Vattentemp vid blandning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Vattentemp vid blandning

    Får visa mina dåliga mattekunskaper.
    Blandar man 50% vatten på 4grader med 50% vatten på 8grader. Blir det väl ca 6grader.
    Blandar man 50% vatten på 4grader med 50% vatten på 12grader. Blir det ca 8grader då?
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • sandish
    • August 2009
    • 462

    #2
    ingen aning... mina mattekunskaper är inte vad de borde vara =)
    Men du kan ju prova...
    500L Monster Tank
    1st Paroon haj
    3st Påfågelciklider (Oscar)
    1st Gibbicep

    1 st Redtail Catfish

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Man kan göra på det sättet har du nästan som rätt i. Tänkte inte på det själv. Egentligen var det kunskaperna bland zoopetare jag gjorde ett litet test av.
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • sandish
        • August 2009
        • 462

        #4
        Ursprungligen postat av eriahl
        Man kan göra på det sättet har du nästan som rätt i. Tänkte inte på det själv. Egentligen var det kunskaperna bland zoopetare jag gjorde ett litet test av.

        haha okej okej ....
        Nej men prova och mät temperaturen... skriv gärna ned vilket resultat du fick Vore både bra & kul o veta
        500L Monster Tank
        1st Paroon haj
        3st Påfågelciklider (Oscar)
        1st Gibbicep

        1 st Redtail Catfish

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Har just blandat 5L 4,5gradigt och 5L 12gradigt vatten. Jäkla duktig man är ändå. Man kan säga att det blev 9grader. Lite knappt men hade ju lite drygt 4grader.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Får visa mina dåliga mattekunskaper.
            Blandar man 50% vatten på 4grader med 50% vatten på 8grader. Blir det väl ca 6grader.
            Blandar man 50% vatten på 4grader med 50% vatten på 12grader. Blir det ca 8grader då?
            Rent teoretiskt bör det väl bli som du skriver, tar du lika delar vatten med en viss differens i temperatur bör de mötas på "mitten" av differensen, dvs.
            Har du vatten på 4 grader resp 12 grader är differensen 8, de bör därför mötas på 4+8/2=8 grader.

            Om jag inte är helt ute och cyklar i nattmössan
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • sandish
              • August 2009
              • 462

              #7
              Ursprungligen postat av Sultanen
              Rent teoretiskt bör det väl bli som du skriver, tar du lika delar vatten med en viss differens i temperatur bör de mötas på "mitten" av differensen, dvs.
              Har du vatten på 4 grader resp 12 grader är differensen 8, de bör därför mötas på 4+8/2=8 grader.

              Om jag inte är helt ute och cyklar i nattmössan
              Jupp... det låter ju logiskt, men vore kul om TS provade och slängde upp resultat
              500L Monster Tank
              1st Paroon haj
              3st Påfågelciklider (Oscar)
              1st Gibbicep

              1 st Redtail Catfish

              Kommentar

              • sandish
                • August 2009
                • 462

                #8
                får man fråga varför TS undrar detta?... är väl lättare att fixa rätt temperatur på en gång?...
                500L Monster Tank
                1st Paroon haj
                3st Påfågelciklider (Oscar)
                1st Gibbicep

                1 st Redtail Catfish

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Låter som en rent hypotetiskt fråga, möjligen har han fått i sig en eller två öl för mycket, eller så kom han bara på att det kunde vara kul att tänka lite för en gång skull
                  Nä, men skämt å sido, han har inte 4gradigt kranvatten så frågan eller iaf de specifika temperaturerna är hypotetiska
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • sandish
                    • August 2009
                    • 462

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sultanen
                    Låter som en rent hypotetiskt fråga, möjligen har han fått i sig en eller två öl för mycket, eller så kom han bara på att det kunde vara kul att tänka lite för en gång skull
                    Nä, men skämt å sido, han har inte 4gradigt kranvatten så frågan eller iaf de specifika temperaturerna är hypotetiska

                    hahaha... så TS sitter och är dyngrak? hehe...
                    nej jag förstår, ibland får man lite konstiga funderingar
                    500L Monster Tank
                    1st Paroon haj
                    3st Påfågelciklider (Oscar)
                    1st Gibbicep

                    1 st Redtail Catfish

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Tempundran beror på att det är några som kommer att ta in koikarpar från en damm där vattnet är 4grader imorgon/idag. Akvarierna håller åtminstone 12grader. Har inte kollat tempen där men brukar hålla sig där eller några grader till.
                      Det är ju inte bra med stressen vid håvande och jagande när det är mer eller mindre dvaltemp koien går i. Dammen är modell större. Hoppas koien blir överraskade med nattmössan på och lättfångade ändå. Inkoppningen blir nog från en balja rätt ner i akvarierna dessutom.
                      Det är inte mina fiskar och tycker dom sjabblat med intagningen lite väl mycket för fiskens skull. Funderar på om det går att få till att dom blandar tempen i tanken så blir lite mindre chock iaf.
                      Funderingen var att lyckas få till från4grader till ca8grader först och någonslags koppning sen. Lite bättre än 4grader till 12grader på en gång.
                      Har ett par baljor på 60L utomhus och tempen var lämpligt nog 4,5grader. Går vattengråsuggor som mat åt andra vattenkryp i baljorna.
                      Off topic så kan jag inte dricka så nykter är jag men man kan ju undra.

                      Kanske hinner fota något så ev trillar någon bild in.
                      Senast redigerad av eriahl; 23 October 2009, 01:42.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Blir åtminstone bild på en renspolad sak ur dammen. Något annat hittades oxå tyvärr men bild passar inte här. Kan säga att ett djur med halvlånga öron som skuttar hade hamnat i dammen.
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av eriahl; 23 October 2009, 13:31.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Blir åtminstone bild på en renspolad sak ur dammen. Något annat hittades oxå tyvärr men bild passar inte här. Kan säga att ett djur med halvlånga öron som skuttar hade hamnat i dammen.

                          kängru ??

                          vallaby ??



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Försökte ju vara lite som diskret. Såg ut som en stackars hare men kaniner är inte ovanliga så lite knepigt men man vet aldrig.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Slänger in en bild men får se hur det blir med bilder efter intagningen. Får välan inte den försiktigaste behandlingen s a s. Suddandet på killarna är bara ett frispel som blir ibland
                              Bifogade filer
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...