60 liter växtkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Link_Mag
    • January 2009
    • 238

    60 liter växtkar

    Hej!

    detta är inget superprojekt men kunde vara kul att skriva lite om de. karet är ett helglas standard 60 liters. kommer göda med DIY Co2 (använd i ett annat kar) och PMDD. ljuset är ett vanligt 15w så detta måste fixas mot bättre lite längre fram. växtlistan är inte riktigt spikad men får hem lite växter från plantswap imorgon så då blir det nog en liten uppdatering. fisklista är inte klar men Apistogramma Borellii är ett måste. kanske även lite räkor.

    Mvh Daniel
    Diskus och Växter FTW!
  • larsemil
    • June 2008
    • 172

    #2
    Ursprungligen postat av Link_Mag
    Hej!

    detta är inget superprojekt men kunde vara kul att skriva lite om de. karet är ett helglas standard 60 liters. kommer göda med DIY Co2 (använd i ett annat kar) och PMDD. ljuset är ett vanligt 15w så detta måste fixas mot bättre lite längre fram. växtlistan är inte riktigt spikad men får hem lite växter från plantswap imorgon så då blir det nog en liten uppdatering. fisklista är inte klar men Apistogramma Borellii är ett måste. kanske även lite räkor.

    Mvh Daniel
    Låter spännande! Har en liknande burk som jag kör hemma och det växer så det knakar - och då tillsätter jag ingen Co2 och har lågenergilampor bara. Men jag får rensa minst en gång i veckan för att inte limnophilan och najasen inte ska växa ut ur karet. Det är riktigt kul med små välinredda växtkar!

    Kommentar

    • Link_Mag
      • January 2009
      • 238

      #3
      ja man kan göra mycke skoj me små kar haft studiedag idag så jag har haft tid till karet idag. åkte ner till zooshopen och handlade växter. fick också hem en stor låda växter från paradiz på plantswap. fick även med mig 6 kardinalfiskar hem från affärn så nu får man vara lite försiktigett tag framöver. PMDD och Co2 e igång. kanske kommer några bilder ikväll.

      Växter jag har nu är:

      Vallisneria americana ''mini twister''
      Hygrophila polysperma
      Blyxa japonica
      Cryptocoryne Undulata
      Cryptocoryne pontederiifolia
      Nålgräs
      javaormbunke
      Echinodorus 'Ozelot
      Echinodorus bleheri

      Ska ha i mer växter och framförallt mossa (taiwan, chrismas) och någon bottentäckare. med tanke på mitt dåliga ljus vet jag inte om HC skulle trivas så bra...
      Diskus och Växter FTW!

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Verkar kunna bli snyggt!

        By the way...
        Jag fick hem räkor från Paradiz idag också.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Link_Mag
          • January 2009
          • 238

          #5
          ok lite bilder. kvaliten är värre än dålig då dom e tagna med mobilkameran men man ser vad de e.

          helbild:
          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


          höger sida:
          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


          vänster sida:
          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


          försökte ta en bild på kardinalerna men efter 30 sådana här bilder gav jag upp
          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


          inte riktigt nöjd än men de ska ju växa till sig. mer växter ska i framförallt bottentäckare, låga växter och mossa.
          Diskus och Växter FTW!

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av Link_Mag
            ok lite bilder. kvaliten är värre än dålig då dom e tagna med mobilkameran men man ser vad de e.

            helbild:
            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            höger sida:
            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            vänster sida:
            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            försökte ta en bild på kardinalerna men efter 30 sådana här bilder gav jag upp
            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            inte riktigt nöjd än men de ska ju växa till sig. mer växter ska i framförallt bottentäckare, låga växter och mossa.

            det ser ju riktigt bra ut. Gillar vänstersidan med den roten, kommer bli coolt när allt har vuxit lite . kommer nog bli som en skog om svärdsplantan får fart på sig.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • ToveTott
              • July 2007
              • 558

              #7
              Ser härligt grönt ut redan nu
              Biolog men inte allvetande

              102L
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

              Kommentar

              • Link_Mag
                • January 2009
                • 238

                #8
                ok en liten uppdatering. karet har nu varit igång med fiskar i 3 dagar. inte hänt något specielt men gud va växterna växter. Cryptocorynen har redan börjat skjuta nya skott. Vallisnerian har växt flera cm och fått ett nytt litet skott. och min lilla Ozelotplanta har nog blivit dubbelt så stor
                Diskus och Växter FTW!

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Ursprungligen postat av Link_Mag
                  ok en liten uppdatering. karet har nu varit igång med fiskar i 3 dagar. inte hänt något specielt men gud va växterna växter. Cryptocorynen har redan börjat skjuta nya skott. Vallisnerian har växt flera cm och fått ett nytt litet skott. och min lilla Ozelotplanta har nog blivit dubbelt så stor

                  vad roligt att det har gått så snabbt redan . kör gärna upp någon bild så att vi får se vad som hänt . tycker att det är skitintressant med växtakvarium!
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • Link_Mag
                    • January 2009
                    • 238

                    #10
                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    vad roligt att det har gått så snabbt redan . kör gärna upp någon bild så att vi får se vad som hänt . tycker att det är skitintressant med växtakvarium!
                    kul att någon läser tråden fårhem lite mossa i veckan troligtvis så då lir de nog några bilder
                    Diskus och Växter FTW!

                    Kommentar

                    • flocki
                      • April 2008
                      • 273

                      #11
                      Detta ser lovande ut, ska bli kul att följa.

                      Kommentar

                      • Link_Mag
                        • January 2009
                        • 238

                        #12
                        karet har nu varit igång en vecka och allt går fint. växter och fiskar trivs. nya bilder kommer imorgon ir på torsdag då jag får hem lite mer växter.
                        Diskus och Växter FTW!

                        Kommentar

                        • Link_Mag
                          • January 2009
                          • 238

                          #13
                          Idag har jag fått lite nya växter. Glosso, taiwanmoss och javamossa.slänger upp lite bilder

                          Hela karet:
                          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                          Från sidan:
                          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                          Vänster hörn:
                          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                          Höger hörn:
                          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
                          Diskus och Växter FTW!

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Kan du ta en närbild på taiwan moss, funderar på vilken sorts mossa jag ska köpa.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • Sultanen
                              • January 2008
                              • 2457

                              #15
                              Här har du samlade bilder på de flesta mossor du kan ha i karet:
                              Informations about aquatic moss, aquarium moss, Vesicularia dubyana. Cultivation of Java Moss, Christmas Moss. This site provides all information about the cultivation of the different aquatic moss, aquarium moss, available to all hobbyist in order to create a nature aquarium.

                              Informations about aquatic moss, aquarium moss, Vesicularia dubyana. Cultivation of Java Moss, Christmas Moss. This site provides all information about the cultivation of the different aquatic moss, aquarium moss, available to all hobbyist in order to create a nature aquarium.

                              Bara att klicka på det latinska namnet.
                              300L Räkkar
                              400L Växtakvarium
                              220L Saltvatten - Under uppstart
                              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...