Alternativa kar-material

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SSSS
    • September 2009
    • 16

    Alternativa kar-material

    Hej! Funderar på det här med material i Akvarier. I stort sett alla är ju helt i glas med eventuellt någon slags ram.

    Har sett i någon akvariebok något exempel där akvariet byggdes i marinplywood för att sedan dras över med nån vända glasfiber och plast. Har även ett minne av en svåger som hade ett som jag skulle tro vara i ca 5mm glasfiber och plast (läänge sen ).

    Båda dessa alternativ innehåller endast framruta.

    Är det någon som har några positiva/negativa åsikter om detta eller vet prismässigt eller säkerhetsmässigt osv för och nackdelar med detta jämfört med kar helt i glas?

    /Salle
  • thobiastt
    • September 2009
    • 149

    #2
    jag vet att en akvarieaffär här i närheten hade ett MASSIVT STORT akvarium , måste vart ett par kubik vatten i det. iaf , det var byggt i trä och insidan va plastat med epoxy tror jag det var , sen som framruta hade han ett gammalt skyltfönster. :P

    Kommentar

    • SSSS
      • September 2009
      • 16

      #3
      har funderingar på detta pga att jag funderar på att dra igång ett kar eventuellt med sump, isf skulle man ju kunna gömma utavrinning i bakkant som man kan gömma med en bakgrund med fogskum osv och även returslangar osv.

      Kommentar

      • SSSS
        • September 2009
        • 16

        #4
        Ursprungligen postat av thobiastt
        jag vet att en akvarieaffär här i närheten hade ett MASSIVT STORT akvarium , måste vart ett par kubik vatten i det. iaf , det var byggt i trä och insidan va plastat med epoxy tror jag det var , sen som framruta hade han ett gammalt skyltfönster. :P
        Måste vara rätt smidigt att göra ett i den storleken iaf utan att behöva släpa på enorma glasskivor

        Kommentar

        • 96 tubo
          • November 2008
          • 238

          #5
          i närheten av mig har dom ett i spånskiva som varit igång ett toital år det är på cA 1300 liter

          Kommentar

          • SSSS
            • September 2009
            • 16

            #6
            Ursprungligen postat av 96 tubo
            i närheten av mig har dom ett i spånskiva som varit igång ett toital år det är på cA 1300 liter

            Och så säger fölk att man inte ska ha spånskivor till akvariebänkar osv

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Obehandlad spånskiva är redigt känslig för vatten, nog därför det inte rekommenderas till bänkar men de är ju lackade i ett kar.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • SSSS
                • September 2009
                • 16

                #8
                Ursprungligen postat av Sultanen
                Obehandlad spånskiva är redigt känslig för vatten, nog därför det inte rekommenderas till bänkar men de är ju lackade i ett kar.
                Jo man har ju sett hur spånskivorna ser ur om man byggt baslåda utomhus och glömt några bitar ute

                man undrar ju dock om spån blir billigare/starkare än glas...

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Billigare iaf Men jag hade reglat upp ett sånt kar rejält på utsidan men det hade nog fungerat ändå, många stora byggen i spån/marinplyfa
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...