Döda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #16
    Finns bra trådar om det, sök i forumet!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Yoink
      • September 2009
      • 234

      #17
      Ursprungligen postat av eriahl
      Antalet mil är väl inget problem för en utflykt. Finns säkert roliga zoobutiker och annat att baka in i resan. Är det fengäddor och arowana?
      Det stämmer bra att det var två fengäddpr en en silver arowana. Just nu ät siktet inställt på Lisebergs julmarknad Till mitt försvar (även om det inte är mycket värt i nuläget när fisken redan är död) måste jag få säga att jag inte visste fisken skulle skickas med posten.

      Kensa, har du någon aning om vad det skulle kosta att skicka paketet med bussgods, vägde 1,6 kg och var väll ca 40x15x20cm?

      mvh Tim

      Kommentar

      • sandish
        • August 2009
        • 462

        #18
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nja någon lag är det inte - men enligt postens egna regler är det förbjudet att skicka levande djur som paket eller brev.
        Till stor del har de denna regel pga av att post hanteras på ett sådant sätt att det vore djurplågeri att skicka djur som postpaket.

        De flesta fraktföretag har samma regler vad gäller levande djur

        Ahaaa där ser man... ja man lär sig så länge man lever
        500L Monster Tank
        1st Paroon haj
        3st Påfågelciklider (Oscar)
        1st Gibbicep

        1 st Redtail Catfish

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #19
          Ursprungligen postat av Charlottis
          Jag skulle då aldrig vilja ha fiskar skickade till mig med posten, man fattar ju hur de kommer lida. Har man inte tid att åka o köpa det man vill ha får man faktiskt avstå o välja något annat.
          Hur fattar man det? Bortsett från denna händelse, och att det är förbjudet. Vad är skillnaden att skicka med posten och med lastbil som de kommer till djuraffärerna i?

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #20
            Har du ingen akvarie affär i närheten?

            Oftast så svarar de gärna på frågor, och om det är en speciell fisk som de inte har som du är ute efter, så kan de beställa hem dem om du har tur, eller höra sig för.

            Bussgods har jag hört att de skickar fisk med, har själv en frigolit låda från en akvarie affär som det står bussgods på.

            Skicka fisk med posten har jag aldrig hört talas om, jag har sett hur de behandlar paketen skulle aldrig, ALDRIG skicka något levande med posten.

            De som skickade paketet måste varit tom i bollen.
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • gustinger
              • October 2009
              • 215

              #21
              jobbade på posten under sommarlovet för många år sen och jag kan ju säga rakt ut att man lägger ju inte in paket som kommer in på terminalen för registrering med silkesvantar, att dom flyger en 2-3 meter i luften och landar i en hög i lastbilen när man är klar är inget ovanligt, stackars fiskar.
              Min bror jobbadesom lastbilschaufför umder den tiden oxå och han körde rätt mycket djur leveranser, men då va det speciella utbildningar dom va tvungna att gå för att få rätt att köra djur, och alla paket som det va djur i skulle ligga i hytten till leverans adressen. men det slutade posten med efter ett tag, vet dock inte varför.
              56l Agassazii Fire Red
              80l Nigerian Yellow
              112l Transvestitus
              240l Vejita II + scalar

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #22
                Ursprungligen postat av Yoink
                Det stämmer bra att det var två fengäddpr en en silver arowana. Just nu ät siktet inställt på Lisebergs julmarknad Till mitt försvar (även om det inte är mycket värt i nuläget när fisken redan är död) måste jag få säga att jag inte visste fisken skulle skickas med posten.

                Kensa, har du någon aning om vad det skulle kosta att skicka paketet med bussgods, vägde 1,6 kg och var väll ca 40x15x20cm?

                mvh Tim

                har fått leveranser från www.aleds.se till malmö med bussgods.
                har kostat 100-200 pesos beroende på hur stort / många
                frigolådor det var.


