Hur gör ni med stora akvarium när ni flyttar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dragula
    • April 2010
    • 58

    Hur gör ni med stora akvarium när ni flyttar

    Inte för att jag har tänkt flytta men det kan te sig intressant att veta hur folk faktiskt gör, allra helst människor med akvarium som väger över ett halvt ton.

    Hur gör ni när ni byter boende? Vad bör man tänka på?
    Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Dragula
    Inte för att jag har tänkt flytta men det kan te sig intressant att veta hur folk faktiskt gör, allra helst människor med akvarium som väger över ett halvt ton.

    Hur gör ni när ni byter boende? Vad bör man tänka på?
    Mitt akvarium som är på 3.000 liter väger inte ens det ett halvt ton. Stora akvarier (då menar jag i 3.ooo liters storleken) kan vara svåra att flytta men oftast pga av att de inte kommer igenom dörrar, uppför trappor etc.
    "Små" akvarier som t.ex. ett 720 väger inte mer än ca. 100 kg och det bär 2 starka personer även om det ibland kan vara besvärligt i trappor etc. man kan ju använda bärselar också så kan fler bära. Akvarier på 300-400 liter och neråt bär 3 personer rätt lätt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Dragula
      • April 2010
      • 58

      #3
      Tänkte mer på hur man gör med vatten, biokultur och fisk.
      Svenska guppiesällskapets forum - Allt om levandefödare.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        vatten tar man nytt från kranen. det är inte i vattnet som bakteriekulturen finns utan i filter o bottenmaterial. men jag brukar starta om mina kar när jag flyttar. fast jag rengör iof inte filtret. men det känns gott att tvätta sanden en del.

        fiskarna transporteras i spannar eller plastpåsar.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2894

          #5
          I akvariets barndom har jag hört att man hälde vatten i behållare och tog med på flyttlasset. Då var det fint med gammalt cognacsfärgat vatten. Nu tömmer man karet och inreder på nytt på den nya adressen. Möjligen kan man hålla bakteriekulturen i filter vid liv. Fiskarna placeras väl lämpligen i hinkar med lock alt. plastpåsar.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Beror nog mycket på hur lång tid som flytten tar.
            Är det en kort tid på någon eller några enstaka timmar kan man ha fiskarna i plasthinkar. Gäller det längre tid så är plastpåsar bättre.

            Nyttobakteriekultur vill man ju också hålla vid liv, men också här beror mycket på tiden. Om det går lite för lång tid så dör nyttobakterierna under transporten - så vid längre flyttar bör grus och filter tvättas innan man startar upp akvariet. Då kan det istället vara bättre att innan transporten krama ut filtret i en liten behållare med vatten och låta en luftpump och syresten syresätta vattnet (vilket håller nyttobakterierna vid liv) under transporten.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Slatan
              • August 2009
              • 277

              #7
              Hur stora påsar behöver man ha när man flyttar fiskar? Räcker det med 2 liters? Om man har 3 fiskar per påse.
              Flytten kommer ta lite mer än 2 timmar.
              -Varför är bladlöss så små?
              -De stannar i växten!

              54 liter akvarium

              Kommentar

              • Estetfjortiz
                • March 2009
                • 365

                #8
                Ursprungligen postat av Slatan
                Hur stora påsar behöver man ha när man flyttar fiskar? Räcker det med 2 liters? Om man har 3 fiskar per påse.
                Flytten kommer ta lite mer än 2 timmar.
                Använd gärna om du får tag på "riktiga fiskpåsar" som finns på djuraffärer m.m. De är hållbarare och ser till att inte fiskarna kan klämmas i hörnen
                HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                Kommentar

                • Slatan
                  • August 2009
                  • 277

                  #9
                  Ojdå, nä det kommer jag nog tyvärr inte hinna få tag i :S
                  -Varför är bladlöss så små?
                  -De stannar i växten!

                  54 liter akvarium

                  Kommentar

                  • Estetfjortiz
                    • March 2009
                    • 365

                    #10
                    Ajdå. Sätt dubbla påsar isf så de inte går sönder!
                    vad ska du frakta för fiskar?
                    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                    Kommentar

                    • Slatan
                      • August 2009
                      • 277

                      #11
                      6 kilfläcksrasbora, 1 gulgurami, 1 guppy, 2 körsbärsräkor och 1 ancistrus
                      Räcker det med 2 liters då? Eller ska jag ta 3 l?
                      -Varför är bladlöss så små?
                      -De stannar i växten!

                      54 liter akvarium

                      Kommentar

                      • Estetfjortiz
                        • March 2009
                        • 365

                        #12
                        Ta du 3 liters. Bättre förstora än försmå påsar skulle jag säga
                        HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                        Kommentar

                        • Slatan
                          • August 2009
                          • 277

                          #13
                          Okidoki, då gör jag så.
                          Kan man ha 1 gulgurami, 1 guppy och 1 ancistrus i samma påse?
                          Sen 3 + 3 rasboror och sen de 2 räkorna i en påse? Alltså 4 påsar...
                          -Varför är bladlöss så små?
                          -De stannar i växten!

                          54 liter akvarium

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Jag håller ju på att leta nytt boende, och står i begrepp att flytta så fort vi hittat någor lämpligt.

                            Det här har varit en mara för mej, hur jag ska klara flytten med Akvariumen, just akvariumen har väl inte varit problemet, där har jag...som Kjell skrev....starka karlar som fixar den biten, det är fiskarna som har varit stöte stenen......

                            I mitt 720 liters har jag ju en ganska udda population, malarna klarar väl en flytt bäst. Men jag har Syd och Centaralamerikanska ciklider, Fengäddor och Channor......Hur blir det....som ni skriver...att jag flyttar akvariumet och gör en uppstart av det på nya adressen, jag har förstått det så att man inte behöver flytta med sej vattnet från akvariumet?? Men om man fyller upp 720 liter från kranen, blir det då inte en nitritspik som heter duga i karet....Hur länge kan filtrena ligga i vatten, och räcker de nyttobakterierna till för ett "vattenbyte" på 720 liter???
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • Malawi1
                              • February 2009
                              • 583

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dragula
                              Inte för att jag har tänkt flytta men det kan te sig intressant att veta hur folk faktiskt gör, allra helst människor med akvarium som väger över ett halvt ton.

                              Hur gör ni när ni byter boende? Vad bör man tänka på?

                              när jag skulle flytta 3 mil så tog jag så mkt vatten jag bara kunde i STORA plast dunkar. sen ner med mina malawiciklider i ett 100 liters akvarium som dom fick bo i under tiden det stora flyttades (375 liter). karet. ställningen, sand, lysrörs ramper la vi i bilen. vi har en volvo v70. sen när vi hadde fyllt upp karet lät vi det stå 1 dag sen i med fiskarna. alla klarade sig.
                              375 liter malawi / tanganyika.

                              96 liter SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...