kondenserande vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiaLotta
    • August 2009
    • 219

    kondenserande vatten?

    I mitt 63 liters som står på en ikea malmbyrå verkar det som att vattnet som kondenserar rinner ut ur det heltäckande locket.

    det resulterar i en förstörd bänk.

    Finns det något tips på att förhindra detta?
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Ursprungligen postat av FiaLotta
    I mitt 63 liters som står på en ikea malmbyrå verkar det som att vattnet som kondenserar rinner ut ur det heltäckande locket.

    det resulterar i en förstörd bänk.

    Finns det något tips på att förhindra detta?
    Finns det nått "mathål" som du brukar fälla upp vid matning? Isf kan du låta detta stå öppet alltid det borde minska kondensen en del. Du kan även pröva att sänka temp. något.
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Hörnsten
      • January 2010
      • 123

      #3
      Du kanske kan lägga något vattentåligt mellan akvariet och byrån? Vet att IKEA har glasskivor till åtminstone vissa storlekar av Malm. Jag kan dock inte garantera att glaset inte spricker om belastningen från akvariet skulle få byråns toppskiva att svikta. De är väl inte i första hand tänkta som akvariemöbler. Andra idéer är att använda någon genomskinlig plastskiva eller klippa till en bit vaxduk.

      Kommentar

      • Rooster
        • March 2006
        • 1468

        #4
        Um, tänkte oxå att det hade kunnat vart ett alternativ.
        Fish for Life!!!

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Sänk temperaturen, om du inte har någon verkligt speciell anledning till att ha höjd temp behövs det ofta knappt.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • FiaLotta
            • August 2009
            • 219

            #6
            Ursprungligen postat av Rooster
            Finns det nått "mathål" som du brukar fälla upp vid matning? Isf kan du låta detta stå öppet alltid det borde minska kondensen en del. Du kan även pröva att sänka temp. något.
            Just nu har jag fällt upp luckan. men det lilla ljus som det ynka minilysröret ger kommer ju gå rakt ut.
            har redan sänkt doppvärmaren till 24 grader eftersom det av sig självt blir varmare. Har två fjärilciklider i karet.

            Kommentar

            • FiaLotta
              • August 2009
              • 219

              #7
              Ursprungligen postat av Hörnsten
              Du kanske kan lägga något vattentåligt mellan akvariet och byrån? Vet att IKEA har glasskivor till åtminstone vissa storlekar av Malm. Jag kan dock inte garantera att glaset inte spricker om belastningen från akvariet skulle få byråns toppskiva att svikta. De är väl inte i första hand tänkta som akvariemöbler. Andra idéer är att använda någon genomskinlig plastskiva eller klippa till en bit vaxduk.
              jag får kanske göra det.
              Vet att det inte tänkt som en akvariemöbel men den klarar lätt ett litet kar.
              Problem med att jag har elektricitet kring akvariet kvarstår dock.

              just nu har jag allt hängande ner bredvid karet men det blir genast en attraktion för katterna

              Kommentar

              • FiaLotta
                • August 2009
                • 219

                #8
                Ursprungligen postat av Sultanen
                Sänk temperaturen, om du inte har någon verkligt speciell anledning till att ha höjd temp behövs det ofta knappt.
                doppvärmaren går i princip inte alls igång då det blir skitvarm därinne.

                jag kanske får borra små hål i locket? men då blir det ju lite discokula över det hela

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Pröva att sänka vattennivån någon centimeter, det har hjälpt i mitt akvarium. På en annan möbel som jag absolut inte vill ha vattenskadad har jag lagt genomskinlig byggplast underst. Nu är den skivan utdragbar så det gick att vika in plasten snyggt, men på kanterna hänger det två centimeter "volang". Man ser det inte efter ett tag, om man nu stör sig på sådana detaljer.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ursprungligen postat av Hörnsten
                    Du kanske kan lägga något vattentåligt mellan akvariet och byrån? Vet att IKEA har glasskivor till åtminstone vissa storlekar av Malm. Jag kan dock inte garantera att glaset inte spricker om belastningen från akvariet skulle få byråns toppskiva att svikta. De är väl inte i första hand tänkta som akvariemöbler. Andra idéer är att använda någon genomskinlig plastskiva eller klippa till en bit vaxduk.
                    Jag har en glasskiva på min malm och det har funkat bra, tänk bara på att lägga en typ liggunderlag i mellan glasskivan och akvariet. Obs, jag har inte satt dit de små "plastknopparna" mellan glasskivan och byrån.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hörnsten
                      Du kanske kan lägga något vattentåligt mellan akvariet och byrån? Vet att IKEA har glasskivor till åtminstone vissa storlekar av Malm. Jag kan dock inte garantera att glaset inte spricker om belastningen från akvariet skulle få byråns toppskiva att svikta. De är väl inte i första hand tänkta som akvariemöbler. Andra idéer är att använda någon genomskinlig plastskiva eller klippa till en bit vaxduk.
                      glasskiva är en dålig idé eftersom vattnet kommer att sugas in mellan glas och bänkskiva, klart bättre lösning att åtgärda orsaken!
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...