägga in en bild :P

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Jag brukar sätta ner håven, låta den vara som den är i några minuter, se var fisken jag vill fånga är och sedan överdrivet superförsiktigt börja röra håven ditåt. Brukar också försöka "stänga in" dem mot rutorna. Egentligen borde man ha håvträning ibland (sticka ner håven och röra den fram och tillbaka), för att de inte ska bli så himla nervösa när man väl ska fånga nån, haha

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Två håvar är också ett bra sätt. "Jaga" med den ena mot den andra. Är karet stort så kan man vara två stycken.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • tulle89
          • March 2006
          • 1183

          #5
          Sen är det inte en dum idé att överraska dem på natten när de är i viloläge.

          Smyg upp mitt i natten med en ficklampa så ska du se att de inte är så allerta som annars. Fast kanske inte du heller
          Med Vänliga Hälsningar Tulle

          Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Den sista lät smidigt, funkar den på nattaktiva malar?

            Kommentar

            • askungen
              • June 2010
              • 107

              #7
              Ja hade jättetur när vi skulle flytta min praktbotia från ett mindre kar till mitt, den låg nämligen och sov i en ihålig stock, så det var bara att vänta in att den gick/simma och la sig, sen en håv framför öppningen medans vi lyfte upp hela stocken och flytta över allt. Sen e d ju som vanligt när man ska fånga en speciell fisk, den drar och gömmer sig som en oljad blixt medans alla andra bokstavligt talat simmar helt frivilligt rakt in i håven, extremt irriterande. Varför ska du absolut ha bort din botia? Dem e ju jättefina. Mitt tips är dock oxå 2 stora håvar från varsitt håll, stoppar du ner håven framför botian kommer den vända om och vips simmar den rakt in i andra håven. Ta en kompis och skaffa fler håvar då kan ni bevaka fler håll samtidigt och tillslut kommer ni få tag på den.
              Anki
              220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
              60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

              Kommentar

              • quattromaniac
                • June 2010
                • 286

                #8
                Tack för alla tips!
                Anledningen till att jag vill ha bort min pakistanbotia är att han stressar upp alla andra fiskar!
                Beter sig som om det var red bull å inte vatten i karet.....
                Är runt 15år gammal ju, borde gå med käpp
                Men fin det är han/hon verkligen!
                Vårt nya sällskap/diskuskar
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                Kommentar

                • Christerhedberg
                  • August 2008
                  • 624

                  #9
                  Red bull ger dig feeenor.

                  När man använder 2 håvar kan det vara lämpligt att ha en stor och en liten, så att man håller den stora still, medan man viftar runt med den lilla och försöker få in fisken i håven. Det som är bra när en är liten är att man kommer in på trånga ställen med den, mycket lämpligt

                  Kommentar

                  • quattromaniac
                    • June 2010
                    • 286

                    #10
                    Tänkte precis prova det! Återkommer med resultat.....
                    Vårt nya sällskap/diskuskar
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                    Kommentar

                    • quattromaniac
                      • June 2010
                      • 286

                      #11
                      Gick inte.....
                      För mycket rötter och för djupt akvarium.....
                      Såg bara var han var genom framglaset. Sen fick jag gå upp på en pall för att nå å sen var han borta
                      Får nog ha tålamod med att lägga mat vid håven.
                      Vårt nya sällskap/diskuskar
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141090

                      Kommentar

                      • akvavirum

                        #12
                        Ursprungligen postat av quattromaniac
                        Gick inte.....
                        För mycket rötter och för djupt akvarium.....
                        Såg bara var han var genom framglaset. Sen fick jag gå upp på en pall för att nå å sen var han borta
                        Får nog ha tålamod med att lägga mat vid håven.
                        Har han ingen grotta/rör han gillar? Jag flyttade 15 histrionicor/pakistaner på mindre än 1/2 timme :-)
                        Jag har en skiffergrotta och en "pyramidrörs-ställning" i karet - när jag vevade lite med håven så simmade de in i
                        dessa två och gömde sig och då var det bara att lyfta upp dem och flytta över dem till det andra karet.
                        Jag vände rören/grottan så att vattnet stannade kvar däri och höll för öppningen (så de inte bara skulle hoppa ur)
                        Innan jag gjorde detta var det hopplöst rent ut sagt - snabba rackare :-)

                        Kommentar

                        • Christerhedberg
                          • August 2008
                          • 624

                          #13
                          Ursprungligen postat av quattromaniac
                          Gick inte.....
                          För mycket rötter och för djupt akvarium.....
                          Såg bara var han var genom framglaset. Sen fick jag gå upp på en pall för att nå å sen var han borta
                          Får nog ha tålamod med att lägga mat vid håven.
                          Mjaa, det verkar ju svårt att fånga fisk i ett större kar, speciellt när man har pinnar uppe vid ramen som täckglasen ska ligga på. Men som akvavirum säger, om dom brukar vara i en grotta eller så blir det ju enklare.

                          Kommentar

                          • akvavirum

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christerhedberg
                            Mjaa, det verkar ju svårt att fånga fisk i ett större kar, speciellt när man har pinnar uppe vid ramen som täckglasen ska ligga på. Men som akvavirum säger, om dom brukar vara i en grotta eller så blir det ju enklare.
                            Ja, fasen - det var det jag ledsnade på. De gick från ett 220 till ett större kar och när jag kom med håven så slog jag i mittstaget hela tiden. Ändå har de haft sina favoritrör hela tiden - fattar inte varför jag inte tänkte på dem på en gång. men sen gick det undan ta mig tusan eftersom de stannade kvar i rören när jag lyfte upp dem :-) De ska snart i ett 375 så jag hoppas de gör samma sak igen då :-)

                            Kommentar

                            • askungen
                              • June 2010
                              • 107

                              #15
                              mmmmm känner igen det där , de där jäkla mittstagen
                              Anki
                              220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                              60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...