Hur gör ni med stora akvarium när ni flyttar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #16
    Känner att jag måste ställa en motfråga till dem som påstår att vattnet inte innehåller några Nyttiga bakterier utan det finns enbart i filtret och grusen..

    Varför skall man då när man rengör filtret helst använda sitt gamla akvarievatten till detta ända målet och inte bara rengöra det under kranen.Det sistnämda gör jag alltid och slipper slabbet med hinkar och Dyl...Om nu inte vattnet innehåller nåt nyttigt som det påstås så förstår jag inte detta ändamål.

    Jag själv tror att gammalt vattnen har visst nyttiga ting som är bra att ta med sig till ett nytt akvarium
    Senast redigerad av Patrik Steen; 16 April 2010, 22:51.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • oXo

      • March 2009
      • 5

      #17
      Min gissning är att det beror på att du får samma temp på vattnet och att kranvattnet innehåller klor, koppar och annat otrevligt.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #18
        Ursprungligen postat av oXo
        Min gissning är att det beror på att du får samma temp på vattnet och att kranvattnet innehåller klor, koppar och annat otrevligt.
        Det är en teori
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2894

          #19
          Tanken med att använda akvarievatten till att rengöra filtret är väl just att klor i kranvattnet kan ta död på bakterierna som nämnts tidigare.
          Har själv aldrig brytt mig om detta utan gör rent filtret under kranen men med tempererat vatten. Detta har inte vållat några problem hittills, men det kanske inte är optimalt?
          Att däremot frakta akvarievatten när man flyttar låter som mycket jobb till liten nytta. Det är ju jobbigt ändå med en flytt.

          Kommentar

          Arbetssätt...