jungfruslända?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coraline
    • November 2009
    • 16

    jungfruslända?

    När jag skulle hälla tillbaka vattnet efter att ha bytt grus i mitt lilla akvarium så hittade jag ett litet kryp, en grön smal liten sak med tre spröt i bakänden o sex ben och två taggar i den andra. Efter visst googlande och forumsökande har jag kommit fram till att det är en jungfrusländenymf, (troligtvis en lestes sponsa), men jag har inte riktigt förstått om det är bra eller dåligt o stoppa tillbaks den i akvariet.
    Just nu är det en mal och ett gäng räkor och räkyngel där, om några veckor om allt verkar ok så ska det i guppy eller minirasbora. Kommer nymfen o käka upp dem eller tvärtom kanske?
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Skulle aldrig låta en sländlarv vara kvar i akvariumet, dessa larver är rovdjur och du lär inte få ha kvar en enda räka, hade inte förvånat mig om den tog vissa småfisk också.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      Vore det inte värt att offra några räkor för att få se ett sådant djur utvecklas? Jag skulle nog fundera över saken, är inte helt säker på vad jag skulle välja, vore lite häftigt att föda upp en slända.

      Ungefär hur stor är den? Kan du ta en bild?
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • coraline
        • November 2009
        • 16

        #4
        Jag har tagit en bild, men jag vet inte hur jag visar den här.
        Den ser ut som den här ungefär, men grönare: http://www.bumblebee.org/invertebrat...elflyNymph.jpg
        Den är ungefär 1,5 - 2 cm lång.

        Den har ju inte ätit upp alla räkyngel hittills, så det är ändå lite lockande...
        Skulle den överleva i en stor skål med det gamla gruset och lite cabomba i rumstemperatur tror du?

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Ja. Byt lite vatten då och då.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • coraline
            • November 2009
            • 16

            #6
            Aha, då löser det ju hela problemet. Ska man mata kräket med nånting?

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Jag skulle prova med mygglarver och se om det faller på läppen. Kanhända att den är lite kinkig om maten inte sprattlar.. men det Borde gå.
              Köp en burk maggot annars. ^^
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • coraline
                • November 2009
                • 16

                #8
                Ew.>< Jag hoppas det funkar med larverna. Det hade ju varit trevligt om han gillade flingmat annars.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Varför tro du det är en han???
                  Allt rovgirigt brukar jag anta är en hon...
                  Och som sagt rovgirigt är "det"
                  En gång försvann alla mina små nothoyngel i en burk och gissa vad som fanns kvar...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Maggot knappast en sån sländlarv. Levande mygglarver kan vara ett bra test. Ibland kan det funka med pincett och röra lite försiktigt framför om död mat. Sen kan några räkyngel kanske offras.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • coraline
                      • November 2009
                      • 16

                      #11
                      Litet kräk = han^^

                      Hur mycket kan han tänkas äta då? Om dom nu käkar yngel så där på löpande band.

                      Kommentar

                      • coraline
                        • November 2009
                        • 16

                        #12
                        Hm. Jag tror jag börjar med dödingar.
                        Räkynglen är inte lättfångade direkt, även om jag skulle vilja offra dom.

                        Kommentar

                        • coraline
                          • November 2009
                          • 16

                          #13
                          Kan den äta snäckor? De mångdubblas ju när man vänder ryggen till. Eller har de för hårt skal?

                          Kommentar

                          • Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

                            #14
                            Tja, om den är nära två centimeter kan den säkert tugga i sig en liten maggot? Jag har för mig att sådana där små nymfer är rätt bitska. Levande mygglarver är det ju trots allt lite sparsmakat med såhär års.. ^^
                            Men hur som helst. Prova dig fram. Det lär synas rätt snart vad hon ( Jag är på din sida, Erikthur. *flin* ) är sugen på.
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

                            Kommentar

                            • Lellel2
                              • September 2009
                              • 199

                              #15
                              Jag skulle nog ha den i en liten skål eller vas med lite grus och någon blomma som man ställer ljust, sen skulle jag testa lite olika mat, kom bara ihåg att när du matar så måste du byta vatten som en tok pga den lilla vattenvolymen den går i men det är enkelt gjort i mitt huvud (ett dricksglas ur och ett dricksglas i). Testa med kläkta artema kanske? finns en chans att det är för litet men värt att testa, mygglarver eller något annat du har hemma, hela flingor kanske den kan ta? där den väl blir lite hungrig kommer nog det mesta gå ned. Tror den kan ha problem med snäckor men testa om du har någon över?

                              Fast jag håller nog med om att räkorna kan ligga risigt till om den får vara kvar, dom är ju rovdjur in i minsta gen dom där badboysen
                              "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                              Work smart, not hard

                              Kommentar

                              Arbetssätt...