Lite råd vore bra.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ImPulse
    • August 2009
    • 203

    Lite råd vore bra.

    Nu är det som såhär att jag måste flytta temporärt i slutet på nästa månad. Lägenheten jag bor i ska renoveras och enligt det byggschemat jag har fått så kommer renoveringen ta ungefär 3 veckor. Jag vet ännu inte om jag kommer få komma in i lägenheten under denna tiden och kolla till akvariet, jag ska ta reda på det på måndag. Elen kommer stängas av eftersom ny el ska dras, vattnet stängs också av då nya rör ska läggas och eftersom dessa två saker är något som är nödvändigt för att ett akvarium ska fungera så är jag sjukt kluven på hur jag ska göra.

    Jag vet inte om jag borde ta med mig akvariet till min kompis där jag ska bo under dessa veckorna, men det innebär att jag måste tömma ut allt vatten (och således bli av med den bakterifloran som byggts upp under snart ett års tid) och flytta på hela karet, börja från scratch med cykling o hela köret vilket tar lika lång tid som renoveringen gör, eller om jag ska låta det stå här och bara hoppas på att fiskarna överlever utan vattenbyte och ljus från rampen i 3 veckor. Total mörkläggning blir det inte eftersom solen lyser upp litegrann, men det är ändå inte optimalt. En nödlösning är att sälja fiskarna och börja om på nytt när jag kan komma tillbaka och bo i lägenheten, men jag vill verkligen inte göra det.

    Så jag undrar vad som blir bäst enligt er, och om det finns några andra alternativ?
    65 liter
    220 liter
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    hej, är det de på 200L?

    Om du inte visste detta så är den mesta av de goda nedbrytnings bakterierna i filtret och i bottengruset/sanden

    Så det ska inte vara några problem att flytta det till din kompis så länge att du inte sköljer filter och grus.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Och är det karet på 80 liter är det absolut inget att tveka på...ta med det!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ImPulse
        • August 2009
        • 203

        #4
        Det är det lilla karet på 80 liter. Tack för svaren, då verkar det som om karet får följa med till kompisen under dessa veckorna. :]
        65 liter
        220 liter

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #5
          Byggjobbarna kommer ju ha tillgång till ström hela tiden så jag tycker du ska höra dig för om du får låna ett uttag
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ImPulse
            • August 2009
            • 203

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Byggjobbarna kommer ju ha tillgång till ström hela tiden så jag tycker du ska höra dig för om du får låna ett uttag
            Jag har kollat det och jag har inte ens tillgång till lägenheten under de veckorna som renoveringen pågår. Jag får inte komma in här. Så det lilla karet måste flyttas, och detta kommer att göras nu på lördag eftermiddag.

            Jag ska inte skölja varken filter eller sand, utan bara lägga över fiskarna i påsar, fylla med luft så de klarar sig en stund, tömma karet på vatten och flytta. Sen i med nytt vatten, på med pump och ljus och låta det stå en stund innan jag lägger ner fiskarna allt eftersom. Jag lägger nog inte ner alla fiskar jag har i karet på en och samma gång utan släpper ner dom lite allt eftersom. Jag får hoppas att det går bra, vore jäkligt trist om några fiskar stryker med pga det här. Men det är det enda alternativet jag har tyvärr.
            65 liter
            220 liter

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Rör du inte filtret och ser till att det ligger i akvarievatten hela tiden kan du gott pytsa i all fisk på en gång, de mår inge bra av att ligga i plastpåse se bara till att snåla rejält på matningen i början om du är lite orolig, finns ingen anledning att mata den första dagen eller de första dagarna egentligen.

              Töm på vatten och bär ut karet med sanden orörd då detta är ett fint biologiskt filter
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • kimpo
                • December 2006
                • 131

                #8
                OT men får man fråga om du bor i ängelholm i skåne ??
                Kimpo
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2356968

                Kommentar

                • ImPulse
                  • August 2009
                  • 203

                  #9
                  Ursprungligen postat av kimpo
                  OT men får man fråga om du bor i ängelholm i skåne ??
                  Om det var mig du frågade så nej, jag bor inte i ängelholm. Bosatt lite utanför Kalmar. :]
                  65 liter
                  220 liter

                  Kommentar

                  • ImPulse
                    • August 2009
                    • 203

                    #10
                    Bumpar tråden lite och talar om att allt har gått bra. Jag är nu hemma i min egen lägenhet igen och jag har inte förlorat en enda fisk under resans gång. :]
                    65 liter
                    220 liter

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Gott!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        En följdfråga: kan man verkligen flytta akvariet med sanden kvar? Hur går det med bottenglaset? Jag har ett kar som är 100 cm och ska ev flytta det.

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Personligen skulle jag hellre flytta det utan sand, men håller du under botten så ska ett friskt kar klara det utan problem, om det är normala mängder sand vi pratar om.

                          Jag har ett 900 liters jag ska flytta till en annan vägg i vardagsrummet om ett par veckor, ska vi hjälpas åt?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • svea
                            • February 2005
                            • 2476

                            #14
                            Karet är 8 år, 160 l, aldrig flyttat tidigare. Om jag tar ur sanden, blir det inte väldigt farligt för fiskarna sen när jag lägger i den igen? Det rörs ju om mycket.

                            Mina bilder
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Vad står karet på idag och ska du flytta hela paketet?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...