Döda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yoink
    • September 2009
    • 234

    Döda fiskar

    Idag skulle fiskarna jag beställt äntligen komma (Beställde dom för drygt en månad sen). Glad som ett barn på julafton åkte jag ner till mitt postombud och skulle hämta ut mitt paket.
    Väl där så hade paketet inte kommit utan det skulle dröja tills imorgon. Aldrig livet sa jag, där ligger fiskar i och dom måste komma ut idag! Tur som jag hade så var det en dam från posten där jag skulle hämta paketet, och hon ordnade så jag kunde hämta det från poståkeriet där det låg och väntade. Allt gick himla smidigt, in, fick paketet och så var det till att åka hem igen.
    Väl hemma öppnade jag frigolitlådan dom skickats i och hittade 3 plastpåsar snyggt inslagna i tidningspapper. Det jag hittade i påsarna var inte lika kul :S Där låg det tre döda fiskar, en i varje påse. Men inte fan var det konstigt, påsarna var is kalla

    När det var 11 grader i påsarna hade lådan ändå legat varmt den senaste timmen.
    Bifogade filer
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Ursprungligen postat av Yoink
    Idag skulle fiskarna jag beställt äntligen komma (Beställde dom för drygt en månad sen). Glad som ett barn på julafton åkte jag ner till mitt postombud och skulle hämta ut mitt paket.
    Väl där så hade paketet inte kommit utan det skulle dröja tills imorgon. Aldrig livet sa jag, där ligger fiskar i och dom måste komma ut idag! Tur som jag hade så var det en dam från posten där jag skulle hämta paketet, och hon ordnade så jag kunde hämta det från poståkeriet där det låg och väntade. Allt gick himla smidigt, in, fick paketet och så var det till att åka hem igen.
    Väl hemma öppnade jag frigolitlådan dom skickats i och hittade 3 plastpåsar snyggt inslagna i tidningspapper. Det jag hittade i påsarna var inte lika kul :S Där låg det tre döda fiskar, en i varje påse. Men inte fan var det konstigt, påsarna var is kalla

    När det var 11 grader i påsarna hade lådan ändå legat varmt den senaste timmen.
    Ingen vettig människa skickar fisk med posten. Dessutom förbjudet.
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13136

      #3
      Precis... vad tror den som skickade fiskarna att de fraktas i? lastbilsflak med klimatanläggning eller?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Yoink
        • September 2009
        • 234

        #4
        Jaså det är förbjudet, är det något nytt? Jag kan ju inte påstå att det var bra att skicka fiskarna på detta viset nu efter som dom dog, men om det inte hade blivit så kallt ser jag inte varför man inte skulle kunna göra det? Jag vet ju inte hur posten behandlade dom små liven men jag vill tro att det gick rätt till med tanke på att dom skickades med ett lite dyrare paket-alternativ och att lådan var märkt med fisk.

        mvh Tim

        Kommentar

        • sandish
          • August 2009
          • 462

          #5
          Beklagar de som hänt... men de är väl knappast olagligt att skicka fiskar med posten inrikes...
          500L Monster Tank
          1st Paroon haj
          3st Påfågelciklider (Oscar)
          1st Gibbicep

          1 st Redtail Catfish

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av sandish
            Beklagar de som hänt... men de är väl knappast olagligt att skicka fiskar med posten inrikes...
            Nja någon lag är det inte - men enligt postens egna regler är det förbjudet att skicka levande djur som paket eller brev.
            Till stor del har de denna regel pga av att post hanteras på ett sådant sätt att det vore djurplågeri att skicka djur som postpaket.

            De flesta fraktföretag har samma regler vad gäller levande djur
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • icefudge
              • August 2009
              • 177

              #7
              personen du beställde av skulle lagt dom i en frigolitlåda med breathingbags och heatpack så hade dom vart vid liv!!!
              Malar is the shit

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                Ursprungligen postat av Yoink
                Idag skulle fiskarna jag beställt äntligen komma (Beställde dom för drygt en månad sen). Glad som ett barn på julafton åkte jag ner till mitt postombud och skulle hämta ut mitt paket.
                Väl där så hade paketet inte kommit utan det skulle dröja tills imorgon. Aldrig livet sa jag, där ligger fiskar i och dom måste komma ut idag! Tur som jag hade så var det en dam från posten där jag skulle hämta paketet, och hon ordnade så jag kunde hämta det från poståkeriet där det låg och väntade. Allt gick himla smidigt, in, fick paketet och så var det till att åka hem igen.
                Väl hemma öppnade jag frigolitlådan dom skickats i och hittade 3 plastpåsar snyggt inslagna i tidningspapper. Det jag hittade i påsarna var inte lika kul :S Där låg det tre döda fiskar, en i varje påse. Men inte fan var det konstigt, påsarna var is kalla

                När det var 11 grader i påsarna hade lådan ändå legat varmt den senaste timmen.
                Varifrån har du beställt?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Yoink
                  • September 2009
                  • 234

                  #9
                  Om det nu är så att det är olagligt/mot någon regel vill jag inte hänga ut någon, men om du är intresserad så kan du få det i ett pm.

                  mvh Tim

                  Edit: Nu är det så att jag väldigt gärna vill ha fisken, är det någon som vet hur man skulle kunna skicka fisken utan att stackarna ska behöva dö? Det är för långt för att köra och hämta dom själv men ändå inte jättelångt, 35-40 mil skulle jag tro.
                  Senast redigerad av Yoink; 04 November 2009, 20:15.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13136

                    #10
                    Strunt samma, antar att det är en privatperson
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Yoink
                      • September 2009
                      • 234

                      #11
                      Faktum är att jag har beställt dom från en butik men dom skickades direkt från grossisten (Butiken bara förmedlade och hade ingen med fisken att göra).

                      mvh Tim

                      Kommentar

                      • Charlottis
                        • December 2007
                        • 579

                        #12
                        Det kan ju inte vara postens fel att fiskarna dog. I och med att man inte får skicka levande varelser som postpaket tror väl inte posten att det ligger ett gäng fiskar i lådan. Det är dessutom inte deras ansvar att hålla fiskar.

                        Den person som skickat detta borde veta bättre om han/hon har med djur att göra. Blir upprörd när man tror man kan behandla djur hur som helst.

                        Jag skulle då aldrig vilja ha fiskar skickade till mig med posten, man fattar ju hur de kommer lida. Har man inte tid att åka o köpa det man vill ha får man faktiskt avstå o välja något annat.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          om du nu så hemst gärna vill ha denna fisk, och inte vill åka 35-40 mil själv,
                          så pynta en polare, pynta en taxi, pynta en morsa, normal transport
                          i en uppvärmd (20 grader) bil / buss i 4-7 timmar är inga pix för fisken om den
                          är rätt packad.


                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Antalet mil är väl inget problem för en utflykt. Finns säkert roliga zoobutiker och annat att baka in i resan. Är det fengäddor och arowana?
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Rockdoll
                              • October 2009
                              • 351

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              om du nu så hemst gärna vill ha denna fisk, och inte vill åka 35-40 mil själv,
                              så pynta en polare, pynta en taxi, pynta en morsa, normal transport
                              i en uppvärmd (20 grader) bil / buss i 4-7 timmar är inga pix för fisken om den
                              är rätt packad.


                              .
                              Fråga bara, hur är rätt packad? Funderar på att köpa lite räkor och kanske någon firre i helgen när jag är i gbg. Bor i Lund, så resan med buss tar ca 3 timmar, plus ett par timmar att ta sig till och från bussen osv.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...