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Hur fattar man det? Bortsett från denna händelse, och att det är förbjudet. Vad är skillnaden att skicka med posten och med lastbil som de kommer till djuraffärerna i?
                  Transport av levande djur kräver speciell hantering (DET är det lagstiftat om) så de företag som sysslar med denna transportverksamhet skall ha en utbildning och djuren skall förvaras på ett godkänt sätt (ofta i speciella utbildningar).
                  De flesta grossister som levererar djur till akvarieaffärerna med sina lastbilar sköter denna transport själva, dvs har egna transportfordon och egna chaufförer - allt detta är godkänt av myndigheterna.
                  Vad jag vet så är det bara bussgods och flyget som man som privatperson kan anlita för transport av djur - dock även här bara för vissa linjer. Även dessa nekar ofta om det inte handlar om direktlinjer eftersom deras terminaler inte är godkända för hantering av djur.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Andrém
                    • October 2009
                    • 1247

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    har fått leveranser från www.aleds.se till malmö med bussgods.
                    har kostat 100-200 pesos beroende på hur stort / många
                    frigolådor det var.


                    .
                    Förlåt att jag lånar tråden till något annat än ämnet med varför skriver folk "pesos" som valuta? Har jag missat något?

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #25
                      Ursprungligen postat av Andrém
                      Förlåt att jag lånar tråden till något annat än ämnet med varför skriver folk "pesos" som valuta? Har jag missat något?


                      mig veterligt är det oftast bara en person som använder pesos...

                      det är jag...

                      och det beror nog mest på att jag tycker att våra hårt devalverade
                      svenska kronor påminner mest om ett bananlands inflationsvaluta,,,,,,



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Yoink
                        • September 2009
                        • 234

                        #26
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        Har du ingen akvarie affär i närheten?

                        Oftast så svarar de gärna på frågor, och om det är en speciell fisk som de inte har som du är ute efter, så kan de beställa hem dem om du har tur, eller höra sig för.
                        Av alla affärer jag har tittat i har jag inte sett en ända fengädda (Dock har jag inte varit på jägerzoo än). Men arowanor har jag sett i två olika butiker, men då var dessa redan 25-30cm stora, jag vill gärna ha en mindre (den bortgångne mätte ca 10cm).
                        Men tack i alla fall, jag ska fortsätta titta runt.

                        mvh Tim

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          #27
                          Fanken så trist på dom kuliga fiskarna som fick sätta livet till ju.
                          Har inte läst alla inläggen men lite snabbt, varifrån beställde du fisken ?
                          Kunde dom inte skickat med heatpack om det skulle ta flera dagar för transporten så borde man ju kopplat att det krävs lite värme i paketet även om det var frigolitlåda.
                          Var det av företag eller privat som du handlade ?
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            #28
                            Ursprungligen postat av Yoink
                            Av alla affärer jag har tittat i har jag inte sett en ända fengädda (Dock har jag inte varit på jägerzoo än). Men arowanor har jag sett i två olika butiker, men då var dessa redan 25-30cm stora, jag vill gärna ha en mindre (den bortgångne mätte ca 10cm).
                            Men tack i alla fall, jag ska fortsätta titta runt.

                            mvh Tim
                            Be dem ta in. Finns massvis av fengäddor och arowanor på diverse listor. Polypterus Ansorgii finns t.o.m., tydligen en av de första gångerna den skådats i sverige.

                            Kommentar

                            • drd
                              • March 2004
                              • 5586

                              #29
                              Ursprungligen postat av Yoink
                              Av alla affärer jag har tittat i har jag inte sett en ända fengädda (Dock har jag inte varit på jägerzoo än). Men arowanor har jag sett i två olika butiker, men då var dessa redan 25-30cm stora, jag vill gärna ha en mindre (den bortgångne mätte ca 10cm).
                              Men tack i alla fall, jag ska fortsätta titta runt.

                              mvh Tim
                              Åleds har ofta arrowana hemma i olika size och säkert fengädda oxå eller kan nog ta hem och skicka med bussgods som nån redan hade skrivit.
                              ________________________________________________

                              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                #30
                                Ursprungligen postat av Yoink
                                Av alla affärer jag har tittat i har jag inte sett en ända fengädda (Dock har jag inte varit på jägerzoo än). Men arowanor har jag sett i två olika butiker, men då var dessa redan 25-30cm stora, jag vill gärna ha en mindre (den bortgångne mätte ca 10cm).
                                Men tack i alla fall, jag ska fortsätta titta runt.

                                mvh Tim

                                bara för att de uinte har den hemma, så innebär det inte att de inte kan plocka hem den.

                                har vid flertal tillfällen snackat med lokal affär, bett dom plocka hem
                                en fisk som finns hos grossisten, alltid (nästan iaf) gott bra.


                                .
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...