Glas till hemmabygge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PosingPanda
    • November 2010
    • 44

Glas till hemmabygge

Är det någon som har tips på vart man kan få tag i billigt och prisvärt glas till att bygga ett egendesignat akvarium med?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

glasmästaren.

Kommentar

• Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

billigaste är om man tar sig tiden och surfar in på några olika glasmästare
      ber om en offert på dittan dattan glas, glöm inte tjocklek, storlek, kvalité på glaset, slipning,
      få in offerterna,,,,och sedan välja....

jag gjorde denna övning för ett par år sedan...om jag minns rätt så var utfallet i princip
      samma på alla, dvs dom låg alla inom 4-5% utom någon enstaka som låg kanske 25% över genomsnittet.

så, hittar man bara den som ligger över de andra, så kan man skrota honom och ta vilken annan som helst.

iaf inom ett storstadsområde. i mitt fall malmö + kringliggande småkommuner

men...har man möjlighet att fixa det med en glasmästare som ligger långt ut på landet, så kan det bli billigare.

jag lyckades dra kostnaden med 15% när jag gick till en glasmästare som låg 15 mil utanför malmö.

(sedan tog jag den offerten, och mailade en annan säljare på det stället, vilket var en gammal flickvän,
      och hon kapade ner det ytterligare 85%......)

sedan kan man om man skall ha små kar, typ nano, kanske springa ner till en mästare, be att få köpa
      spill, kostar kanske ett halvt kilo kaffe (iaf för mig), springa ner till Clas Ohlsson, köpa en glasskärare för 50 kr,
      hem och kapa, fram med brynet och slipa kanterna........myyyycket jobb som jag aldrig gör om...men billigt blev det....

.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• PosingPanda
        • November 2010
        • 44

Tack för tipset, mycket jobb gör inget så länge det är billigt. Lever redan lite på marginalen i och med min hund och mitt akvarium men lite utrymme finns det allt för hobbybygg också.

Kommentar

• Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

Ursprungligen postat av PosingPanda
          Tack för tipset, mycket jobb gör inget så länge det är billigt. Lever redan lite på marginalen i och med min hund och mitt akvarium men lite utrymme finns det allt för hobbybygg också.

tänk bara på försäkringsfrågorna.....

.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• danne0301
            • July 2009
            • 1128

Grattis du bor i rätt stad
            Majorna glasmästeri är tveklöst störst på akvarier i regionen. Du kan gå in i vilken butik som helst eller vilket forum som helst och han kommer nämnas väldigt fort. Eniro och ring eller åka dit och snacka lite.
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

Kommentar

Arbetssätt...